Trening

Yoga for humøret

Hvilken treningsform gjør mest for humøret, og hva gjør du når du bor for langt unna et treningsstudio til at du kan gå jevnlig på gymmen? Jill Jahrmann tipset i nettmøtet fredag 10. februar.

Yoga for humøret
Publisert
Sist oppdatert
Det sies at man blir i godt humør av å trene, men enkelte treningsformer kan gjøre mer for å få munnvikene dine til å peke oppover enn andre.
- Generelt sett kan man si at all kondisjonstrening vil ha god positiv effekt på psyken. Om du er i god nok form til en lang joggetur utendørs stemmer jeg på dette alternativet, fordi du får naturopplevelsen sammen med endorfiner og rytmisk gjentagende bevegelser. Tre på en gang!, sier Jill. Hun anbefaler også yoga for deg som vil ha både humøret og formen på topp.
- Yoga er avspenning i bevegelse. Du får vendt konsentrasjonen innover, får samlet deg og kommer ut som et helere menneske.

Bor du langt fra nærmeste treningsstudio, er ikke det noen unnskyldning for å ikke trene. Jill anbefaler at man anskaffer seg litt utstyr på egenhånd, for eksempel dette:
1) Gåstaver + et kort kurs i hvordan de brukes
2) Strikkstangen du kan kjøpe av KK med treningsprogram
3) En rimelig pulsklokke
- Du kan velge alle eller en, men de vil gjøre treninge lettere for deg. Stavene gir god effekt og gjør treninge litt mer interessant. Strikkstangen gir deg muligheten til god styrketrening hjemme, og pulsklokken gir deg ekstra motivasjon ved at du kan følge med på at du trener på rett nivå, og dessuten gir deg muligheten til å planlegge treningen, sier Jill.

Og hva med dette forbaskede magefettet? Kan vi i det hele tatt få det bort?
- Dette lille lageret med tilgjengelig energi ligger der i tilfelle du skulle få mindre næring i en periode. Slik er vi skapt fra naturens side. Nå har det seg slik at vi slett ikke mangler næring i vårt samfunn, men kroppene har ikke tilpasset seg. Dermed sparer kroppen din på endel fett i tilfelle, forklarer Jill.
- Vi lagrer fett på ulike steder, helt avhengig av genene våre. Det finnes dessverre ikke enkeltøvelser du kan gjøre for å bli kvitt akkurat dette lille fettlageret, men det er kjempebra at du gjør akkurat de øvelsene (sit-ups på fitnessball, pluss trening på planken, journ. anm.) du gjør allikevel! De er to vinner-øvelser, lover Jill.

Under nettmøtet svarte Jill også på spørsmål om trening av overarmer, proteinpulver, motivasjonsbyggende faktorer, hverdagsgrep og effektiv trening, blant annet. Les alle svarene her .

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer