<strong>INGEFÆR:</strong> Rotfrukten er en av de aller mest antioksidantrike råvarer som finnes. Foto: All Over Press
INGEFÆR: Rotfrukten er en av de aller mest antioksidantrike råvarer som finnes. Foto: All Over Press Vis mer

Alternativ Medisin

Visste du dette om ingefær?

Den populære rotfrukten og flere andre råvarer kan brukes som smertestillende.

Publisert
Sist oppdatert
Ingefær er en sentral råvare i det asiatiske kjøkken, og i Østen er den også blitt brukt som medisin i årtusener.

Det er bevist at ingefær kan lindre og dempe forkjølelsesplager. Rotfrukten er dessuten kjent for å kunne redusere kvalme.

Men, det du kanskje ikke er klar over, er at ingefær også kan dempe ledd- og muskelsmerter. Så dersom du føler deg ekstra stiv og støl etter trening, eller bare har vondt i muskulaturen, så kan denne roten være smart å ha.

LES OGSÅ: Slik skreller du ingefær

<strong>SVÆRT HOLDBAR:</strong> Oppbevar ingefær i tett plastpose og den holder seg i mange uker. Foto: All Over Press
SVÆRT HOLDBAR: Oppbevar ingefær i tett plastpose og den holder seg i mange uker. Foto: All Over Press Vis mer
<strong>MEDISIN:</strong> Blåbær kan i likhet med tranebær, hjelpe mot urinveisinfeksjon. Foto: All Over Press
MEDISIN: Blåbær kan i likhet med tranebær, hjelpe mot urinveisinfeksjon. Foto: All Over Press Vis mer

Ingefær som medisin

Ingefærroten er ifølge Bama blant de aller mest antioksidantrike matvarene som finnes, men inneholder ellers lite vitaminer og mineraler.





Det som gjør at ingefær brukes som medisin, er innholdet av det betennelsesdempende stoffet gingerol.

Det er også dette stoffet en gruppe danske forskere har funnet ut at kan lindre ledd- og muskelsmerter.

En studie som ble utført ved Fredriksberg Hospital sammenliknet virkningen av den smertestillende medisinen ibuprofen og ingefær.

Tespersonene, som alle hadde kroniske ledd- og muskelsmerter, ble delt inn i tre grupper. En gruppe fikk placebomedisin, en gruppe fikk ibuprofen og en gruppe fikk ingefær.

Både de som fikk ibuprofen og de som fikk ingefær, fikk redusert sine ledd- og muskelsmerter.

For at ingefær skal ha effekt, mener forskerne at du bør bruke rundt to teskjeer fersk, oppkuttet ingefær om dagen.

Akkurat nå forskes det også flere steder på om ingefær kan forebygge mot kreft.

LES OGSÅ: Slik får du liv i slappe grønnsaker





Kirsebær og blåbær

Selv om ingefær kan sies å være spesielt gunstig for helsen, så finnes det også andre råvarer som kan dempe smerter, skriver iVillage.com.

Kirsebær sies å kunne motvirke hodepine, og en studie fra East Lansing’s Michigan State University har vist at de mørkerøde bærene kan forebygge og lindre stive ledd og muskler.

Studien viste at det er stoffet anthocyanins, som er årsaken til at bæret har smertelindrende effekt.

– Vi fant ut at anthocyanins beskytter mot enzymene som forårsaker infeksjoner, og kirsebær kan derfor både forebygge og behandle smerte, sier professor Muraleedharan Nair ved Michigan State University til nettstedet.

Skal bærene ha effekt, må du ifølge professoren spiser rundt 20 kirsebær om dagen.

Har du fått urinveisinfeksjon, er det ikke bare tranebær som kan behandle det. Ifølge forskere ved New Jersey’s Rutgers University kan også blåbær ha effekt.

– Grunnen er at blåbær inneholder store mengder bakteriedempende tanniner, sier forskningsleder Amy Howell ved Rutgers University til nettstedet.

LES OGSÅ: Tre grønnsaker du alltid bør velge

<strong>PMS:</strong> Yoghurt skal kunne dempe menssmerter. Foto: All Over Press
PMS: Yoghurt skal kunne dempe menssmerter. Foto: All Over Press Vis mer

Yoghurt mot pms

Hender du at tar medisiner fordi du har pms-smerter? Prøv om du i stedet kan lindre smertene med yoghurt.





– Yoghurt inneholder mye kalsium, et mineral som har vist seg å kunne lindre smerter, sier professor og gynekolog Mary Jane Minkin ved Yale University.

En studie fra Columbia University fant bevis for at to yoghurtporsjoner om dagen, kan redusere pms-smerter med nesten 50 prosent.

Mange opplever at de får inngrodde tånegler igjen og igjen. Er du en av dem, kan du neste gang forsøke å lindre smertene med et saltbad.

Salt har den egenskapen at det virker antibakterielt, og kan derfor forebygge og dempe infeksjonen. La føttene hvile 20 minutter om dagen i et varm, saltet fotbad.

LES OGSÅ: Dette forteller føttene dine deg

VONDT I RYGGEN? Prøv en klase druer, det skal kunne lindre. Foto: All Over Press
VONDT I RYGGEN? Prøv en klase druer, det skal kunne lindre. Foto: All Over Press Vis mer

Druer, pepperot og vann

En klase druer skal ifølge en studie fra Ohio State University lindre og behandle ryggsmerter. Effekten mener forskerne først og fremst skyldes at druer bidrar til å øke blodsirkulasjonen.





En annen råvare som skal ha smertelindrende effekt, er pepperrot. Den skal kunne bidra til å lege bihulebetennelse.

I tillegg skal hvitløk kunne dempe smertene ved øreverk, peppermynte skal kunne redusere støle muskler og kaffe skal kunne dempe migreneplager.

Og det desidert enkleste og rimeligste smertelindrende middelet, må være vann - som det hevdes at skal kunne bidra til at smerter i kne og andre ledd går raskere over.

Verdt å prøve - noen stor skade gjør det neppe!

LES OGSÅ: Vondt i hodet? Drikk vann!

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer