EKSPERTRÅDET: Ikke glem matgleden, selv om det er tidlig på dag.  Foto: Panther Media
EKSPERTRÅDET: Ikke glem matgleden, selv om det er tidlig på dag. Foto: Panther Media Vis mer

Frokost

Viktigst når du skal velge frokost

- Spis noe du kan nyte, sier ernæringsfysiolog Camilla Andersen.

Å løpe ut i dagen på tom mage, er ikke anbefalt av noen. Enten du sverger til komplett engelsk frokost med pølser, bønner og egg eller foretrekker fruktsalat om morgenen, er det ikke til å komme unna - frokost er bra.

- Nyt frokosten!

Men hva bør du spise, hvis du er opptatt av å få en best mulig start på dagen? Eksperten er ikke i tvil om hva som er den beste hverdagsfrokosten.
- Den perfekte frokosten er en frokost man kan nyte. Spis mat du liker! sier ernæringsfysiolog Camilla Andersen. Hun er daglig leder av SomeBody.no.

- Samtidig skal den være næringsrik og mettende. Noen liker speilegg, andre syns en smoothie er godt og nok til frokost. Uansett er det viktig å få i seg noe.

Vil du være mett helt til lunsjtid, bør du satse på egg og bacon..

Ingen frokostspiser?

Men med dårlig tid og liten matlyst er det lett å droppe frokosten. Hva hvis man ikke har appetitt på morgenen?
- Da er smoothie en god løsning. Bland banan, yoghurt, noen bær og litt havregryn, gjerne saften av en 1/2 lime, kjør i blender eller håndmikser, og frokosten er klar. En liten teskje olje kan også tilsettes for å få i deg sunt fett.

Sjekk hva vanlige norske kvinner spiser om morgenen - og hva kosteksperten anbefaler.

Bli mett og slank

Hva er en god frokost hvis man slanker seg?
- En frokost bør alltid bestå av mat som metter for å være en god start på dagen, enten du skal ned i vekt eller ei. Det bør være grovt brød med magert kjøttpålegg, egg eller andre proteinrike påleggstyper som ost, makrell i tomat eller leverpostei. Havregryn metter også bra, men begrens sukkerdrysset.

Les også: Her er frokosten som tar fettet.

Ekspertens yndlingsfrokost

- Min yndlingsfrokost er en frokostshot bestående av appelsinjuice, banan, saften av 1/2 lime og 1 teskje olje. Og hjemmelagde knekkebrød med leverpostei og agurk, pluss et glass vann.

Hva med frokostblanding?


Velger du grovbrød med agurk er det vanskelig å feile. Men hvis du sverger til frokostblandinger, er det lett at du får i deg for mye sukker hvis du ikke er bevisst. For selv om frokostblandingen har et sunt navn, kan den få blodsukkeret ditt til å nå til himmelen, før du krasjlander lenge før lunsj. DinSide har en oversikt over hvilke frokostblandinger som faktisk inneholder med sukker enn iskrem.

Men hvordan unngå å spise sukkerknask til frokost? Lag din egen, så er du sikker på hva du får i deg av sukker.
  • Her er Jeanette Roedes beste oppskrift

  • Her er nordmenns frokostvaner

  • Mer enn halvparten av oss spiser forskjellige varianter av hvitost gjennom hele uken.
  • Brunost og leverpostei er også en sikker følgesvenn på brødskivene for 25 prosent av oss.
  • For dem med hang til søtt er syltetøy mest populært.
  • I helgen setter vi ut alt vi har av pålegg, i tillegg til å ofte toppe familiefrokosten med egg og bacon.

  • KK-ekspertenes frokostråd

    Vår kostekspert Ina Garthe har tidligere røpet for oss hva hennes favorittfrokost består av: nemlig havregryn med skummet melk og hjemmelaget rørt syltetøy. Se hva Ina ellers spiser i løpet av en vanlig dag.


    Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

    Saker spesielt utvalgt for deg: