<strong>BRA FOR BLODTRYKKET:</strong> Ny forskning viser at personer som spiser yoghurt regelmessig, har mindre risiko for å utvikle høyt blodtrykk. Foto: Thinkstock
BRA FOR BLODTRYKKET: Ny forskning viser at personer som spiser yoghurt regelmessig, har mindre risiko for å utvikle høyt blodtrykk. Foto: Thinkstock Vis mer

Yoghurt

Yoghurt reduserer risikoen for høyt blodtrykk

Men ett beger om dagen holder, og det lønner seg å velge de sunnere variantene.

Publisert
Sist oppdatert
Er du glad i yoghurt, er det ingen grunn til å slutte å spise det med det første. Så fremt du ikke velger variantene med masse tilsatt sukker og nøyer deg til ett eller to små beger om dagen, er nemlig disse meieriproduktene svært bra for helsa.

I tillegg til å være godt for fordøyelse, skjelett og tenner, kan det å spise yoghurt regelmessig bidra til å styrke immunforsvaret og beskytte mot kreft.

Yoghurten balanserer nemlig bakteriefloraen i magen din, hvilket igjen sørger for bedre opptak av vitamin B, sink, kalsium og karbohydrater.

Når bakteriefloraen i magen er i orden er det også lettere å unngå kvalme, diaré, forstoppelse og oppblåst mage.

LES OGSÅ: Så mye kalsium trenger kroppen din hver dag

Bra for blodtrykket

Ny forskning viser også at det å øke inntaket av sunne yoghurtvarianter i kosten - uten at du øker det totale kaloriinntaket ditt (kutte ned på annen mat), kan være med på å redusere risikoen for høyt blodtrykk, skriver forskningsnettstedet Sciencedaily.com.

Blodtrykket er det trykket som blodet skaper inne i blodkarene når det strømmer gjennom (dreier seg som regel om det arterielle blodtrykket - altså det blodtrykket som måles i pulsårene), og det har svært mye å si for funksjonsevnen til både hjerte, nyrer, blodårer og hjerne.

Ja, dersom du går lenge med det som omtales som høyt blodtrykk (hypertensjon på fagspråket) risikerer du faktisk at de ovenfor nevnte organene skades.

I tillegg øker risikoen for hjerneslag, blodpropp og hjerteinfarkt.

LES OGSÅ: Velg lett-yoghurt fremfor yoghurtdrikker

<strong>ETT BEGER HOLDER:</strong> Iføgle KK-ekspert Ina Garthe er ett lite yoghurtbeger om dagen nok. Det viser også studien. Sørg også for å ikke spise variantene som er proppfulle av sukker.  Foto: Image Source
ETT BEGER HOLDER: Iføgle KK-ekspert Ina Garthe er ett lite yoghurtbeger om dagen nok. Det viser også studien. Sørg også for å ikke spise variantene som er proppfulle av sukker. Foto: Image Source Vis mer

Lavere systolisk trykk

Det er en ny forskningsstudie, som ble presentert under The American Heart Association's High Blood Pressure Research 2012 Scientific Sessions, som viser at yoghurt kan være bra for blodtrykket ditt.

Studien viste blant annet at personer som hadde spist yoghurt regelmessig over lengre tid, hadde mindre sjanse for å utvikle høyt blodtrykk.






I tillegg var overtrykket, også kalt systolisk trykk (trykket som måles når hjertet trekker seg sammen) gjennomsnittlig lavere hos disse, sammenlignet med dem som ikke spiste yoghurt.

I løpet av studietiden - som varte i 15 år, fulgte forskerne mer enn 2000 frivillige deltagere som ikke hadde høyt blodtrykk på starten av studien. Yoghurtinntaket ble målt ved regelmessig utfylling av spørreskjemaer.

LES OGSÅ: De beste matvarene for kvinner

Ett beger om dagen

Resultatene av analysen viste at deltagerne hadde 31 prosent mindre sjanse for å utvikle høyt blodtrykk dersom minst to prosent av deres daglige kaloriinntak kom fra yoghurt.

For et voksent menneske vil dette tilsvare en yoghurtmengde på cirka 170 gram, altså rundt ett beger (et vanlig yoghurtbeger fra Tine er på 150 gram) om dagen.

I tillegg viste det seg at personene som spise yoghurt hadde en lavere økning i overtrykket/systolisk trykk enn de som ikke spiste yoghurt.

Ett yoghurtbeger om dagen er med andre ord svært bra for helsen din. Dette har også KKs trenings- og kostholdsekspert Ina Garthe tidligere bekreftet.

- Én yoghurt om dagen er ok. Fettet i yoghurten er mettet, og derfor kan det være et poeng å velge en lettvariant, om du spiser yoghurt regelmessig. Jeg synes det er viktig at yoghurten inneholder mer bær og er naturlig søtet - fremfor at den har et høyt sukkerinnhold – både når det gjelder smak og helse, har hun fortalt.

LES OGSÅ: Bytt ut lettrømme med yoghurt

Ofte tilsatt søtningsstoff

De av oss som spiser yoghurt har helt sikkert lurt på hva yoghurten egentlig inneholder når det står 0 prosent fett og 0 prosent sukker på boksen.

Og spørsmålet er om det kun består av syntetiske greier, som slett ikke er bra for oss?

- Når du kjøper yoghurt, bør du sjekke varedeklarasjonen. Hvis det står uten sukker og uten fett, er de ofte tilsatt søtningsstoffer, har trenings- og kostholdsekspert Irene Mårdalen tidligere uttalt til KK.no:

- Melken i yoghurten inneholder laktose, som er sukker og derfor søtt. Yoghurt kan også være tilsatt sukrose, som er disakkarid av glukose og fruktose - altså karbohydrater.

LES OGSÅ: Sjekk hvilken yoghurt du bør velge

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer