BEDRE ENN PILLER: En høydose antioksidanter i pilleform virker ikke på samme måte som et variert inntak av frukt og grønt, viser forskning.  Foto: Thinkstock.com
BEDRE ENN PILLER: En høydose antioksidanter i pilleform virker ikke på samme måte som et variert inntak av frukt og grønt, viser forskning. Foto: Thinkstock.com Vis mer

Antioksidanter

Vitaminpiller gjør ikke samme nytten

Mat med masse antioksidanter gjør mer for hjertet ditt enn antioksidanter i pilleform.

Spiser du mat med masse antioksidanter, kan du kutte risikoen for hjerteinfarkt med 25 prosent.

Men forskning viser at det ikke gjelder hvis du får i deg antioksidantene i pilleform, skriver The Telegraph.

De bør nemlig hovedsaklig komme fra frukt og grønnsaker.

LES OGSÅ: Alt du bør vite om antioksidanter

Forebygger alvorlig sykdom

I kroppens stoffskifte dannes det hele tiden små mengder skadelige stoffer. Disse kalles frie radikaler og kan skade celler og vev.

Antioksidantene fungerer som kroppens forsvarere mot disse skadelige stoffene. De er hele tiden på vakt for å holde de frie radikalene «i sjakk».

- Hadde vi ikke hatt antioksidanter til å beskytte oss mot disse skadelige stoffene, ville vi «harsknet» i løpet av kort tid. Ekstra mye frie radikaler dannes når immunsystemet er opptatt med å forsvare seg mot infeksjoner, og når vi utsettes for luftforurensning, tobakksrøyk og stråling. Da kan det oppstå situasjoner med såkalt oksidativt stress der det er for mye frie radikaler og for lite antioksidanter, har Grete Roede tidligere forklart til KK.no.

Tidligere forskning har vist at antioksidanter er blant de beste midlene for å forebygge sykdom, deriblant hjerte- og karsykdommer og kreft.

LES OGSÅ: 5 om dagen på 1-2-3

- Piller virker ikke

Resultatene fra den svenske forskningen står i kontrast til studier som viser at vitaminpiller med antioksidanter som A-, C- og E-vitaminer ikke har noen effekt.

Forskerne tror at ulike antioksidanter beskytter kroppen bedre enn store doser med piller.

De fant ut at eldre kvinner som spiste sju ulike frukter og grønnsaker i løpet av dagen, hadde mellom 20 og 29 prosent mindre sjanse for å ende opp med et hjerteinfarkt over en tiårsperiode, enn de som bare spiste to.

Forskerne testet dietten til 30.000 svenske kvinner mellom 49 og 83 år. De som spiste mye frukt og grønt, spiste også mindre mettet fett.

Fem om dagen har virkelig noe for seg.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: