Angitt i millioner norske kroner.
Norske kvinner brukte over 7 milliarder kroner på kosmetikk i fjor. Det er nesten dobbelt så mye som for ti år siden. Tallet stiger for hvert år som går, og ifølge ekspertene vil det fortsette slik.
Og denne trenden fortsetter, ifølge ekspertene:
– Vi har et enormt fokus på helse, sunnhet og velvære, og det påvirker helt klart det vi kjøper. Produkter som gir oss velbehag selger, og kosmetikk hører til her, sier prosjektdirektør Jakob Søndergaard i det danske trendanalysebyrået PEJ.
Stadig nye produkter med nye funksjoner vil komme. – Men hvorfor er salget så stort?
– Det er et overskuddsfenomen. Vi har veldig god råd, og bruker penger på å føle oss vel. Skulle det gå dårligere med økonomien, vil det merkes på salget av luksusprodukter, som kosmetikk jo er.
– Hva sier det om kvinner at vi bruker så mye penger på slike luksusprodukter? – Kvinner er flinke til å drømme seg bort, og i stor grad er det nok drømmen om å holde seg ung som styrer. Men kvinnene er ikke alene på dette feltet lenger. Vi ser at mennene i stadig større grad er med på å øke kosmetikkomsetningen, sier Søndergaard.
Gitte Jørgensen er kvinnen bak boken «Simple Living». Hun promoterer enkelhet i livet og hverdagen, og liker ikke at vi bruker milliarder på produkter som skal bedre utseendet vårt. – Vår verden handler mye om konkurranse. Alle skal ha suksess, og for å få det må vi også se bra ut. Vi sammenlikner oss med hverandre hele tiden.
Jørgensen understreker at hun ikke er imot sminke, hun bruker det selv også. – Men som på alle områder i livet gjelder det å finne en balanse. Kan man ikke handle på nærbutikken eller møte bestevenninnen sin uten å legge makeup, er det på tide å tenke seg om.
Tallene er fra Kosmetikkleverandørenes Forening