Vitaminer

Vitaminet du ikke bør droppe

Spesielt viktig akkurat nå.

- Du kan ta tilskudd, for eksempel tran for å få nok D-vitamin, sier vår kostekspert Ina Garthe.
- Du kan ta tilskudd, for eksempel tran for å få nok D-vitamin, sier vår kostekspert Ina Garthe. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert




Vinterstid er det spesielt lett å få mangel på vitaminet. Hvorfor er det sånn?

- Kroppen kan selv produsere vitaminet ved eksponering av sollys. Derfor får vi ofte «fylt opp lagrene» om sommeren her i Norge. Vi har lite sol fra september til mars og bør derfor være nøye med å få nok D-vitamin gjennom kosten den tiden, sier KK.nos kostekspert Ina Garthe.

Vintermørke Norge

Men hvis solskinnet er litt vanskelig å finne i novembermørket, kan du altså spise deg til sunnhet i stedet.

- Hva bør du spise for å få nok D-vitamin?
- Vitamin D får du gjennom fet fisk som makrell, sild, kveite, ørret, laks og fiskelever. I tillegg er noen matvarer beriket med vitaminet, for eksempel noen typer margarin og melk. Du kan også ta tilskudd, for eksempel tran. Tran gir Omega-3 og D-vitamin, og anbefales året rundt til hele den norske befolkning. Dette fordi vi spiser alt for lite fet fisk, sier Ina Garthe.

Slik avslører du om fisken er fersk eller ikke

Andre gode D-vitaminkilder:
  • Tunfisk i vann
  • Sardiner i olje
  • D-vitaminberiket melk
  • Okse-/kalvelever
  • Eggeplommer
  • Ost

  • Ikke bli skjør

    - Hva gjør mangel på D-vitamin med kroppen?
    - D-vitaminet har mange viktige oppgaver i kroppen, men kanskje den viktigste er at den har ansvaret for at kalsium tas opp og blir lagret der den skal, i hovedsak skjelettet. Derfor kan du få redusert beinmasse går det utover skjelettet om du mangler vitamin D. Redusert beinmasse, altså osteopeni/osteoporose, og i verste tilfelle rakitt hos barn er konsekvensene, sier Ina Garthe.

    Hun legger til at det foregår mye spennende forskning på D-vitaminets effekt på regulering av fettvev og muskelvev.

    - Men dette er så nytt at det er ikke lett å gi noen konklusjoner foreløpig, sier Ina Garthe.

    Les også: Maten som får deg til å le

    Holder deg frisk

    En ny studie fra Yale University konkluderer med at de som har nok D-vitamin holder seg friskere vinteren igjennom. Dette fordi vitaminet instruerer de hvite blodlegemene til å lage et protein som tar knekken på infeksjoner.

    Er det en mirakelvitamin?


    Ifølge den nye studien har D-vitamin vist seg å ha positiv effekt på alt fra diabetes til kreft, kroniske smerter og depresjon.

    - Hvis man er plaget av depresjon, bør man kanskje få målt vitamininnholdet i blodet og se om det er lavt, uttalte Rolf Jorde, professor i hormonsykdommer ved Universitetet i Tromsø, til NRK.no.

    Les også: Gap opp for dette i 2010

    Tar knekken på sykdomceller

    - D-vitamin bidrar til å uskadeliggjøre raskt voksende eller ondartede celler. Hvis ikke det hjelper, dreper det cellen. Hvis svulsten fortsetter å vokse, bidrar vitaminet til å stenge av blodtilførselen til cellen, sier lege og forsker Michael F. Holick til Oprah.com. Han er forfatter av boka The Vitamin D Solution.

    Forskerne mener at D-vitaminet også beskytter kroppen mot Parkinsons. Nok D-vitamin har også vist seg å bidra til at blodårene holder seg åpne, slik at risikoen for hjerte- og karsykdommer minsker. Vitaminen stimulerer også insulin-produksjonen, noe som motvirker utviklingen av diabetes 1, melder Oprah.com.

    Ina Garthe er trenings- og kostholdsekspert i KK. Du kan sende inn spørsmål til hennes spalte i bladet på ina.garthe@kk.no Foto: Astrid Waller
    Ina Garthe er trenings- og kostholdsekspert i KK. Du kan sende inn spørsmål til hennes spalte i bladet på ina.garthe@kk.no Foto: Astrid Waller Vis mer
    Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer