LAVKARBO: Har du planer om å kutte ned på inntaket ditt av karbohydrater? Da er det ifølge eksperten viktig at du er obs på et par ting.  Foto: EpicStockMedia - Fotolia
LAVKARBO: Har du planer om å kutte ned på inntaket ditt av karbohydrater? Da er det ifølge eksperten viktig at du er obs på et par ting. Foto: EpicStockMedia - FotoliaVis mer

Karbohydrater

Vurderer du karbo-kutt?

Da bør du være klar over dette.

Lavkarbo var en stund en av de mest omtalte diettene verden over. Og selv om ikke alle kastet seg på, er det nok trygt å si at mange fortsatt tenker seg om to ganger før de strekker seg etter de fristende karbohydratene.

Har du planer om å prøve deg på et karbo-kutt? Da mener eksperten at bør du være oppmerksom på dette!

LES OGSÅ: Gått opp to kilo over natten?

Proteiner og fett

Fedon Alexander Lindberg, legeeksperten som driver klinikker som tilbyr behandling for kosthold- og livsstilsrelaterte sykdommer, forteller til KK.no at kroppen vår kan klare seg uten noen karbohydrater (sukker og stivelse) fra kosten, dersom man har et tilstrekkelig inntak av protein og fett.

- Spiser man tilstrekkelig med protein og fett, kan dette brukes til å lage nok blodsukker til å forsyne hjernen, netthinnen og nyrene med blod glukose - disse organene bruker hovedsakelig blodsukker som brensel.

- Halvparten av proteinet og ti prosent av fettet vi spiser, enten det kommer fra kosten eller lagret, kan omdannes til blodsukker gjennom en prosess vi kaller «glukoneogenese», som betyr nydannelse av glukose i leveren. Så fremt vi sørger for å få i oss nok protein, som er 1,2 gram rent protein per kilo fettfri kroppsvekt, kan vi klare oss fint uten noen negative konsekvenser på kort sikt, forklarer han.

HELDIGE OG UHELDIGE KARBOHYDRATER: Når man skal kutte ned på karbohydratinntaket, er det viktig å kunne forskjellen på de heldige og de uheldige karbohydratene. Frukt og grønnsaker inneholder heldige, mens hvit ris og pasta inneholder uheldige.  Foto: PhotoSG - Fotolia
HELDIGE OG UHELDIGE KARBOHYDRATER: Når man skal kutte ned på karbohydratinntaket, er det viktig å kunne forskjellen på de heldige og de uheldige karbohydratene. Frukt og grønnsaker inneholder heldige, mens hvit ris og pasta inneholder uheldige. Foto: PhotoSG - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Får du i deg for lite karbohydrater?

Heldige og uheldige karbohydratkilder

Selv om kroppen vår kan klare seg uten karbohydrater, mener Lindberg det ikke er optimalt å kutte det helt ut fra kostholdet da gode karbohydratkilder bidrar med viktige næringsstoffer.

- Det er verken ønskelig eller nødvendig for de fleste å kutte karbohydrater helt ut, da man vil mangle en rekke viktige plantenæringsstoffer.Da er det bedre å sørge for å velge de sunne, langsomme karbohydratene og tilpasse inntaket til hvor mye man forbrenner.

Videre forteller han at det lurt å lære seg forskjellen på heldige og uheldige karbohydratkilder, dersom man ønsker å kutte ned på karbo-inntaket.

- Det finnes heldige og uheldige karbohydratkilder. Matvarer som grønnsaker, belgfrukter, bær, frukt, fullkorn, frø og nøtter bidrar med masse viktige plantenæringsstoffer, vitaminer, mineraler og antioksidanter som kroppen har nytte av.

- Derimot bidrar rent sukker, hvitt mel, vanlig pasta og hvit ris med mye stivelse/sukker, og lite annet, og er dermed svært lite nyttig, sier han.

KILDEN TIL PROTEIN OG FETT: Når du spiser nesten kun proteiner og fett er det ifølge eksperten viktig å spise de riktige matvarene. Fisk er for eksempel en super kilde til proteiner.  Foto: nadger - Fotolia
KILDEN TIL PROTEIN OG FETT: Når du spiser nesten kun proteiner og fett er det ifølge eksperten viktig å spise de riktige matvarene. Fisk er for eksempel en super kilde til proteiner. Foto: nadger - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Hørt om smartkarbo og grovkarbo?

Kilden til fettet og proteinet er viktig 

Dersom du har kuttet ned på inntaket ditt av karbohydrater og spiser nesten kun proteiner og fett, mener Linberg det er spiller en enormt stor rolle hvor proteinene og fettet kommer fra.

- Det er stor forskjell på å få i seg proteiner fra fisk eller biff, eller fett fra olivenolje, avokado, nøtter eller bacon.

Hvilke kilder bør man få det fra?

- Du gjør lurt i å velge proteiner i form av fisk, nøtter, frø og dernest fjærkre, syrnede meieriprodukter og ost, samt mindre rødt kjøtt.

- Videre er det essensielt å få i seg fett fra fet fisk eller tilskudd av omega 3 (fiskeolje, krillolje eller tran) og nok omega 6 fra frø og nøtter. Hovedfettkilden bør være kaldpresset olivenolje, rapsolje og i mindre grad smør og kokosolje. Raffinerte oljer og margariner er ikke noe jeg vil anbefaler.

KARBO-KUTT: Dersom du trener mye og ikke spiser karbohydrater, er det viktig at du får i deg tilstrekkelig med proteiner og fett, samt de heldige karbohydratene fra for eksempel grønnsaker.  Foto: pressmaster - Fotolia
KARBO-KUTT: Dersom du trener mye og ikke spiser karbohydrater, er det viktig at du får i deg tilstrekkelig med proteiner og fett, samt de heldige karbohydratene fra for eksempel grønnsaker. Foto: pressmaster - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Spis nok og riktig mat - så orker du å trene mer

Karbo-kutt og trening

Dersom du ikke spiser noe særlig karbohydrater og trener mye, mener Lindberg det er spesielt viktig at du spiser nok protein og fett fra de riktige kildene.

- Hvis man trener mye, må man sørge for å få i seg nok fett og protein, men også sunne karbohydratkilder. Akkurat hvor mye er avhengig av type trening, intensitet og varighet. Videre må man også kompensere med mer fett, for å dekke den totale mengden energi man trenger, så fremt man er normalvektig og ønsker å opprettholde vekten sin.

- Er man derimot overvektig og ønsker å gå ned i vekt, må man spise noe mindre karbohydrat og fett for å tillate at kroppen heller forbrenner fra fettlagrene sine. Man må ha et stort inntak av grønnsaker og sørge for at fettet kommer fra mest fra sunne kilder, som de jeg nevnte ovenfor, sier han.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: