B12: Mangel på vitamin B12 er svært vanlig, og risikoen er økende med alderen. Men det finnes to svært ulike grunner til at denne typen vitaminmangel oppstår. Foto: (c) Wavebreak Media LTD/Wavebreak Media Ltd./Corbis/All Over Press
B12: Mangel på vitamin B12 er svært vanlig, og risikoen er økende med alderen. Men det finnes to svært ulike grunner til at denne typen vitaminmangel oppstår. Foto: (c) Wavebreak Media LTD/Wavebreak Media Ltd./Corbis/All Over Press
Vitaminmangel

Vitaminmangelen du bør være obs på

Mangel på B12 kan få alvorlige konsekvenser.

På tross av at vi i dagens samfunn har en konstant tilgang på mat, er enkelte typer vitaminmangel ikke uvanlig. 

Selv om D-vitaminmangel er den vanligste vitaminmangelen i Norge i dag, noe som rammer spesielt mennesker som ikke eksponerer kroppen for sollys, er det et annet vitamin det også har en tendens til å bli for lite av - vitaminet B12.

Og i noen tilfeller kan denne vitaminmangelen få alvorlige konsekvenser.

Ifølge Norsk Helseinformatikk er dette et vitamin som er livsnødvendig og viktig for normal nervefunksjon og dannelsen av blodceller. Og siden kroppen ikke kan lage dette vitaminet på egenhånd, er det derfor nødvendig å få det i seg gjennom kosten.

LES OGSÅ: Disse grønnsakene bør du prioritere

VEGANER: Siden vi kun får B12 gjennom å spise animalske matvarer som for eksempel kjøtt og melkeprodukter, er veganere særlig utsatt for denne vitaminmangelen. Foto: Carlo Bollo / Alamy/All Over Press
VEGANER: Siden vi kun får B12 gjennom å spise animalske matvarer som for eksempel kjøtt og melkeprodukter, er veganere særlig utsatt for denne vitaminmangelen. Foto: Carlo Bollo / Alamy/All Over Press Vis mer

To ulike årsaker.

– Mangel på vitamin B12 er svært vanlig, og risikoen er økende med alderen. Noen undersøkelser tyder i retning av at opp til 15 prosent av alle eldre mennesker kan ha B12-mangel, sier allmennlege og sjefsvarlege på Lommelegen.no, Brynjulf Barexstein til KK.no.

Selv om det rammer eldre mennesker hyppigere, kan også andre aldersgrupper ende opp med denne tilstanden. Men det er viktig å være klar over at det finnes to svært ulike grunner til at denne typen vitaminmangel oppstår.

Det ene er at du får i deg for lite B12 gjennom kosten, mens den andre årsaken er at kroppen ikke klarer å ta opp B12 i tarmen.

Veganere er mest utsatt

De aller fleste av oss får i seg dette vitaminet gjennom kosten, men det finnes en gruppe mennesker som skiller seg klart ut her.

– Mangel på B12 skyldes sjeldent for lite B12 i kostholdet. Og siden vi kun får B12 gjennom å spise animalske matvarer som for eksempel kjøtt og melkeprodukter, så er det veganere som er utsatt for å utvikle B12-mangel på grunn av kostholdet, forklarer han.

Mens vegetarianere ikke spiser kjøtt, holder veganere seg unna alt av animalske matvarer. Dette inkluderer derfor egg, ost, fisk og alt av melkeprodukter. Som veganer er mangel på B12 ikke bare en «liten risiko» du utsettes for.

Du er ifølge Barexstein bortimot garantert å få denne vitaminmangelen etter noen år, med mindre man tar forebyggende tilskudd av B12.

VITAMINER: Veganere bør sørge for å få i seg B12 siden de ikke får det naturlig gjennom kosten. Et vitamintilskudd i tablettform kan da være løsningen. Foto: (c) Wavebreak Media LTD/Wavebreak Media Ltd./Corbis/All Over Press
VITAMINER: Veganere bør sørge for å få i seg B12 siden de ikke får det naturlig gjennom kosten. Et vitamintilskudd i tablettform kan da være løsningen. Foto: (c) Wavebreak Media LTD/Wavebreak Media Ltd./Corbis/All Over Press Vis mer

– Dette ser jeg som et tungt bevis på at vi mennesker rent fysiologisk sett ikke er ment å leve på et rent vegetabilsk kosthold.

LES OGSÅ: Fisk, kjøtt eller kylling - dette bør du velge

Kan gi nerveskader og demens

Det er ikke bare veganere som kan få en mangel på B12. Men for oss andre er det så og si aldri kostholdet som er årsaken, men heller det at kroppen ikke klarer å ta opp vitaminet i tarmen.

– Et manglende opptak fra tarmen kan skyldes flere ting. Det forekommer blant annet hos mennesker med mage- og tarmsykdommer, som for eksempel cøliaki, eller det kan være ulike autoimmune sykdommer som er årsaken, forklarer legen.

Det finnes altså flere ulike årsaker til hvorfor ikke kroppen klarer å absorbere vitaminet opp i tarmen, og dette er opp til legen din å utrede. Men dette er slett ikke noe man bør ta lett på, for ifølge Barexstein kan mangel på vitamin B12 få alvorlige følger dersom det går for langt.

– Ja, konsekvensene kan bli alvorlige dersom man går lenge ubehandlet, og kan i verste fall føre til både nerveskader, hjerneskade og demens. Det har faktisk hendt at folk har fått en demensdiagnose, som senere har vist seg å være på grunn av B12 mangel.

LES OGSÅ: Munnsåret som kan føre til Alzheimer

SLITEN: Blodmangel et av de viktigste symptomene på B12-mangel, og dette vil ofte føre til at du føler deg slapp og trøtt. Foto: REX/VOISIN/PHANIE/All Over Press
SLITEN: Blodmangel et av de viktigste symptomene på B12-mangel, og dette vil ofte føre til at du føler deg slapp og trøtt. Foto: REX/VOISIN/PHANIE/All Over Press Vis mer

Blodmangel er et viktig symptom

Når det er sagt er det ikke så lett å vite selv at man lider av denne vitaminmangelen. I starten vil man ofte ikke merke noen særlige symptomer, men etter hvert kan det dukke opp en lang rekke med symptomer som ikke er utelukkende forbeholdt mangel på B12.

Dette kan være for eksempel nedsatt følsomhet i huden, balanseproblemer, blekhet, trøtthet, og noen ganger også betennelser i tunge og munnviker.

– Det kan føre til utrolig mange symptomer, men disse er ofte uspesifikke, og kan også være tegn på mye annet. Som lege bør man derfor ha en lav terskel for å mistenke B12 mangel, og for å sjekke om det er det som er problemet, sier han og legger til at lav blodprosent derimot er et svært vanlig symptom.

Siden B12 er viktig for dannelsen av blodceller, og da særlig røde blodlegemer, er blodmangel derfor et av de viktigste symptomene på denne tilstanden. Dette fører ofte med seg en følelse av å være konstant slapp og trøtt.

– Folk går ofte til legen dersom de føler seg ekstra slappe over en periode, og da må legen sjekke en rekke ting som kan være årsaken, deriblant mangel på B12. Og det krever en blodprøve for å oppdages.

LES OGSÅ: Følg med på føttene dine

Enkel behandling

Det kan ta årevis før kroppen får for lave verdier av B12, så dette er ikke noe som skjer over natten. Og har legen først fått påvist at du har mangel på dette vitaminet finnes det flere måter å behandle det på.

B12-SPRØYTE: Dersom kroppen ikke tar opp vitaminet fra tarmen må man tilføre vitaminet i sprøyteform hos legen. Foto: Stephen Barnes/Medical / Alamy/All Over Press
B12-SPRØYTE: Dersom kroppen ikke tar opp vitaminet fra tarmen må man tilføre vitaminet i sprøyteform hos legen. Foto: Stephen Barnes/Medical / Alamy/All Over Press Vis mer

Dersom det skyldes at du er veganer, eller av andre grunner ikke spiser nok animalske matvarer kan du velge mellom å begynne å spise kjøtt, eller ta B12-tilskudd i tablettform.
Men dersom det er på grunn av at kroppen ikke tar opp vitaminet fra tarmen må man ty til en annen løsning.

– Dersom det skyldes et dårlig opptak i tarmen så vil kroppen heller ikke kunne ta opp B12 fra tabletter, og dette er derfor ikke et egnet alternativ. I stedet må slike pasienter få vitaminet i sprøyteform. Da starter man intensivt med en sprøyte annenhver dag i den første tiden, og deretter vedlikeholder man det med en sprøyte hver tredje måned, forklarer han.

Til forsiden