Yoga

Vibeke svarte om yoga og trening

Yogaekspert Vibeke Klemetsen hadde nettmøte onsdag 5. mai kl. 9-11.

Publisert
Sist oppdatert
Vibeke Klemetsen er vår yoga-ekspert og vil ha jevnlige nettmøter på kk.no fremover. Still spørsmål nederst i artikkelen!Navn: Vibeke KlemetsenStatus: Har en datter på 10 år, og har nettopp fått en liten gutt.Jobb: Programleder på TV NorgeHar trent: Mye dans og kickboxing før yoga. Har trent ashtanga yoga i ca 6 år. I KK får du jevnlig nyheter og tips til yoga-treningen fra bladets ekspert, Vibeke Klemetsen.- Hvorfor trener du yoga?- Yoga er både meditasjon og styrke trening på samme tid. Selv trener jeg ashtanga, som er den mest fysiske formen for yoga. Da blir jeg svett og føler at jeg får brukt kroppen skikkelig. Yoga er også et verktøy jeg bruker i hverdagen. Jeg blir roligere, mindre stresset og mer fokusert. Jeg har aldri prøvd dop, men for meg er yoga som dop. Jeg blir høy når jeg trener og får abstinens når jeg er syk eller ikke kan trene.- Når begynte du med yoga?- Da jeg var gravid for ti år siden. Jeg lærte pusteøvelser før fødselen. Senere reiste jeg mye i USA, og ble mer kjent med treningsformen. Jeg har tatt lærerutdannelse både i Cornwall og nå sist i Oslo med Alexander Medin og har jobbet en stund som yogalærer.- Hvor ofte trener du?- Vanligvis rundt fire-fem ganger i uken, og aller helst om morgenen. Jeg står opp klokka seks når det er stille og mørkt, og er i studio rundt sju for egentrening. Da er det ingen som snakker, bare jevn flyt, og du er helt i din egen verden. Først trodde jeg ikke kroppen ville fungere så tidlig, men nå føles det helt magisk! To timer bare for meg selv.Nå når jeg er gravid er det ikke så lett å stå opp så tidlig og da trener jeg på formiddagen eller på ettermiddagen. Likevel prøver jeg å få til like mange økter i uka.- Blir man slank av yoga?- Hvis du trener regelmessig, blir du både slank og sterk. Hva du spiser er selvsagt også viktig. Det fine med yoga er at det gjør deg mer bevisst på hva du putter i munnen.- Ditt beste sunnhetstips?- Mye vann, sunn mat og mye trening og aktivitet, men ikke vær for streng med deg selv. Unn deg både ferie og usunn mat i perioder.Nettmøtet er nå avsluttet.

Følg med på kk.no for flere spennende nettmøter i tiden som kommer!

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer