TRENING: Dersom du er en aktiv person som trener mye, kan vitamin C ha positiv effekt på immunforsvaret ditt.  Foto: Getty Images/iStockphoto
TRENING: Dersom du er en aktiv person som trener mye, kan vitamin C ha positiv effekt på immunforsvaret ditt. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer

Vitamin C

Vitamin C kan beskytte mot forkjølelse

Men da må du trene regelmessig også!

Når forkjølelsene står i kø og du absolutt ikke har tid til å bli syk, er det mange som sier at store doser vitamin C kan være løsningen.

Men er det egentlig det?

LES OGSÅ: Ny egenskap oppdaget ved C-vitaminer

Savner solid dokumentasjon

Flere forskere mener vitamin C ikke har noen effekt på forkjølelse.

Ifølge Birger Svihus, professor i ernæring ved Universitetet for miljø- og biovitenskap, er det ingen vits i å overdosere inntaket av C-vitaminer før eller når du er syk.

– Vitenskapelige undersøkelser har ikke klart å påvise en effekt av å spise store doser, større enn det vi får i oss i et gjennomsnittskosthold, av vitamin C på forekomst eller varighet av forkjølelse. Dette er det litteraturen forteller, opplyser Svihus til KK.no.

Han viser til et studie fra 2007, hvor forskerne konkluderte med at det ikke var mulig å se noen forbedring eller kortere varighet av forkjølelsen.

– Det var kun forskjell på folk som lever i svært kalde omgivelser eller er utsatt for beinhard fysisk aktivitet. For dem kan det være en positiv effekt av store mengden C-vitamin, forteller Svihus.

Og det har han rett i. Ny forskning viser nemlig at det er en sammenheng mellom fysisk aktivitet, vitamin C og forkjølelse, skriver Daily Mail.

LES OGSÅ: Drikken som hjelper mot forkjølelse

Reduserer risikoen for forkjølelse

Det er likevel litt tilleggsinfo du bør vite - vitamin C hjelper kun mot forkjølelse dersom du er aktiv og trener.

Ifølge den nye studien, som er publisert på Onlinelibrary.wiley.com kan vitamin C halvere risikoen for å bli forkjølet og hjelper kroppen å bli frisk fortere enn ellers. Men du må altså være fysisk aktiv for å dra nytte av dette.

Finske forskere fra Universitetet i Helsinki har funnet ut at juice rik på vitamin C, som for eksempel appelsinjuice, har positiv effekt på folk som trener.

Forskerene ga en gruppe frivillige - som blant annet bestod av skolebarn, maratonløpere, svømmere i tenårene og soldater, en dose vitamin C.

Ut i fra resultatet fant de ut at vitamin C halverte risikoen for å bli forkjølet hos de som var fysisk aktive.

LES OGSÅ: Fem knep som knerter forkjølelsen

Barn er mer mottagelig

I tillegg til å ha positiv effekt på aktive mennesker, har vitamin C også en stor virkning på barn.

Undersøkelsen viste nemlig at barn er mer mottakelige for vitaminet enn det voksne er. Får et barn i seg ett gram vitamin C daglig, kan dette redusere risikoen deres for å bli forkjølet med 18 prosent.

Voksne mennesker er i gjennomsnitt forkjølet to til tre ganger i året. Antallet forkjølelser barn får er imidlertid langt høyere.

LES OGSÅ: Vitamin C, E og selen beskytter mot kreft

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: