JERNMANGEL: En av fem kvinner opplever dette på et eller annen tidspunkt.  Foto: All Over Press
JERNMANGEL: En av fem kvinner opplever dette på et eller annen tidspunkt. Foto: All Over Press Vis mer

Jernmangel

Viktige tegn på at du har jernmangel

Sjansen er stor for at du vil få det, eller allerede har det.

Jernmangel er noe svært mange kvinner opplever.

Ifølge Apotek 1 så kan én av fem kvinner i fertil alder ha jernmangel - den vanligste årsaken til lav blodprosent, ifølge Norsk Helseinformatikk.

Grunnen er som oftest kraftige menstruasjonsblødninger eller blødninger i mage eller tarm.

LES OGSÅ: Ikke overdriv med disse vitaminene

Trøtt og sliten

Du mister hele tiden litt jern, og trenger derfor jevnlig påfyll for at oksygen skal kunne fraktes rundt i kroppen.

Det kanskje vanligste signalet om at du har for lite jern, er at du kjenner deg trøtt og sliten.

Uten tilstrekkelig jern i blodet, får ikke kroppen nok oksygen. Du vil kjenne at du er mer tungpustet, kondisen blir dårligere og du kan dessuten oppleve at synet blir tåkete ifølge Women’s Health Magazine.

Ved alvorlig jernmangel kan du bli apatisk og likegyldig til det som skjer rundt deg.  
Er immunforsvaret ditt blitt dårligere og du ofte blir forkjølet, kan også det skyldes jernmangel.

LES OGSÅ: Slik får du mer energi i mørketiden

DÅRLIG FORM: Er kondisen dårlig og du kjenner deg slapp og trøtt, kan det bety at du trenger ekstra jern.  Foto: All Over Press
DÅRLIG FORM: Er kondisen dårlig og du kjenner deg slapp og trøtt, kan det bety at du trenger ekstra jern. Foto: All Over Press Vis mer

Kjøtt, korn, frukt og grønt

Mistenker du at du har lite jern, kan du allerede før du oppsøker lege sørge for å få i deg tilstrekkelig gjennom maten du spiser.

Rødt kjøtt, grove kornprodukter, frukt og grønnsaker er matvaregruppene som inneholder mest jern.

Spinat og andre grønnsaker som er rike på jern inneholder varianten som er kalt ikke-hemjern. En sentral forskjell på dette jernet og det du finner i animalske matvarer, er at kroppen bare klarer å absorbere mellom 2 og 20 prosent.

Når det gjelder hemjern derimot, som du finner i blant annet kjøtt, fjærkre og fisk, klarer kroppen å absorbere mellom 15 og 35 prosent.

Det anbefales at du får i deg 15 mg jern hver dag. For eksempel så inneholder kyllinglever 13 mg og biff 3 mg.

Ifølge Legehåndboken bør kvinner ha en blodprosent på mellom 11,7 og 15,3 g/dL. Er du gravid ligger den noe lavere.

LES OGSÅ: Derfor bør du spise grovt brød med paprika

JERN GJENNOM MATEN: Rødt kjøtt er en av de beste kildene til jern.  Foto: All Over Press
JERN GJENNOM MATEN: Rødt kjøtt er en av de beste kildene til jern. Foto: All Over Press Vis mer

Rosa urin

Blir du støl i flere dager etter treningen? Kanskje har du trent nye muskler eller tatt ekstra godt i, men det kan også skyldes jernmangel.

Er du uvanlig blek i huden og kanskje også fryser lettere enn vanlig, så kan det skyldes for dårlig blodsirkulasjon forårsaket av for lite jern.

Hvis neglene dine fliser seg opp, brekker veldig lett eller generelt virker svakere enn de pleier, så kan også det skyldes jernmangel. Det samme om du plutselig mister mer hår enn du pleier.

Det merkeligste symptomet på jernmangel, er nok kanskje endret farge på urinen.

Ifølge Women’s Health Magazine så farges urinen rosa eller rød langt oftere hos kvinner med jernmangel enn hos kvinner som ikke har jernmangel.

LES OGSÅ: Fire myter om antioksidanter

Piller eller sprøyte

Vær klar over at symptomene nevnt i denne artikkelen kan skyldes mange ting.

Ifølge Apotek 1 er det spesielt om du opplever disse symptomene at du bør du oppsøke lege:

  • Vedvarende trøtthet og slapphet.
  • Negleforandringer eller sprekker i munnvikene.
  • Får rask puls og kjenner deg tungpustet.
  • Har kraftige menstruasjonsblødninger.
     

Jernmangel behandles med tilskudd i form av piller. De selges reseptfritt på apotek og fås både i lave doser (9-27 mg) og høye doser (100 mg).

Spesielt om du velger et tilskudd med høyt jerninnhold, kan det gi bivirkninger som kvalme, magesmerter, hard eller løs mage.

Tar du jernpillene sammen med et glass appelsinjuice, får du bedre effekt. Grunnen er at C-vitamin, som det er mye av i appelsiner, øker opptaket av jern.

Dersom du ikke får bedre blodprosent ved å endre kostholdet og ta tilskudd av jernpiller, så kan det være et alternativ å ta jerntilskudd med sprøyter, ifølge Norsk Helseinformatikk.

LES OGSÅ: Har du sår i munnviken?

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: