Frokost

Viktigst når du skal velge frokost

- Spis noe du kan nyte, sier ernæringsfysiolog Camilla Andersen.

EKSPERTRÅDET: Ikke glem matgleden, selv om det er tidlig på dag.  Foto: Panther Media
EKSPERTRÅDET: Ikke glem matgleden, selv om det er tidlig på dag. Foto: Panther Media Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Å løpe ut i dagen på tom mage, er ikke anbefalt av noen. Enten du sverger til komplett engelsk frokost med pølser, bønner og egg eller foretrekker fruktsalat om morgenen, er det ikke til å komme unna - frokost er bra.

- Nyt frokosten!

Men hva bør du spise, hvis du er opptatt av å få en best mulig start på dagen? Eksperten er ikke i tvil om hva som er den beste hverdagsfrokosten.
- Den perfekte frokosten er en frokost man kan nyte. Spis mat du liker! sier ernæringsfysiolog Camilla Andersen. Hun er daglig leder av SomeBody.no.

- Samtidig skal den være næringsrik og mettende. Noen liker speilegg, andre syns en smoothie er godt og nok til frokost. Uansett er det viktig å få i seg noe.

Vil du være mett helt til lunsjtid, bør du satse på egg og bacon..

Ingen frokostspiser?

Men med dårlig tid og liten matlyst er det lett å droppe frokosten. Hva hvis man ikke har appetitt på morgenen?
- Da er smoothie en god løsning. Bland banan, yoghurt, noen bær og litt havregryn, gjerne saften av en 1/2 lime, kjør i blender eller håndmikser, og frokosten er klar. En liten teskje olje kan også tilsettes for å få i deg sunt fett.

Sjekk hva vanlige norske kvinner spiser om morgenen - og hva kosteksperten anbefaler.

Bli mett og slank

Hva er en god frokost hvis man slanker seg?
- En frokost bør alltid bestå av mat som metter for å være en god start på dagen, enten du skal ned i vekt eller ei. Det bør være grovt brød med magert kjøttpålegg, egg eller andre proteinrike påleggstyper som ost, makrell i tomat eller leverpostei. Havregryn metter også bra, men begrens sukkerdrysset.

Les også: Her er frokosten som tar fettet.

Ekspertens yndlingsfrokost

- Min yndlingsfrokost er en frokostshot bestående av appelsinjuice, banan, saften av 1/2 lime og 1 teskje olje. Og hjemmelagde knekkebrød med leverpostei og agurk, pluss et glass vann.

Hva med frokostblanding?


Velger du grovbrød med agurk er det vanskelig å feile. Men hvis du sverger til frokostblandinger, er det lett at du får i deg for mye sukker hvis du ikke er bevisst. For selv om frokostblandingen har et sunt navn, kan den få blodsukkeret ditt til å nå til himmelen, før du krasjlander lenge før lunsj. DinSide har en oversikt over hvilke frokostblandinger som faktisk inneholder med sukker enn iskrem.

Men hvordan unngå å spise sukkerknask til frokost? Lag din egen, så er du sikker på hva du får i deg av sukker.
  • Her er Jeanette Roedes beste oppskrift

  • Her er nordmenns frokostvaner

  • Mer enn halvparten av oss spiser forskjellige varianter av hvitost gjennom hele uken.
  • Brunost og leverpostei er også en sikker følgesvenn på brødskivene for 25 prosent av oss.
  • For dem med hang til søtt er syltetøy mest populært.
  • I helgen setter vi ut alt vi har av pålegg, i tillegg til å ofte toppe familiefrokosten med egg og bacon.

  • KK-ekspertenes frokostråd

    Vår kostekspert Ina Garthe har tidligere røpet for oss hva hennes favorittfrokost består av: nemlig havregryn med skummet melk og hjemmelaget rørt syltetøy. Se hva Ina ellers spiser i løpet av en vanlig dag.


    Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer