MEIERIPRODUKTER: Hva bør man egentlig se etter når man skal velge mellom forskjellige yoghurter og kesam? Eksperten har gitt oss svaret!  Foto: Bildhuset / TT NYHETSBYRÅN
MEIERIPRODUKTER: Hva bør man egentlig se etter når man skal velge mellom forskjellige yoghurter og kesam? Eksperten har gitt oss svaret! Foto: Bildhuset / TT NYHETSBYRÅN
Meieriprodukter

Yoghurten du bør velge til frokost

Eksperten har en klar anbefaling.

KK.NO: Er du en av dem som pleier å starte dagen med et velsmakende meieriprodukt toppet med frukt, bær, nøtter og/eller frø?

Ikke bare smaker dette utrolig godt, men det er også en fin måte å få i seg B-vitaminer, jod, sink, fosfor, proteiner og kalsium, som er næringsstoffer kroppen vår er avhengig av for å fungere optimalt.

Men hvilket meieriprodukt er egentlig det beste å spise til frokost - yoghurt naturell, fruktyoghurt, gresk yoghurt, kesam eller kanskje biola?
 
LES OGSÅ: Hvor sunt er egentlig kesam?

Gå for en variant med høyt proteininnhold

EKSPERTEN: Kristin Bjørge. Foto: Privat
EKSPERTEN: Kristin Bjørge. Foto: Privat Vis mer

Kristin Bjørge, som er ernæringsrådgiver og gründer av KB Ernæring, forteller at det ene produktet ikke nødvendigvis trenger å være bedre enn det andre, da de alle har ulike bruksområder og er gode proteinkilder som inneholder både kalsium, jod og B-vitaminer.

- Skal jeg likevel sette dem opp mot hverandre ville jeg gått for det produktet som inneholder mest protein og minst karbohydrat.

- Deretter kan du se på innholdet av fett, dersom du ønsker å begrense dette.

Videre forteller hun at det vil være fornuftig å unngå produkter med et høyt innhold av sukkerarter, som det for eksempel er mye av i enkelte fruktyoghurter.

- Hadde valget stått mellom yoghurt naturell og en fruktyoghurt, ville jeg gått for yoghurt naturell uten tvil. Det er mye bedre å spise dette og selv tilsette ferske bær, og eventuelt litt nøtter og frø.

- I tillegg vil jeg si at Biola yoghurt er et godt frokostvalg, da det inneholder melkesyrebakterier og fiber, som er gunstig for fordøyelsen vår, sier hun.

NÆRINGSINNHOLD: Det kan alltid være lurt å sjekke næringsinnholdet til produktene dun kjøper. Foto: Produsentene
NÆRINGSINNHOLD: Det kan alltid være lurt å sjekke næringsinnholdet til produktene dun kjøper. Foto: Produsentene Vis mer

LES OGSÅ: Trenger du egentlig å drikke melk?

Husk alltid å sjekke næringsinnholdet

Er du fortsatt litt i tvil om hvilket meieriprodukt du bør gå for til frokost? Da kan du ta en titt på denne oversikten over næringsinnholdet per 100 gram til et utvalg naturelle meieriprodukter.

Tine Yoghurt naturell

Energi: 69 kcal
Fett: 3,4 gram
Karbohydrat: 5,6 gram
Protein: 4,1 gram

Tine Biola Naturell

Energi: 68 kcal
Fett: 1,9 gram
Karbohydrat: 8,2 gram
Protein: 4,5 gram

Synnøve Gresk yoghurt

Energi: 64 kcal
Fett: 2 gram
Karbohydrat: 4,9 gram
Protein: 6,7 gram

Tine Kesam Original

Energi: 116 kcal
Fett: 8,1 gram
Karbohydrat: 4,0 gram
Protein: 6,7 gram

Du kan også finne næringsinnholdet i ulike meieriprodukter på Matvaretabellen.no.

DAGLIG INNTAK AV MEIERIPRODUKTER: Du kan spise én porsjon naturell yoghurt, seks skiver hvitost og drikke to glass melk om dagen. Foto: Fotolia
DAGLIG INNTAK AV MEIERIPRODUKTER: Du kan spise én porsjon naturell yoghurt, seks skiver hvitost og drikke to glass melk om dagen. Foto: Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Magre meieriprodukter er best for helsa

Så mye meieriprodukter kan du spise

Det er altså bra å spise ulike yoghurtvarianter, kesam eller biola til frokost, men hvor mye meieriprodukter kan man egentlig spise i løpet av en dag?

- Jeg vil si det er individuelt og bør vurderes ut i fra ulike hensyn. Med tanke på inntak av næringsstoffer, vil én porsjon naturell yoghurt, fire skiver hvitost og et glass melk dekke daglig anbefalt inntak av kalsium, jod og B12

- I tillegg gir det oss godt over halvparten av daglig anbefalt inntak av jod. Det er viktig å huske på at vi også får disse næringsstoffene fra andre matvarer i kostholdet vårt, sier Bjørge.

Selv om det er bra å få i seg meieriprodukter, er det ifølge Terese Glemminge Arnesen, som er ernæringsfysiolog hos Opplysningskontoret for Meieriprodukter, viktig at du ikke overdriver inntaket.

Kroppen vår har nemlig behov for å få tilført mange vitaminer, mineraler og næringsstoffer gjennom kosten hver dag, og det er derfor ikke sunt å ha et ensidig kosthold med et overdrevent inntak av enkelte matvarer.

- Hvis inntaket ditt av meieriprodukter er så stort at det går på bekostning av å ha et ellers variert kosthold, bør du begrense det. Jo bredere spekter av matvarer som finnes i kostholdet, jo større sjanse er det for å få dekket alle kroppens behov, har hun tidligere fortalt.

Til forsiden