Salt

Visste du dette om salt?

Et lavere inntak kan redusere risikoen for hjertesykdom med 30 prosent. Men er havsalt sunnere enn vanlig salt?

HAVSALT: Er det bedre for kroppen enn vanlig husholdningssalt?  Foto: Belaya Katerina - Fotolia
HAVSALT: Er det bedre for kroppen enn vanlig husholdningssalt? Foto: Belaya Katerina - Fotolia Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Er du klar over hvor mye salt du får i deg daglig?

Ifølge Helsedirektoratet inntar vi nordmenn - i gjennomsnitt, 10 gram salt i løpet av bare én dag, og det er faktisk dobbelt så mye som er anbefalt.

Faktisk kan du redusere risikoen for hjertesykdom med hele 30 prosent, bare ved å redusere saltinntaket.

LES OGSÅ: Det gode kolesterolet kan være skadelig
 

Er havsalt sunnere enn vanlig salt?

Det dukker stadig opp nye og sunnere alternativer til matvarene vi allerede spiser, og det er derfor ikke så rart hvis du til tider blir forvirret.

SALT: Det kan virke ufarlig til middagsmaten, men det har større konsekvenser på lang sikt.  Foto: Thinkstock.com
SALT: Det kan virke ufarlig til middagsmaten, men det har større konsekvenser på lang sikt. Foto: Thinkstock.com Vis mer

Ernæringsfysiologene og ekspertene anbefaler for eksempel at du bytter ut smør med margarin, for å spare kroppen - og ikke minst hjertet ditt, for unødvendig mye mettet fett.

Men hva med salt?

En av leserne til Matportalen.no lurer nettopp på om havsalt er et sunnere alternativ til vanlig husholdningssalt?

«Nei, innholdet av natrium er omtrent det samme i havsalt som i husholdningssalt, og har ingen kjente, positive effekter», svarer Helsedirektoratet til leseren.

Derfor bør inntaket av havsalt begrenses på lik linje med husholdningssalt.

LES OGSÅ: Krydder urtene som bør skylles ekstra godt
 

Ikke den største kilden til salt

Det er imidlertid ikke bordsaltet som er den største kilden til natrium. Her til lands er det nemlig bearbeidet mat som er blant hovedårsakene til at vi fortsatt får i oss for mye salt.

Faktisk kommer nærmere 60-70 prosent av saltinntaket vårt derfra.

Da er det kanskje ikke så rart at klinisk ernæringsfysiolog, Henriette Walaas Lindvig, advarer mot inntaket.

BORDSALT: Du skulle kanskje tro at bordsaltet er den største synderen når det kommer til inntak av salt, men faktisk er det ikke den største synderen. Foto: Africa Studio - Fotolia
BORDSALT: Du skulle kanskje tro at bordsaltet er den største synderen når det kommer til inntak av salt, men faktisk er det ikke den største synderen. Foto: Africa Studio - Fotolia Vis mer

– Hel- og halvfabrikat er de verste varene når det gjelder saltinntaket til nordmenn, samt restaurantmat og take-away. Middagshermetikk, suppeposer, ferdiglagede retter, røkt mat, saltet/syltet/speket/gravet/ferdigstekt/grillet mat er typiske eksempler på saltholdige matvarer, har hun tidligere uttalt til KK.no.

LES OGSÅ: Redskapene matbloggerne sverger til
 

Så mye salt er det i maten

10 gram salt hver eneste dag høres mye ut.

Men dersom du tar en nærmere kikk på ingredienslisten på matvarene du har på kjøkkenet og i kjøleskapet ditt, vil det nok ikke være like overraskende.

Faktisk kan én porsjon ferdigpizza bidra med 8,2 gram salt alene, skriver Forbrukerrådet.no. En kyllingrett fra frysedisken kan bidra med 4,6 gram salt og en middag med karbonader fra Fjordland inneholder 5 gram.

Sjekk også noen av disse tallene (per porsjon):

  • Kjøttboller i tomatsaus med pasta - 4,8 gram salt.
  • Pai med ost og skinke - 1,8 gram salt.
  • Fiskesuppe med laks, torsk, sei og creme fraiche - 2,7 gram salt.
  • Lys lapskaus - 3,7 gram salt.
  • Se saltinnholdet i flere retter på Forbrukerrådet.no.

    – Det beste du kan gjøre for å redusere saltinntaket er å lage mer mat hjemme på kjøkkenet. Ta utgangspunkt i rene råvarer og å bruke annet krydder enn salt som smaksforsterker. Urter, pepper, chili eller hvitløk er fine erstatninger, kan Lindvig fortelle.

    LES OGSÅ: Så mye sukker kan yoghurten inneholde
     

    Påvirker blodårene dine etter 30 minutter

    Hvis du enda ikke er overbevist om å kutte ned på saltet, bør du være klar over at det påvirker blodårene dine etter bare 30 minutter.

    Forskerne testet hvor raskt salt i maten hadde en ødeleggende effekt på kroppen ved å rekruttere 16 friske voksne. Hver person fikk et måltid som innehold 4 gram salt og senere et måltid som kun inneholdt 0,3 gram salt.

    Før og etter hvert måltid ble det målt hvordan blodet strømmet. Dette gjorde de gjennom den viktigste blodåren i overarmen, som normalt brukes for å måle blodtrykket.

    Forskerne mener at skadene disse mengdene salt kan påføre blodgjennomstrømningene i kroppen din kan være veldig tidlige tegn på hjerteproblemer.

    I en annen studie kom det også frem at inntak av for mye salt kan øke nivåene av en type immuncelle som er forbundet med autoimmune sykdommer - blant annet multippel sklerose (MS), leddgikt og diabetes type 1.

    LES OGSÅ: Oljen som er bra for skjelettet

LAG MER MAT SELV: Ferdigprodusert mat er en av de største kildene til salt. Ernæringsfysiologen anbefaler derfor at du lager mer mat selv.  Foto: tycoon101 - Fotolia
LAG MER MAT SELV: Ferdigprodusert mat er en av de største kildene til salt. Ernæringsfysiologen anbefaler derfor at du lager mer mat selv. Foto: tycoon101 - Fotolia Vis mer
Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer