SKRYT AV DEG SELV: Forskning har vist at det å snakke positivt til seg selv, kan ha god effekt. Foto: Fotolia
SKRYT AV DEG SELV: Forskning har vist at det å snakke positivt til seg selv, kan ha god effekt. Foto: Fotolia
Bedre Selvtillit

«Vi kan ikke forvente at folk skal løpe etter oss og skryte»

I denne spalten kan du lese hva KKs coach Christine Otterstad i stedet synes du bør gjøre.

KK.NO: Jeg gir meg selv komplimenter. Ofte tenker jeg dem bare, men det hender jeg sier dem høyt også. Dette forsterker den gode følelsen jeg får når jeg gjør noe jeg er fornøyd med.

Spesielt om jeg gjør noe jeg har gruet meg til på forhånd, som å holde foredrag for mange mennesker eller løpe i regnvær. Da kan jeg høyt og tydelig skryte uhemmet av meg selv.

«I dag var jeg jammen flink! Jeg er spesielt glad for at jeg holdt roen gjennom hele foredraget!» kan jeg si til meg selv.

Det merkelige er at jeg da blir ekstra stolt og glad over egen innsats.

LES OGSÅ: Ekspertråd for å bygge opp selvtillit

Gir bedre prestasjon

Dette høres kanskje barnslig og ikke så rent lite selvsentrert ut, men hva så? Så lenge slike ting virker, har jeg ikke tenkt å la meg stoppe hverken av Jante eller av meg selv.

Vi kan ikke forvente at folk skal løpe etter oss og skryte av oss til enhver tid, men vi kan ta skjeen i egen hånd, eller i dette tilfellet, ordene i egen munn. Vi hører hva vi selv sier, ikke sant? Det er veldig virkningsfullt å bekrefte oss aktivt på denne måten.

Vi trener da bevisst opp selvfølelsen og selvtilliten vår.

Nylig ble det publisert en studie fra University of Kent med den besnærende tittelen «Talking yourself out of exhaustion». Denne studien skal være den første til å påvise en direkte effekt av positivt selvsnakk under utholdenhetstrening.

Utøverne fikk noen positive setninger de skulle si til seg selv under og etter en økt. Den gruppa som utførte aktive bekreftelser, løp nesten to minutter fortere i snitt enn referansegruppa. 

LES OGSÅ: Er du din egen verste fiende?

COACH: KKs livscoach Christine Otterstad anbefaler alle å gi seg selv gode tilbakemeldinger. Foto: All Over Press
COACH: KKs livscoach Christine Otterstad anbefaler alle å gi seg selv gode tilbakemeldinger. Foto: All Over Press Vis mer

Si det høyt!

Vi forbinder ofte slik selvsnakk med idretts­utøvere, men det er absolutt nyttig for oss vanlige folk også.

Tenk at du for eksempel skal holde en presentasjon på jobben, eller skal holde en tale i et selskap. Da vil du få en direkte positiv effekt om du underveis tar deg et sekund eller to for å si til deg selv at dette går aldeles strålende.

Jeg vil nok anbefale at du i disse tilfellene sier det inne i hodet ditt, hvis ikke vil nok tilhørerne bli en smule forvirret. Men etterpå derimot, kan du ta noen sekunder for deg selv hvor du skryter uhemmet.

Fortell deg selv, gjerne høyt, hvor flink du har vært, og pek på hva du er spesielt fornøyd med. Du skal se at du gir deg selv en skikkelig boost som du vil ta med deg neste gang du gjør noe lignende.

LES OGSÅ: - Gjør ting du liker, med mennesker du liker

Denne spalten er også publisert i KK 36. 

Til forsiden