<strong>BRA MOT RYGGSMERTER:</strong> Ny forskning viser at yoga og tøying/strekk kan minske ryggsmerter betraktelig.  Foto: Getty Images
BRA MOT RYGGSMERTER: Ny forskning viser at yoga og tøying/strekk kan minske ryggsmerter betraktelig. Foto: Getty Images Vis mer

Rygg

Yoga og tøying er bra mot ryggproblemer

Minsker smertene og forbedrer ryggfunksjon, viser ny forskning.

Publisert
Sist oppdatert
Ryggsmerter er et svært vanlig problem og sender flere til legen enn andre lidelser - bortsett fra forkjølelse og influensa.

Ja, som KK.no tidligere har skrevet, er ryggproblemer faktisk den femte vanligste grunnen for sykehusinnleggelse, og den tredje vanligste grunn for behov for kirurgi.

Det er mange grunner til at man kan utvikle ryggproblemer, og dersom du sliter med dette, vet du nøyaktig hvor slitsomt og smertefullt det kan være.

Kanskje du til og med har prøvd en rekke ulike behandlinger, som akupunktur eller massasje, for å få bukt med problemet, uten resultat?

I så fall bør du lese dette.

LES OGSÅ: Derfor har du vondt i ryggen

Yoga og tøying – en mulig løsning

Ny forskning tyder nemlig på at yoga og tøying faktisk kan være en god (og rimeligere) løsning løsning for personer med kroniske ryggsmerter, skriver Fox News på sin helsenettside (ekstern lenke).

Forskere ved Group Health Research Institute i Seattle gjennomførte nylig en studie relatert til trening og ryggsmerter. Og resultatene viste at ukentlige yoga- eller tøyeklasser (timer som involverer strekking og tøying av muskler) minsket smerter og forbedret ryggfunksjon hos personer med kroniske smerter i nedre del av ryggen.

- Det har lenge vært en kjent sak at trening kan være bra mot ryggsmerter, sier dr. Timothy Carey, som har skrevet en kommentar publisert med studien, til Reuters Health (ekstern lenke):

- Yoga ser ut til å være en fin løsning for personer med ryggsmerter, men det er ikke den foretrukne løsningen.

LES OGSÅ: Trening for vond rygg

Minsket smertene betraktelig

I forbindelse med studien delte forskerne 228 voksne personer med langvarige ryggsmerter i tre grupper.

Pasientene i den første gruppen gikk til ukentlige yogaklasser, pasientene i den andre gruppen gikk til ukentlige tøyeklasser (begge grupper fikk også beskjed om å øve på øvelsene innimellom klassene), mens den siste gruppen fikk utdelt en bok med rygg-smerte relaterte øvelser, samt råd om hvordan man kunne forhindre/behandle smertene.

Resultatene viste at pasientene i de to første gruppene hadde langt færre smerter og følte seg mye bedre i ryggen etter tre måneder, enn pasientene som kun fikk utdelt boken med råd om hvordan man kan forhindre og behandle ryggsmerter.

Flere pasienter som enten gjorde yoga eller tøying sa også at ryggsmertene deres hadde minsket, eller forsvunnet. 60 prosent av personene i yogagruppen rapporterte forbedringer i smerte, sammenlignet med 46 prosent i tøyeklassen og 16 prosent i bokgruppen.

Tre måneder etter at studien var over, var resultatene fortsatt bedre hos personene som hadde gjort yoga eller tøying, enn de i den tredje gruppen.

I tillegg hadde pasientene i yoga- og tøyegruppene også kuttet ned på smertestillende medikamenter.

LES OGSÅ: Ikke overse disse symptomene

- Verdt å prøve

Ifølge forskerne viste resultatene at yoga og tøying har lignende effekt, noe som tyder på at det er tøyingen i yogatimene, ikke avslapningsteknikken gjennom pust, som forbedrer og letter ryggsmertene, står det i rapporten som er publisert i Archives of Internal Medicine (mer info finner du her - ekstern lenke).

- Dette er noe som kan være verdt å prøve, sier Karen Sherman fra Group Health Group Health Research Institute, som ledet studien:

- Enten yoga eller tøye/strekk-klasser kan fungere. Det finnes imidlertid ingen behandling som fungerer for alle, men hvis man er villig til å øve, så bør man vurdere å prøve det.

Ifølge dr. Carey tyder også resultatene på at egne preferanser når det gjelder trening har mye å si for om det hjelper på ryggsmertene.

- Det er viktig at folk gjør trening de liker. Da er det også større sannsynlighet for at de fortsetter med det. Du trenger ikke kjøre i mange timer til det nærmeste yogasenteret hvis det ikke er i nærheten av der du bor. Det finnes flust av andre tilbud, som også er relativt billige, sier han.

Yoga og tøye/strekk-klasser varierer i pris, men ifølge Shermen vil de fleste av disse tilbudene være rimeligere enn andre behandlingsalternativer, som akupunktur eller massasje.

- Når du først har lært deg hvordan skal gjøre øvelsene, kan du også gjøre dem selv, hjemme, sier hun:

- Nesten alle med ryggsmerter kan tjene på å gjøre tøyeøvelser.

60-80 prosent vil få vondt i ryggen

Ifølge Forskning.no (ekstern lenke) vil 60-80 prosent av den norske befolkningen få vondt i ryggen minst en gang i løpet av livet.

Fem til ti prosent opplever kroniske plager av en varighet på tre måneder eller mer.

Fysioterapeut og forsker Kjersti Storheim ved Oslo Universitetssykehus, som har både muskel- og skjelettsmerter, ryggproblemer og trening som interesseområder i sin forskning, synes funnene i den nye studien er interessante.

Hun mener imidlertid ikke det finnes noen «mirakelkur» mot ryggproblemer, men råder personer som har ryggsmerter til å være aktive, og finne seg en aktivitet som både er praktisk overkommelig og som de trives med.

- Studien føyer seg inn i rekken av forskningsarbeider på ryggfeltet som viser at aktivitet, og flere ulike treningsformer, kan hjelpe på kroniske korsryggsmerter, sier hun til Forskning.no (ekstern lenke).

I hvert fall til en viss grad. Noen kan bli helt kvitt plagene, andre vil fortsette å ha vondt.

- Hvis man ser i norske kliniske retningslinjer for behandling av kroniske ryggsmerter, så er hovedanbefalingene øvelser og trening, å være i aktivitet, sier hun:

- Det er ikke en type trening som framsettes som en mirakelkur, den finnes heller ikke. Mye forskjellig trening vil ha en moderat positiv effekt på ryggen.

I Norge tilbyr en rekke treningssentre (som for eksempel SATS, Elixia, Friskis&Svettis) yogaklasser eller tøye/strekk-klasser.

Det finnes også en rekke spesialiserte treningssentre som du kan finne mer info om på nettet.

Les mer om tøyingsøvelser hos Norsk helseinformatikk.

LES OGSÅ: Unngå disse tabbene når du tøyer

Noe du lurer på? Spør KK.no


Hvordan kan jeg gjøre de trange, nye skoene mine mer komfortable? Hvordan legger jeg sminke som varer hele dagen? Når er det best å trene - før eller etter middag?

Har du også et spørsmål om klær, sminke, kosthold eller trening? Send det til spor@kk.no, og vi vil finne det ut for deg.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer