VIKTIG Å SNAKKE MED LEGEN DIN: Hvis du er rammet av psoriasis, hjerteproblemer, nyresykdommer eller diabetes bør du holde deg unna enkelte vitamin-kosttilskudd. Foto: Thinkstock.com
VIKTIG Å SNAKKE MED LEGEN DIN: Hvis du er rammet av psoriasis, hjerteproblemer, nyresykdommer eller diabetes bør du holde deg unna enkelte vitamin-kosttilskudd. Foto: Thinkstock.com Vis mer

Kosttilskudd

Vitaminene du bør droppe hvis du er syk

I noen tilfeller kan kosttilskudd faktisk gjøre deg enda verre...

Publisert
Vitaminer og mineraler har mange nyttige funksjoner. Ernæringseksperter mener blant annet at de kan bidra til å forebygge helseproblemer, som for eksempel hjerte- og karsykdommer, Alzheimers og kreft.

Men det er lett å bli forvirret. Får du i deg nok vitaminer gjennom kosten, eller burde du ta kosttilskudd? Og i så fall - hva er «best» og hva slags effekt har de, egentlig?

Til tross for produsenters løfter om store helsefordeler ved vitaminer, viser en ny studie at du ikke skal overdrive inntaket. Spesielt hvis du rammet av sykdommer som diabetes, psoriasis, nyre- eller hjertesykdommer, skriver DailyMail.com.

LES OGSÅ: Disse personene blir ikke like lett syke

Viktig å snakke med legen din først

Er du blant dem som har kjøpt inn en masse vitaminer og kosttilskudd, men som stadig vekk glemmer å ta dem?

Det er ikke sikkert du skal la den dårlige samvittigheten gnage for mye. Fordelene og ulempene ved disse produktene er fortsatt et mye diskutert tema - og studier har vist at det i enkelte tilfeller kan ha en negativ effekt.

– Du bør alltid snakke med legen din før du tar kosttilskudd, sier professor og leder av avdelingen for ernæring ved Sheffield University, Hilary Powers:

– Noen sykdommer kan endre måten kroppen utnytter vitaminer og mineraler på. Dette kan igjen føre til uheldige effekter mellom medisiner og kosttilskudd, og påvirke hvordan kroppen reagerer.

Men husk at dette gjelder vitamin- og mineraltilskudd som kommer i tillegg til maten du spiser, ikke næringsstoffene som allerede finnes i kosten din.

LES OGSÅ: Maten som bygger muskler

Psoriasis: Unngå vitamin A

Psoriasis er en sykdom som innebærer at prosessen der hudcellene skiftes ut går mye raskere, og dermed dannes det et skjellaktig lag og rødhet på huden.

En vanlig medisin som blir brukt av personer med psoriasis er retinoider, enten som tabletter eller salve. Disse skal hjelpe til med å regulere veksten av hudceller.

Men fordi retinoider inneholder de samme atomene (er et derivat - Se Det Store Norske Leksikon) som vitamin A, kan ekstra tilskudd av vitaminet føre til mengder som kan være skadelige i kroppen.

Dette skyldes at vitamin A er et fettløselig vitamin, som innebærer at det forblir i kroppen og lagres i leveren - i motsetning til vannløselige vitaminer som passerer gjennom kroppen i urinen, sier Sylvia Turner, fra British Dietetic Association.

Ifølge Apotek1 er den daglige anbefalingen med vitamin A for kvinner 0,7 mg og for menn 0,9 mg. Mer enn dette kan faktisk føre til øyekatarr, flekkvis håravfall eller gjøre hudproblemene verre.

LES OGSÅ: Grønnsakene du bør spise mer av

Hjerteproblemer: Unngå kalium og vitamin E

Tidligere undersøkelser viser at personer med hjerteproblemer bør unngå for store doser med vitamin E, ettersom det kan øke risikoen for mer hjerteproblemer.

En internasjonal studie med 10.000 personer over syv år som hadde hjertesykdommer viste at høye doser med vitamin E daglig kan øke risikoen for hjertesvikt med 13 prosent, og risikoen for sykehusinnleggelse i forbindelse med hjertesvikt økte med 21 prosent.

Tidligere resultater har antydet at for store doser av vitaminet kan føre til blodpropp, eller redusere fordelene ved andre viktige næringsstoffer.

Selv om kalium kan ha positive effekter på hjerterytmen og blodstrømmen i kroppen, bør du heller ikke overdrive inntaket av dette mineralet, ettersom store mengder kan føre til hjertebank og uregelmessig hjerteslag.

LES OGSÅ: Gode vaner som gir et sunnere liv

Diabetes: Unngå vitamin B3

Vitamin B3, også kjent som niacin, påvirker forbrenningen i kroppen og har en stor rolle i forhold til omdannelsen av mat til energi. Men store doser (mer enn 13 mg for kvinner og 17 mg for menn) kan være problematisk for diabetikere.

Diabetes er en tilstand som er forårsaket av for mye sukker (glukose) i blodet, og for store mengder med vitamin B3 kan føre til at blodsukkeret blir enda høyere, fordi den reduserer opptaket av glukose i cellene.

Nyresykdom: Unngå kalsium

Kalsium er spesielt kjent for å styrke skjelettet, men hvis du har nyreproblemer bør du helst droppe kosttilskudd med mineralet.

Nyresykdommer er ofte forårsaket av høyt blodtrykk (der ekstra trykk skader organene) eller diabetes (der kroppens manglende evne til å produsere insulin fører til høyt blodsukker, som skader nyrene).

– For store mengder av kalsium gjennom kosttilskudd kan over tid føre til at mineralet bygger seg opp i nyrene, og til slutt skaper en nyrestein, forteller Hilary Powers.

LES OGSÅ: Fet mat kan skade hjernen

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer