AU, AU: Vondt i ryggen eller nakken? Med en tennisball kan du massere bort spenningene på egenhånd. Foto: Colourbox
AU, AU: Vondt i ryggen eller nakken? Med en tennisball kan du massere bort spenningene på egenhånd. Foto: Colourbox Vis mer

Rygg

Vondt i kroppen? Prøv selvmassasje!

En tennisball er alt du trenger for å løse opp stive og vonde muskler.

Publisert
Du har sikkert vært borti følgende: Du kommer hjem fra jobb, og har skikkelig verk i ryggen eller nakken. Det er da du skulle ønske at du hadde en personlig massør som kunne kna løs muskelkutene dine.

De færreste av oss er så heldige, vi er jo ikke Hollywood-stjerner. Men ved hjelp av en tennisball kan du massere deg selv ganske effektivt!

LES OGSÅ: Trening forebygger ryggplager

Det høres merkelig ut, men det funker! Vi har testet, nemlig. Etter en lang dag foran pc'en hadde som vanlig den dumme muskelen ved skulderbladet slått seg vrang, og gjort at ryggstrekkeren på en ene siden verket helt ned i korsryggen. Årsaken er stress, heisede skuldre og utstrakt bruk av datamus.

LES OGSÅ: Skaper veska ryggplager? Slik bærer du den riktig!

Vel, da var det bare å teste ut om tennisballen kunne fikse problemet.

Ut med yogamatten på gulvet, og så var det bare å legge seg ned på rygg, med tennisballen plassert akkurat der roten til det onde befant seg, rett på innsiden av høyre skulderblad.

Godvond selvbehandling

Huff, det var først veldig ubehagelig å ligge der med den harde tennisballen rett på den vonde muskelen. Men etter noen minutter gikk det bedre, og så var det bare å begynne å røre litt på seg så den masserte det ømme punktet.

Det er nemlig det som er poenget med massasje - å få i gang blodsirkulasjonen slik at spenninger løsner.

Etter noen minutter kjentes det bedre, og så var det tid for å løsne opp ryggstrekkeren. Det var litt mer klønete å få til, men det gikk.

PS! Pass på at du ikke masserer rett på ryggraden og skulderbladene - det er muskelvevet som skal til pers, ikke skjelettet!

I videoen under kan du se hvordan du skal gjøre det:




Bruk kjevlen!

Et annet tips jeg fant på nettet er å bruke kjevlen til å gi deg selv en massasje. Du ruller kjevlen over musklene i leggene, lårene, armene og langs ryggen, så får du i gang blodsirkulasjonen.

Et annet redskap er en rull av stiv skumgummi, som du ser i videoen under. Her vises også teknikker for hvordan du masserer deg selv med tennisball eller kjevle:



Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer