DRIKK KIRSEBÆRJUICE: Kun 60 milliliter med kirsebærjuice om dagen øker nivåene av melatonin og gir deg bedre søvnkvalitet. Foto: Colourbox.com
DRIKK KIRSEBÆRJUICE: Kun 60 milliliter med kirsebærjuice om dagen øker nivåene av melatonin og gir deg bedre søvnkvalitet. Foto: Colourbox.com Vis mer

Søvnkvalitet

Vil du sove bedre? Drikk kirsebærjuice

Den øker nivåene av melatonin i kroppen.

Publisert
Er du blant dem som kan ligge i flere timer før du får sove om kvelden?

Fra starten på dagen har du kanskje vært trøtt og sliten etter en lang uke, men når mørket faller på og du er skal finne sengen er du lys våken igjen.

Du vrir deg fra side til side, teller ned hvor mange timer det er til du må stå opp , og generelt irriterer deg.

Ikke nok med at for lite søvn kan bidra til at du spiser mer, men du blir sittende igjen med en konstant følelse av du ikke er ordentlig uthvilt.

Det er imidlertid mulig å gjøre noe med problemet, og forskningsnettsiden Alpha Galileo (Ekstern lenke) opplyser at kirsebærjuice kan være svaret.

LES OGSÅ: Derfor bør du legge deg tidligere

Øker nivået av melatonin

Ifølge studien som ble gjennomført av forskere ved Northumbria University kan kirsebærjuice bidra til at du lettere får sove og at søvnkvaliteten blir bedre.

Årsaken kommer av at juicen kan bidra til å øke nivåene av melatonin i kroppen, som er hormonet som regulerer søvnrytmen.

Derfor er det mange fordeler ved denne juicen som kommer godt med for dem som har jet-lag, sover dårlig eller generelt ikke får sove om kvelden.

- I utgangspunket var vi interessert i å se på effekten til kirsebær i forhold til hard trening, og her er søvn en viktig del. Disse resultatene viser at kirsebærjuice potensielt kan brukes som et naturlig virkemiddel til søvn, forteller Dr Glyn Howatson, lederen av studien.

LES OGSÅ: Tøy før du legger deg - sov bedre

Søvnkvaliteten ble 6 prosent bedre

I studien testet 20 frivillige effekten ved å drikke enten 30 milliliter kirsebærjuice eller en placebo-versjon to ganger om dagen i en uke. For å finne ut av effekten ble urinet deres målt for nivåer av melatonin.

Deltakerne måtte også holde en dagbok over søvnen deres i tillegg til at søvnkvaliteten deres ble målt gjennom natten ved hjelp av sensorer.

Resultatene av studien viste at deltakerne som drakk kirsebærjuice i løpet av uken hadde 15 prosent høyere nivåer av melatonin i urinen i motsetning til de som drakk placebo-versjonen.

Sensorene som plukket opp søvnkvaliteten deres viste at de som drakk kirsebærjuice oppholdt seg 15 minutter ekstra i sengen og økte søvnkvaliteten med 5-6 prosent i forhold til et globalt mål på søvnkvalitet. Deltakerne hadde heller ikke i like stor grad behov for en lur i løpet av dagen, etter de drakk juicen.

LES OGSÅ: Supermaten du ikke bør droppe

Drikk kirsebærjuice etter trening

Kirsebærjuice har imidlertid også flere positive helseeffekter enn å bedre søvnen din.

I en tidligere artikkel på KK.no har vi skrevet om at forskere ved idretts- og treningssenteret ved London South Bank University har funnet ut at kirsebærjuice kan bidra til at musklene dine innhenter seg etter styrketrening.

Ti treningsutøvere fikk servert nærmere tre desiliter kirsebærjuice før og etter styrketrening hver dag i sju dager, og det viste seg at musklene deres da fikk igjen 90 prosent av kraften sin et døgn etterpå.

De som ikke drakk juicen fikk kun tilbake 85 prosent av kraften sin i samme tidsrom.

Forskerne mener dette er oppsiktsvekkende og tror det er det høye innholdet av antioksidanter i juicen som har den positive effekten på musklene. Antioksidantene forhindrer ifølge dem betennelser og skader i muskulaturen.

LES OGSÅ: Derfor bør du koke gulroten

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer