SUNT OG GODT: Avokadoen er rik på næringsstoffer, spesielt på det sunne, enumettede fettet som kan bidra til å senke kolesterolet. Du kan fint inkludere den i kostholdet ditt hver eneste dag, og det er mange kreative måter å bruke frukten på.  Foto: Printemps - Fotolia
SUNT OG GODT: Avokadoen er rik på næringsstoffer, spesielt på det sunne, enumettede fettet som kan bidra til å senke kolesterolet. Du kan fint inkludere den i kostholdet ditt hver eneste dag, og det er mange kreative måter å bruke frukten på. Foto: Printemps - FotoliaVis mer

Avokado

Visste du dette om avokado?

Den kan brukes til mer enn du tror, også i søtsaker.

KK.NO: Avokado er en av de feteste fruktene (ja, for det er en frukt) du kan spise, men fettet du får i deg er av det sunne slaget.

Derfor kan du fint spise én avokado om dagen, sier Jeanette Roede, konseptsjef i Grete Roede AS. 

– Avokado er svært mettende og er godt egnet for dem som ønsker seg en sunnere livsstil, sier hun. 

LES OGSÅ: Derfor bør du spise mer avokado

Sunt fett med positiv effekt

Avokado er altså en fet frukt og inneholder mye enumettet fett. Faktisk kommer hele 77 prosent av kaloriene i avokadoen fra fett, og det meste av dette er enumettet. 

Dette halvfaste fettet har en mye sunnere helseprofil enn det mettede, harde dyrefettet. Enumettet fett er mest kjent for å redusere det farlige LDL-kolesterolet, og er dermed med å senke risikoen for hjerte- og karsykdommer, forklarer Roede.

Mette Svendsen, klinisk ernæringsfysiolog ved Oslo Universitetssykehus, forklarer at studier har vist at avokado kan redusere nivået av skadelige fettstoffer i blodet. 

– Avokado inneholder fett som har gunstig virkning på fettstoffer i blodet. Dette kan føre til mindre avleiring av fett i blodårene og mindre risiko for å få hjerteinfarkt, sier hun.

LES OGSÅ: Denne har en genial effekt på appetitten

ÉN OM DAGEN: Du kan fint spise én avokado om dagen, selv om den er kaloririk, forklarer kostholdseksperten. Bruk frukten i salater, på brødskiva eller som dressing eller saus.  Foto: B. and E. Dudzinscy - Fotolia
ÉN OM DAGEN: Du kan fint spise én avokado om dagen, selv om den er kaloririk, forklarer kostholdseksperten. Bruk frukten i salater, på brødskiva eller som dressing eller saus. Foto: B. and E. Dudzinscy - Fotolia Vis mer

Rik på vitaminer

Frukten inneholder dessuten fiber og plantesteroler med kolesterolsenkende effekt. I tillegg er avokadoen rik på B-vitaminet folat, vitamin C og kalium. 

– Folat er blant annet viktig for dannelsen av friske røde blodceller og er viktig fordi det forbygger fosterskader. Vitamin C er en antioksidant som beskytter kroppen mot frie radikaler og fremmer i tillegg jernopptaket. Kalium virker blodtrykksenkende og er med å regulere vannbalansen i kroppen, sier Roede.

Men selv om avokado er proppfull av sunne næringsstoffer, er det verdt å huske på at den også er kaloririk og mektig. 100 gram avokado gir 196 kcal. 

LES OGSÅ: Den sunneste frukten du kan småspise

BEDRE ENN SMØR: Bytt ut smøret med avokado for en sunnere brødskive.  Foto: Tiramisu Studio - Fotolia
BEDRE ENN SMØR: Bytt ut smøret med avokado for en sunnere brødskive. Foto: Tiramisu Studio - Fotolia Vis mer

Godt alternativ til smør

I tillegg til å spise den for seg selv, er det utrolig mye spennende og godt du kan bruke avokadoen til. Her er det bare fantasien som setter grenser, understreker Roede. 

– Avokadoen egner seg godt til bruk i alle typer salater, i guacamole, til fisk og skalldyr, til fajitas og taco. Men den er også god alene, for eksempel med litt rømme og noen dråper sitron, sier hun.

Om du er ute etter et sunnere erstatning for fete dressinger og sauser, kan du med fordel mose en avokado og krydre den godt for et kremet og godt alternativ. 

Også smøret kan erstattes med avokado. Ja, du leste riktig. 

– Det er godt, og mye sunnere, å smøre brødskiven med avokado i stedet for smør, sier Roede. 

– Avokadoen kan også erstatte smøret i bakevarer. Og det går ikke utover smaken! lover Roede.

LES OGSÅ: Bør du droppe saus til maten?

OGSÅ TIL DESSERT: Du kan bruke avokado også i søte favoritter som mousse og bakvarer uten at smaken tar skade av det. Foto: fahrwasser - Fotolia
OGSÅ TIL DESSERT: Du kan bruke avokado også i søte favoritter som mousse og bakvarer uten at smaken tar skade av det. Foto: fahrwasser - Fotolia Vis mer

Et måltid i seg selv

Svendsen foreslår å fylle avokadoen med tomat, reker og/eller majones. Da blir den som et lite måltid i seg selv, sier hun. 

Den kan brukes i salat, tilsettes i kokt ris sammen med andre grønnsaker, brukes som pålegg eller moses til guacamole. 

– Den kan også tilsettes i mousse og kaker og desserter. Her finnes det mye inspirasjon i kokebøker og på nett, sier ernæringsfysiologen. 

SØTT: Bruk avokado i sjokolademoussen for en sunnere variant av dessertfavoritten. Foto: laperla_777 - Fotolia
SØTT: Bruk avokado i sjokolademoussen for en sunnere variant av dessertfavoritten. Foto: laperla_777 - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Bytt ut smøret med avokado

Unngå at den blir brun

Siden avokado er såpass mektig og kaloririk, har du kanskje opplevd at du bare bruker halve og at den andre halvdelen fort blir brun.

For å unngå dette, kan du la steinen ligge igjen i avokadoen. Drypp gjerne også noen dråper med sitron eller lime på den for å unngå at den oksiderer så raskt. 

Pakker du den inn i litt aluminiumsfolie eller plast, kan du fint oppbevare den halve avokadoen i kjøleskapet også, så unngår du at den blir overmoden når den ligger på benken. 

LES OGSÅ: Desserten du kan spise to porsjoner av

Vi gjør oppmerksom på at Aller Media er deleier i Grete Roede AS. 

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: