Kaffe

Vit dette om morgenkaffen

Kaffe kan redusere antall astmaanfall, og risikoen for diabetes.

Helseeksperter regner 500-600 mg koffein per dag som et trygt
inntak. Dette tilsvarer 6-7 kopper kaffe om dagen. Foto: Colourbox
Helseeksperter regner 500-600 mg koffein per dag som et trygt inntak. Dette tilsvarer 6-7 kopper kaffe om dagen. Foto: Colourbox Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Det er typisk norsk å drikke kaffe. Norge ligger i verdenstoppen når det gjelder kaffedrikking. Forbruket ligger på 40.000 tonn kaffebønner i året. Hele firee av fem nordmenn drikker kaffe, ifølge House of Coffee, og gjennomsnittet ligger på 4-5 kopper om dagen.

Så mye kaffe er trygt

Helseeksperter regner 500-600 mg koffein per dag som et trygt inntak. Dette tilsvarer 6-7 kopper kaffe om dagen. Selvfølgelig vil mengden kaffe du drikker være avhengig av dine preferanser og følsomhet for koffein, ifølge Kaffe.no



Drikker du kaffe hver dag, bør du vite dette:

1. Kaffe kan drepe deg

Ja, kaffe kan faktisk ta livet av deg. Men da må du drikke 80-100 kopper på kort tid. Det anbefales ikke å prøve dette!

2. ....men kaffe kan også være bra for deg

En studie viser at hos mange amerikanere er en daglig dose med kaffe den viktigste kilden til antioksidanter. En kopp eller to om dagen er alt som må til. Hvis du ikke liker kaffe, er svart te også en god kilde til antioksidanter.

Antioksidanter kan redusere nivået av de ødeleggende frie radikalene i kroppen, og dermed virke beskyttende mot kreft og hjertesykdommer.


3. Koffein kan øke sexlysten

Koffein ser ut til å øke sexlysten til kvinner – i alle fall på rotter. MEN: forskerne tror at hos oss mennesker gjelder det samme kun for personer som vanligvis ikke drikker kaffe.

Bli kvikk uten kaffe

4. Koffein kan redusere smerte

Blir du stiv og støl etter trening kan en moderat mengde koffein, tilsvarende to kopper kaffe, være tingen. Dette gjelder for personer som normalt ikke drikker kaffe.

Kaffe mot stølhet – les mer på DinSide Helse

5. Koffein kan holde deg våken

Kaffekoppen du drikker til Kveldsnytt, kan gå utover nattesøvnen din. Eksperter anbefaler at du lar være å drikke kaffe seks timer før du legger deg.

Kaffe funker best på menn

6. Koffeinfri kaffe inneholder koffein

Du sverger til koffeinfri kaffe for å holde deg unna koffein, men visste du at hvis du drikker fem til ti kopper koffeinfri kaffe får du i deg like mye koffein som du ville gjort ved å drikke en til to kopper vanlig kaffe?

7. Koffein gjør ikke smaken bitter

En kopp kaffe kan inneholde et snev av bitterhet, men det er ikke koffeinet sin skyld. En studie viser at bare 15 prosent av bitterheten kommer fra koffeinet. Synderen er antioksidanter som finnes i kaffe. Men ingen av disse stoffene finnes i rå kaffe. Forlenget brennetid utløser en rekke kjemiske reaksjoner, som igjen danner stoffene som gir den mest intense smaken.

8. Dette er avgjørende for den gode smaken

Pris er ikke avgjørende: Det er ristingen og bryggingen av kaffebønner som er avgjørende for smaken. Når kaffen ristes vil olje som finnes inni kaffebønnene trenge seg ut ved rundt 400 grader. Jo mer olje, jo sterkere blir smaken.

9. Mot astmaanfall

Koffein har lenge vært kjent som et hjelpemiddel for astmatikere. Mange pasienter opplever at et jevnt, moderat kaffeforbruk hjelper til å redusere anfallene. Kaffe ser også ut til å forebygge dannelsen av nyrestein. Det er også påvist at 4-5 kopper kaffe om dagen nesten halverer risikoen for gallesten. Årsaken til redusert risiko skal ligge i koffeinet.

10. Reduserer risikoen for diabetes

Diabetes type 2 er et økende problem over hele verden. De siste årene viser forskning fra ulike land at kaffe kan redusere risikoen for denne sykdommen.

11. Geiter oppdaget kaffe

For tusenvis av år siden i Afrika holdt en flokk geiter en gjeter våken til langt på natt, etter at de hadde fråtset i røde kaffebær. Gjeteren tok med de mystiske bærene til noen munker. Og fra den dagen varte bønnene mye lengre. Det sier i alle fall historien...

Kaffe kan gi mer hodepine

Det er også kjent at sannsynligheten for å utvikle Parkinson's og Alzheimer sykdom reduseres ved økende kaffeinttak. Norske studier var i tillegg blant de første til å vise at kaffedrikking har en gunstig effekt på leverfunksjonen. Tre kopper om dagen nesten
halverer risikoen for å få skrumplever, ifølge Kaffe.no

Kilder: Live Science, Forskning.no, Kaffe.no

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer