<strong>FÅ DEG NOK VITAMIN D:</strong> En ny studie viser at personer som har høyere nivåer i kroppen har lavere blodtrykk og dermed lavere risiko for å rammes av Hjerte- og karsykdom.  Foto: Thinkstock.com
FÅ DEG NOK VITAMIN D: En ny studie viser at personer som har høyere nivåer i kroppen har lavere blodtrykk og dermed lavere risiko for å rammes av Hjerte- og karsykdom. Foto: Thinkstock.com Vis mer

Vitaminer

Vitamin D gir lavere blodtrykk

Kan redusere risikoen for hjerte- og karsykdommer.

Publisert
Sist oppdatert
Får du egentlig i deg vitaminene du trenger?

Vitaminer har mange nyttige funksjoner - blant annet mener svenske forskere at vitamin C kan være forebyggende for alzheimers.

Og det er ikke de eneste fordelene du kan høste av å innta de rette vitaminene.

For eksempel viser en ny undersøkelse at personer som har rikelig med vitamin D i blodet har lavere blodtrykk, skriver Daily Mail.

LES OGSÅ: Disse slår knockout på blåbær

Kan forebygge hjerte- og karsykdommer

En av verdens største genetiske tester har bevist at det finnes en sammeheng mellom forandringer i blodtrykket og personens inntak av vitamin D.

Et høyt innhold av vitamin D, som er viktig for kroppens opptak av kalsium, tennene dine, immunsystemet og for å opprettholde en sunn benbygning - i blodet kan bidra til lavere blodtrykk.

Og forskerne mener at personer som får nok av vitaminet har lavere risiko for hjerte- og karsykdommer som følge av dette.

I studien brukte forskerne data fra over 35 studier, som involverte mer enn 155.000 personer på tvers av Europa og Nord-Amerika.

– Resultatene våre gir sterke indikasjoner på at hjerte- og karsykdommer i enkelte tilfeller kan forebygges gjennom tilskudd av vitamin D og mat som inneholder mye vitamin D, sier Vimal Karini, fra Institute of Child Health ved Universitetet i London og leder av studien.

Funnene ble presentert på European Society of Human Genetics conference (Les mer om studien her!).

LES OGSÅ: Bør ikke inneholde mer enn to gram fett

<strong>SPIS MER FISK:</strong> Fet fisk som laks og ørret er gode kilder til vitamin D, i tillegg til tran, ost, lever og egg.  Foto: Getty Images/iStockphoto
SPIS MER FISK: Fet fisk som laks og ørret er gode kilder til vitamin D, i tillegg til tran, ost, lever og egg. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer

Mangel kan gi alvorlige følger

Resultatene viste at for hver tiende prosent økning i konsentrentasjonene av vitamin D, var det åtte prosent lavere risiko for å utvikle høyt blodtrykk.

Lignende resultater dukket også opp i en undersøkelse fra i fjor, som ble utført av danske forskere. Resultatene deres viste at tilskudd av vitamin D gjennom fem av vintermånedene kunne senke blodtrykket like effektivt som enkelte medisiner.

– Lave nivåer av vitamin D er vanlig blant mennesker i den vestlige verden, sier Karini.

(Artikkelen fortsetter under bildet)






Mangel på vitaminet er tidligere blitt knyttet til hjerte- og karsykdommer, diabetes type 2, flere typer kreft, en skjelettsykdom kalt osteomalasi, i tillegg til en smertefull tilstand hos voksne der beinmassen blir myk.

Ifølge Doireann Maddock, sesniorsykepleier ved British Heart Foundation, finnes det for øyeblikket ikke nok bevis til å anbefale mennesker å øke inntaket av vitamin D for å redusere risikoen for høyt blodtrykk og hjerte- og karsykdom.

– Hvis videre forskning viser at vitamin D er effektivt, har det imidlertid evnen til å hjelpe mange, sier hun.

LES OGSÅ: Kos deg med grillmat hver dag

Her finner du D-vitaminene

Vitamin D er kjent for å være «sol-vitaminet». Dette kommer av at vitaminet dannes i kroppen når solen treffer huden din, og kan faktisk bidra med over 90 prosent av kroppens behov.

I sommerhalvåret er det faktisk nok med fem til femten minutter soleksponering i uken.

I vinterhalvåret kan det imidlertid være en litt større utfordring. I tillegg til at det finnes flere forskjellige kosttilskudd, finnes det også massevis av D-vitaminer i mat.

Prøv for eksempel matvarer som fet fisk, egg, lever, tran og ost.

Det er imidlertid viktig at du ikke overdriver inntaket - faktisk er det hevdet at et for høyt inntak kan være skadelig.

LES OGSÅ: Sjekk at oljen ikke er for gammel

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer