2-åringen: som en stormvind eller i solskinnshumør!  Foto: Shutterstock.com ©
2-åringen: som en stormvind eller i solskinnshumør! Foto: Shutterstock.com ©Vis mer

2 åringen - fra en harmonisk tilværelse til utviklingskrise

Toåringen er gjerne veldig aktiv. Det springer og hopper, klatrer på bord og i hyller og på gjerdet, er som en stormvind eller i solskinnshumør. Viljen er sterk, det samme er iveren etter å prøve ut nye ting med kroppen sin.

Kroppsbeherskelsen øker, og vi ønsker at barna skal få mangfoldige og ulike erfaringer på kroppens mange fysiske muligheter.

En aktiv kropp

Mellom 2 og 3 års alder lærer mange barn seg å sykle på trehjulssykkel. Ypperlig for å trene på bruk og samordning av muskler! Fra 18 mnd alder vi du også se en stor utvikling i hvordan barnet klarer å bruke hendene sine. Barnet forsøker seg på stadig mer avanserte fingerøvelser. Glidelåser testes ut, lokk tas av og på, byggeklosser stables i høyden og barnet forsøker å kle av og på seg selv med mer eller mindre hell.

Mange 2-åringer elsker å tegne. Det svingrabler store streker og rundinger på et ark. Forsøkene på å tegne en sirkel ender som regel opp i en lang spiral. Først rundt 3 årsalderen blir tegningene noe mer kontrollerte og barnet begynner å lage tegninger som ligner på f.eks. mennesker. La barnet tegne uten å stadig spørre om "hva han tegner". Tegningen trenger ikke nødvendigvis ligne så mye på noe som helst, la barnet fritt få bruke sin fantasi.

Full fart! Foto: Shutterstock
Full fart! Foto: Shutterstock Vis mer

Ord og forståelse

Da barnet ble født veide hjernen 20% av vekten til den voksne hjerne. Som toåring veier hjernen 60% til sammenligning. Det sier noe om hvor raskt utviklingen har gått de første to leveår.
Barnets ordforråd med egennavn og navn på gjenstander øker raskt. Det beskriver og identifiserer velkjente ting, det adlyder kompliserte ordrer. Hvis det vil, da! Barnet snakker ofte uopphørlig og stiller spørsmål i hytt og pine. Det kan i større grad føre en samtale med andre, det lurer på en rekke ting, har sine egne meninger, og prøver å være mer selvstendig.
Barnet overvurderer gjerne egen evne til å mestre ting, og de går på nye utfordringer med friskt mot.

2-åringen vil i løpet av sitt neste leveår finne ut hvem det selv er og si navnet sitt.

Forskjellen mellom en og flere forstår barnet nå, men det har ingen forestilling om tallenes størrelsesorden. Eks. Mia 2 år sier "Se på alle to pakkene" og viser til minst 10 pakker under juletreet. For Mia betyr 2 flere enn 1. Det er det hun forstår når det gjelder tall. Helena snart 2 år peker og sier "to, to, to, to" når hun prøver å telle et antall som i allefall er mer enn 1.
Å ikke snakke rent, eller stortre er helt normalt. Ikke rett på barnet, gjenta heller ordet barnet sier på en korrekt måte.

De fleste 2-åringer:

  • Løper
  • Sparker og kaster ball (med vekslende treffsikkerhet, riktignok!)
  • Går opp og ned trapper, men setter fortsatt begge bena på samme trappetrinn.
  • Bygger tårn med 6 klosser.
  • Snakker 50 ord (variasjon er normalt). Kan gjøre seg forstått (ca. halvparten).
  • 80% klarer å kombinere to ord. Eks: "Mamma spise", "sove senga"
  • Leke med dukke/bamse. Mate dem, vugge dem i armene sine, legger dem i dukkevogn osv.
  • Kan ta på et enkelt plagg. Eks: Lue eller støvler.
  • 84 % klarer å putte en skje i munnen med riktig side opp.
  • 87% får tak i ting utenfor rekkevidde ved hjelp av hjelpemidler, som f.eks. en krakk. Viser på denne måte evne til problemløsning.
  • Barn på 2 1/2 år kan hoppe opp fra underlaget med begge bena samtidig
  • Barn på 2 1/2 år klarer å tre store pærler på en tykk snor.
  • Barn på 2 1/2 år kan som regel skille mellom noen farger.

Hjelpsom, ansvarlig og empatisk

Toåringen vil gjerne hjelpe til. Og de tror også ofte at deres selvpåtatte ansvar er helt nødvendig for resten av husholdningen - uten dem ville ikke familien overleve. Det elsker å hjelpe til med huslige sysler som matlaging, vasking og rydding. Kopiere voksnes gjøremål. 2-åringen har lært utrolig mye på kort tid og føler en indre trygghet.

Hvis noen som står barnet nær slår seg eller er lei seg, kan 2-åringen vise en avansert form for trøst. klappe, stryke, "så-så-lille-mamma", blåse på osv. Barnet viser at det har empatiske evner, kan delvis sette seg inn i at et annet menneske kan ha det vondt.

Utviklingskrise - trassalderen i anmarsj!

Barn i alderen 2-3 år vil gjennomgå på et eller annet stadium en vanskelig periode i sin utvikling. Populært kalt trassalder. I alderen fra barn til ungdom vil barnet gjennomgå tre utvikingskriser. Først ved 2-årsalderen, så ved 6-årsalderen og til sist puberteten ved 12 års alder.

Inntil denne utviklingskrisen oppstår vil 2-åringen være et relativt harmonisk barn med ukuelig tro på at det både vet og kan alt. Men en dag, forstår det at dette nok ikke er faktum...

Barnet kan tilsynelatende plutselig, uten at du skjønner hvorfor, bli illsint, sparke og slå, hyle, legge seg ned på gulvet, og virke helt utenfor kontroll. Hva i all verden er det som skjer?

La oss gjøre et lite tankereksperiment.
Du bruker ca. 2 år av livet ditt til å pugge en hebraisk bok. Du kan nå lese og skrive alle ordene som står i den. Selv om du nå har lært deg en hebraisk bok, forstår du ikke innholdet. Du innser plutselig det håpløse i dette; du har brukt to år av ditt liv til å lære en bok, men du forstår overhodet ikke hvorfor, og du innser plutselig at du ikke skjønner innholdet!

En to-treåring har i sitt korte liv lært seg daglige rutiner og gjøremål. Dette er sengen min. Her sover jeg. Dette er mammaen og pappaen min. Jeg legger meg hver kveld og sover også litt på dagen. Vi spiser mat på kjøkkenet. Jeg bruker bleier og mamma eller pappa bytter bleiene på meg. Hver morgen reiser jeg i barnehagen eller til dagmamma. Da skal mamma og pappa på jobb. Slik har livet vært, og det føles trygt.

Barnet modnes og nye banebrytende tanker vokser frem:
Hvorfor skal jeg sove i akkurat denne sengen? Hvorfor kan vi ikke være hjemme i stedet for å reise i barnehagen? Hvorfor skal jeg egentlig gjøre dette? Hvorfor i all verden har jeg gjort dette så lenge??? Barnet setter spørsmålstegn ved rutiner og vaner og innser det meningløse ved å ikke ha egentlig forstått innholdet, på samme måte som vi ville ha gjort om vi hadde brukt år av vårt liv til å pugge en for oss meningsløs hebraisk bok.

Dette medfører en stor krise for barnet. Ingenting føles meningsfylt! Alt er snudd opp ned, og det oppleves ubehagelig for barnet.

Hva gjør så foreldre som står der sammen med det skrikende, sparkende og desillusjonerte barnet?

Husk at det som skjer hos barnet nå er en viktig utvikling. Etter at trassperioden er gjennomgått vil barnet oppnå en enorm modning. Det vil forstå at det finnes andre liv, barn, hjem og det vil oppnå stor innsikt. Det vil begynne å leke med andre barn, i stedet for å leke ved siden av andre barn. Det vil via trassperioden lære seg å ta hensyn, lære og vente, lære og dele og bli en sosial person.

Her kan du lese mer om barn og sinne, samt finne råd til foreldre: Trassalder

Gjennomsnittelig vekt og høyde ved 24 måneders alder

  • Jenter:
    Vekt: 8,7 - 15,5 kilo. Gjennomsnitt på 11,47 kilo
    Høyde: 76,5 - 96 cm
  • Gutter:
    Vekt: 9,3 - 15,9 kilo. Gjennomsnitt på 12.1 kilo
    Høyde: 78,5 - 97 cm
    Kilde: WHO

LES OGSÅ: Percentilskjema

Visste du at...
Jenter flest blir 7 cm lavere enn gjennomsnittet av foreldrenes høyde?
Gutter flest blir 7 cm. høyere enn gjennomsnittet av foreldrenes høyde?    

Pottetrening

Når er barnet modent for å prøve potten og slutte med bleier? Og hvordan bør man gå frem? Pottetrening 

Møt andre foreldre til 2-åringer i vårt forum

Her finner du grupper for foreldre med barn på samme alder

Lek og vennskap

Leken betyr lyst og glede for 2 åringen.
De er gjerne veldig konsentrert om leken, og kan bli helt oppslukt av en type lek for en periode.
For barnet er alt mulig å leike med, og de ønsker gjerne å leike med kjøkkenredskap, tepper og puter, isteden for vanlige leiker.
På denne alderen begynner barna etter hvert å velge venner selv, og vi ser gjerne de viser en voldsom gjensynglede når den de liker aller best endelig kommer til barnehagen om morgenen.
Det er rørende å se når de holder rundt hverandre og er så fornøyd over å være sammen igjen.

Hvilket barn har du?

"Villstyringen kan oppfattes som slitsom, krevende, sta, umulig og slem
ELLER oppfinnsom, morsom, motorisk velutviklet, energisk og viljesterk.
Velg selv..." (Sitat fra Cappelens Store bok om barnet, 2005)

Aktiviteter å gjøre sammen

  • Sparke eller kaste ball til hverandre
  • Leke gjemsel (Og se stort på at barnet kanskje kun gjemmer hodet sitt!)
  • Gå tur sammen i naturen - la barnet lede an og bestemme tempo
  • Spille billedlotto sammen. Velg en solid type som ikke går i stykker. Smør deg med en stor porsjon tålmodighet, spillereglene kan vente 1 år til!
  • Låne bildebøker, CD-er og filmer på biblioteket
  • Besøke slekt og venner, og gjerne familier som har barn.

 


Kilder:
Skrevet av psyk. sykepleier Elisabeth Lofthus Oppdat. mars 2006

 

  • Cappelens store bok om barnet 0-6 år, Nina Misvær (red), Cappelen 2005
  • Om 2-åringen: http://www.vesletun.com/2aaringen.htm
  • "Den store boken om barnet" Dr. Miriam Stoppard. Teknologisk forlag 2. opplag 2001.
  • "Familiens store bok om barnet", dr. Bent Danielsson og Monica Danielsson. Familievennen forlag - 1998
  • "Pediatri og pediatrisk sykepleie". Randi Grønseth og Trond Markestad, fagbokforlaget 1998
  • Barnehageboka http://www.barnehageboken.com/alder4aar.htm
  • Barnelegen, Dr. Bearnard Valman, Teknologisk forlag 1998.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: