SLANKETABBER: Å bedrive såkalt jojoslanking er en av de vanligste slanketabbene når man vil raskt ned i vekt.  Foto: Rostislav Sedlacek - Fotolia
SLANKETABBER: Å bedrive såkalt jojoslanking er en av de vanligste slanketabbene når man vil raskt ned i vekt. Foto: Rostislav Sedlacek - Fotolia
Gå Ned I Vekt

Vil du gå ned i vekt fort?

Den klassiske diett-feilen mange gjør. Hvorfor er det slik?

KK.NO: Går det virkelig an å gå fort ned i vekt - uten å gå opp igjen?

Mange ønsker seg denne raske løsningen og hopper fra diett til diett.

Hvorfor er det slik at vi tyr til kjappe løsninger hele tiden?

– Jeg skjønner det jo. Du har kanskje brukt 10 år på å gå opp 20 kilo, men likevel ønsker du å kvitte deg med de ekstra kiloene på to måneder, sier Tine Sundfør, klinisk ernæringsfysiolog ved Synergi Helse, til KK.no.

LES OGSÅ: Er du en mauler?

Derfor er det ikke lurt

Ulempen med det å gå raskt ned i vekt er at du risikerer å tape mye muskelmasse underveis, noe som kan føre til en reduksjon i forbrenningen din. Det er fordi musklene bruker mer energi enn fettvevet.

– Slike dietter kan dermed gi lavere forbrenning, noe som gjør at det blir lettere å legge på seg, forklarer Sundfør.

EKSPERT: Christine Otterstad er KKs livsstilscoach. Foto: All Over Press NorwayAll Over Pr
EKSPERT: Christine Otterstad er KKs livsstilscoach. Foto: All Over Press NorwayAll Over Pr Vis mer

Christine Otterstad, som er KKs livsstilscoach, sier at det ikke er noe nytt at vi mennesker tyr til kjappe løsninger.

– Slik har det vært i alle år, og kommer nok til å være slik i fremtiden også. Personlig hater jeg snarveier. Jeg vet av erfaring at snarveier aldri, aldri lønner seg. Hverken for slanking eller for andre ting her i livet. Vi er nødt for å gjøre et solid grunnarbeid, og det krever tid og ressurser, påpeker hun.

LES OGSÅ: Er du din egen verste fiende?

Forandring betyr smerte

Ifølge Otterstad unngår vi smerte i det lengste - så lenge vi kan.

– Vi skyr smerte og trekkes mot det behagelige. Det kan oppfattes som svært ubehagelig å skulle gå ned i vekt. Mange må kanskje legge om hele livsstilen, det vil si legge om kostholdet og begynne å trene, pluss at de ofte må ta tak mentalt også.

- Dette krever både innsats og kan oppleves «smertefullt» fordi vi må gjøre noe nytt. Vi må gjøre en forandring, forklarer livsstilscoachen til KK.no.

Men så er det også sånn at vi mennesker ikke liker forandringer.

– Forandring kan forveksles med smerte det også, sier Otterstad.

LES OGSÅ: Så mye må du kutte for å gå ned i vekt

Slanker selvtilliten

Tine Sundfør møter mange klienter som har hoppet på slike raske slankekurer.

– Veldig mange av dem som kommer til meg har prøvd dette ti ganger før. Når de kommer til meg har de begynt å innse at det ikke fungerer over tid. Det virket jo så forlokkende å gå raskt ned i vekt, forteller ernæringsfysiologen.

Problemet er bare at slike ekstreme slankekurer tærer ikke bare på fettet, det går også på selvtilliten løs hvis man ikke klarer å holde vekten nede over tid.

NED I VEKT FORT?: Mange av oss tyr til drastiske slankekurer i et forsøk på å gå ned i vekt fort. Men dette er ikke særlig lønnsomt i lengden. Foto: Alexey Stiop / Alamy/All Over Press
NED I VEKT FORT?: Mange av oss tyr til drastiske slankekurer i et forsøk på å gå ned i vekt fort. Men dette er ikke særlig lønnsomt i lengden. Foto: Alexey Stiop / Alamy/All Over Press Vis mer

– Etter syv ekstreme slankekurer og påfølgende rask vektoppgang mangler man til slutt troen på mestring. For hver gang man kaster seg over en slik ekstrem variant, og går opp igjen i etterkant mister man enda mer troen på seg selv, forteller ernæringsfysiologen:

– Jo mer ekstrem dietten er, jo større er også risikoen for at du kan utvikle et unormalt forhold til mat. Jeg har jobbet med mange unge jenter som har utviklet spiseforstyrrelser som bulimi og anoreksi der pulverkurer eller andre ekstreme dietter har vært en medvirkende årsak, sier Sundfør.

Hvis du derimot setter deg mer realistiske mål som du klarer å nå og holder over tid, vil det derimot gi motsatt effekt. Det gir en «boost» til selvtilliten!

– Tenk så utrolig deilig det er å nå et mål når du virkelig har jobbet for det? Hvor gøy er det å nå et tøysete, enkelt «juksemål»? Ikke gøy i det hele tatt! Å gå ned i vekt, jobbe for noe og nå et ønsket mål er karakterbyggende og gir en enorm bust til selvtilliten, påpeker Otterstad.

LES OGSÅ: Slik bør du trene hvis du vil ned i vekt

Dietter betyr kortvarig

Sundfør presiserer at dietter betyr kortvarig, mens livsstilsendringer betyr varige kostholds og aktivitetsendringer. Da må vi altså gjøre noe permanent, noe som ikke alltid virker like forlokkende. 

Tine Sundfør, klinisk ernæringsfysiolog ved Synergi Helse
Tine Sundfør, klinisk ernæringsfysiolog ved Synergi Helse Vis mer

– Hvis du går på en diett hvor kostholdet blir så spesielt at du ikke kan delta på sosiale ting lenger, fordi da passer ikke maten - da går det jo ikke. Du må finne en livsstil som du kan trives med over tid, påpeker Sundfør.

Men slanking på kort tid er jo ikke noe nytt fenomen.

– Det har vi hatt siden 70-tallet med ananaskurer, suppekurer og helt ekstreme lavkarbodietter. Trenddiettene er akkurat som mote. En uke er det moderne med kort skjørt, neste er det langt skjørt som gjelder, sier Sundfør.

LES OGSÅ: Derfor går du ikke ned i vekt

Mye vektfokus, men lite oppfølging

Fokuset er stadig på vektreduksjon, men optimalt burde det ha vært mer fokus på helse, mener hun. 

– Det er til nå ingen studier som har vist at et par kilo ekstra er negativt for helsa hvis du er fysisk aktiv og spiser sunt. Men hittil finnes ingen dietter på markedet som er lekende lette og som varer. Hvis du klarer å finne opp en slik diett som alle klarer å holde, da vinner du nok Nobelsprisen i fysikk og kjemi, sier Sundfør.

Vi lever i et fedmefremkallende miljø med stillesittende jobber og lett tilgang på usunn mat, og samtidig et enormt stort kroppsfokus. 

– Mange trenger oppfølging for å klare å holde på de gode vanene. Jeg har for eksempel ikke hull i tennene, men jeg går likevel til tannlegen hvert år. Forskning viser at oppfølgingen er helt avgjørende for å mestre en livsstilsendring, forklarer hun.

Til forsiden