MISUNNELSE: Misunnelsen er en naturlig følelse, men kjenner du du ikke klarer å unne vennene dine god ting, kan det være du bør gjøre noe. FOTO: Scanpix.com
MISUNNELSE: Misunnelsen er en naturlig følelse, men kjenner du du ikke klarer å unne vennene dine god ting, kan det være du bør gjøre noe. FOTO: Scanpix.com
Misunnelse:

- Vi lever i et sammenligningssamfunn, der man fort kommer til kort

Har du vanskelig for å unne vennene dine suksess?

Kjenner du mye på misunnelse overfor andre mennesker? Å ikke klare å unne venner og familie gode ting er vondt og grunnen til at du føler det slik kan være mange. Mye kan ha å gjøre med press fra samfunnet.

- Vi lever i et sammenligningssamfunn, der man fort kommer til kort. Vi ser på hun som trener fem dager i uka ved siden av jobb og to barn, og så føler vi oss dårlige, sier gestalterapeut Siw Stenbrenden.

Hun mener misunnelsen ofte er resultat av et dårlig selvbilde, som igjen lett kan oppstå på grunn av strenge maler for hvordan vi skal leve livet vårt og hvordan vi skal være.

- Jeg tror det er veldig klart for kvinner hva som skal til for å være vellykket. En kombinasjon av disse to tingene gir grobunn for misunnelse og for dårlig selvfølelse.

LES OGSÅ: Sjalusi er en helt naturlig følelse, men i noen tilfeller kan det gå for langt

I konstant konkurranse

Vi mennesker er i utgangspunktet flinke til å lete etter feil, mener hun. Istedenfor å se en venninne som har fått til det hun ønsket seg, ser vi at vi ikke har fått til det samme.

Dermed lever vi også i konstant konkurranse.

- Annerkjennelse er et grunnleggende behov for mennesker, og for å få det i dag, så må du gjøre og bevise mye. Du må på en måte vinne noen konkurranser – ha den beste ungen eller fineste mannen. Trangen til å oppnå annerkjennelse gjør at vi strekker oss langt utover oss selv, mener hun.

- Jeg tenker også at i dag er det lite slingringsmonn i hvordan man skal leve livet sitt. Det er snevert, og jeg tenker at det nok er mange som ville hatt godt av å leve utenfor den boksen.

Vi har imidlertid gjerne en oppfatning om at det er inne i den boksen vi er vellykket og streber etter å havne der. Ser vi andre som tilsynelatende lever godt plassert innenfor, føler vi oss mislykket.

LES OGSÅ: - Kvinner opplever et høyt press med mange uforenelige krav

Bruk misunnelsen til noe

Også par- og familieterapeut Kate Elin Søyland i privatpraksisen Åpen Dialog i Sandnes, forteller at det kan ligge mange grunner bak om du kjenner mye på misunnelse og sjalusi.

- For eksempel er noen mennesker mer negative enn andre og påstår hardnakket at glasset er «halvtomt, og ikke halvfullt», sier hun.

- Andre har lav selvfølelse og trenger å bygge den opp. Noen fornekter og undertrykker vonde følelser og gjør vondt verre. Det kan også handle om at din venninne har noe som er viktig for deg, og da kan de emosjonelle vondtene springe ut fra dine verdier.

Sistnevnte er en sunn form for misunnelse, ifølge Søyland, men forutsetningen er at du bruker den til noe.

- Da er det viktig at du lager en plan slik at du ikke bare blir en passiv aktør der du ser livet fra «tilskuerplass» men bruker den vonde følelsen som påskudd til å gjøre noe med eget liv slik at du lever mer i tråd med egne verdier.

For det å være misunnelig er tross alt en naturlig følelse. Det er når den stadig vekk dukker opp, og du mister evnen til å glede deg på andres vegne, at den kan bli et problem.

- Da har du det dårlig. Du blir lei deg, sint, og du kjenner på utilstrekkelighet. Kanskje blir du isolert fordi du unngår kontakt med de som trigger disse følelsene. Så kommer skammen og skyldfølelsen, som igjen bidrar til lavere selvfølelse, sier Stenbrenden.

LES OGSÅ: Føler du at alle andre er bedre enn deg?

- Bevisstgjøring er første skritt til forandring

Det første som må skje for at misunnelsen skal overvinnes er at du erkjenner at du er nettopp misunnelig.

- Bevisstgjøring er første viktige skrittet til forandring, sier Søyland og legger til:

- Når du er bevisst «styggen på ryggen» kan du ta en vurdering på om den er til plage for deg og eventuelt omgivelsene.

Søyland mener du godt kan snakke med en venninne om du kjenner du kan være misunnelig på henne. Be henne om å være helt ærlig, og spør om hun merker misunnelsen din, eller om hun kan nevne situasjoner der det merkes at du er misunnelig på en felles venninne.

Hun peker på at undertrykking av følelser sjeldent hjelper, oftere virker det mot sin hensikt. Får du satt ord på det du føler vil du lettere kunne bearbeide det. Kanskje er det til og med noe dere kan le litt av, og noe dere har litt til felles?

- Kanskje kan dere prate om hvorfor den oppstår, for eksempel om at du har dårlig selvfølelse eller bare en dårlig dag. Ikke minst så må du ta ansvar for de vanskelige følelsene – du må bestemme deg for å jobbe med å redusere de emosjonelle vondtene, sier hun.

Følelser forteller oss nemlig alltid noe, og er uttrykk for behov vi har. Derfor bør du spørre deg selv om hva det er denne følelsen prøver å fortelle deg.

- Det er det som er spennende med følelser, de er breddfulle av informasjon – om vi tar oss tid til å lytte ordentlig til dem.

LES OGSÅ: Derfor er venner så utrolig viktig

Undertrykking av følelsene gjør vondt verre

Stenbrenden mener imidlertid ikke at en samtale med den eller de du er sjalu på er veien å gå.

- Det er et indre arbeid. Du må gjerne få hjelp, men det å fortelle den venninnen du er misunnelig har jeg ikke så mye tro på. Hun får gjort fint lite med det, mener hun.

- Løsningen på dette er for mange å prøve å undertrykke følelsene sine, men det er ingen løsning. Da blir det fort en stor verkebyll som fører til bitterhet og frustrasjon.

Slik kan du bli kvitt den vonde misunnelsen:

- Det er ikke bare å droppe disse følelsene over natta, men det er noe du må jobbe gradvis med, påpeker Stenbrenden.

1. Våg å legge følelsene dine på bordet. Våg å se på dem – ikke bli forbanna på deg selv, men ta de opp og se at de er der.

2. Jobb med å forstå deg selv bedre. Det er alltid noen sammenhenger. Kanskje fikk du lite bekreftelse som barn, og kanskje føler du derfor at du ikke strekker til.

3. Aksepter og anerkjenn følelser og deg selv. Du har nå funnet både følelsen og årsaken. Begynn å si til deg selv at det er faktisk ikke rart at du føler det sånn.

4. Fokuser på det du er, vil og skal. Disse følelsene kommer ofte av at det er noe du ønsker deg i livet. Fokuser mer på deg enn andre.

5. Videreføring av punkt 4: Fokuser på positive møter, selvutvikling, og fritidsinteresser. Da blir det ikke plass til alt det vonde og du finner det i livet som er viktig for deg. Kanskje er ikke det det sammen som du misunner venninnen din for?

LES OGSÅ: Svært mange av oss vil havne i en eksistensiell krise

Til forsiden