FOR LITE MAT: For noen vil 5:2 dietten forårsake med skade enn nytte. Foto: Shutterstock ©
FOR LITE MAT: For noen vil 5:2 dietten forårsake med skade enn nytte. Foto: Shutterstock ©Vis mer

5:2 dietten - Ikke for deg!

Slankekuren roses opp i skyene, men for noen vil denne dietten være direkte skadelig.

Ulike slankemetoder og dietter florerer, men det siste året har 5:2 dietten blitt hyppig omtalt i medier. 5:2-dietten går ut på å begrense kaloriinntaket ved en halvfaste to dager i uken. Maksimalt inntak disse to dagene er 500 kalorier for kvinner og 600 kalorier for menn. Oppskriften er enkel og effektiv for å gå ned i vekt, men ekspertene er bekymret.

Disse frarådes dietten:

GRAVID? Ligg for all del unna denne dietten! Foto: Shutterstock ©
GRAVID? Ligg for all del unna denne dietten! Foto: Shutterstock © Vis mer

Gravide: Nei, nei og atter nei! 

Alle fagpersonene Mammanett snakket med er entydige: Gravide skal ikke slanke seg!

Professor Kristin Reimers Kardel, ved avdeling Ernæring og ernæringsbiologi  ved Universitetet i Oslo, fraråder på det sterkeste 5:2 dietten til gravide.

– Graviditet er ikke tidspunktet for slanking. Sånn er det bare! Sunt kosthold og fysisk aktivitet er målet under graviditet. Hvis man følger 5:2 dietten skal man faste ned på 500 kalorier to dager hver uke. Det kan skade fosteret, sier hun.

TINE SUNDFØR: – Vi vet ikke nok om 5:2 dietten. Foto: Anita Sælø
TINE SUNDFØR: – Vi vet ikke nok om 5:2 dietten. Foto: Anita Sælø Vis mer

Hun støttes av klinisk ernæringsfysiolog ved Synergi Helse, Tine Sundfør, som også advarer gravide mot å følge dietten.

– Vi har ikke nok forskning som forteller om 5:2 dietten kan påvirke fosteret. Vi vet ikke om ujevnt næringsinntak og faste kan skade fosteret, og derfor bør man utvise forsiktighet. Når man er gravid er det ikke riktig tidspunkt for å starte en slankekur og ingen gravide bør generelt anbefales dette.

Helle G. Bornstein er aktuell med boka «Smart mamma» som fokuserer på trening, livsstil og kosthold under og etter graviditeten og etter graviditeten. Hun mener at gravide heller bør fokusere på å få i seg riktig næring til seg og barnet i magen og gjøre små sunne valg i hverdagen, enn å slanke seg. 

– Dette også med tanke på at formen kan variere og svinge gjennom et svangerskap og eksempelvis kan matlysten være laber de første månedene og da er det viktigere å fokusere på å få i seg god næring når man først spiser, enn å bruke energi på en diett.

LES OGSÅ: Test din gravide BMI 

Så mye skal gravide gå opp i vekt:

– Svangerskap og ammeperiode er en fin anledning til å innarbeide gode kostvaner for hele familien. Men verken gravide eller ammende bør slanke seg, sier avdelingsdirektør Henriette Øien i Helsedirektoratet. – Tvert i mot anbefales gravide en kontrollert vektøkning.

HENRIETTE ØIEN: – Gravide skal gå opp i vekt - ikke slanke seg, sier avdelingsdirektøren i Helsedirektoratet.
HENRIETTE ØIEN: – Gravide skal gå opp i vekt - ikke slanke seg, sier avdelingsdirektøren i Helsedirektoratet. Vis mer

 

- Alle gravide bør gå opp i vekt i svangerskapet for å at barnet skal få en best mulig start i livet. Hvor mye gravide bør gå opp i vekt, avhenger imidlertid av om moren var overvektig før svangerskapet, sier Øyen og viser til oppdaterte retningslinjer fra USA:

  • Kvinner som har overvekt (BMI 25,0-29,9) bør gå opp 7-11 kg 
  • Kvinner som har fedme (BMI >= 30,0) bør gå opp 5-9 kg. 
  • Normalvektige og særlig undervektige kvinner bør gå opp mer.

Kilde: Institute of Medicine

5:2 - IKKE FOR MEG!: Fosteret trenger jevn næringstilførsel. Foto: Colourbox
5:2 - IKKE FOR MEG!: Fosteret trenger jevn næringstilførsel. Foto: Colourbox Vis mer

Ammende: Hold deg unna 5:2

Først en god nyhet for deg som vil ned i vekt

– Det er naturlig å gå ned i vekt i ammeperioden fordi det kreves ekstra energi for å produsere melk. Generelt gjelder det at jo mer og jo lenger en kvinne ammer, jo mer går hun ned i vekt. Et sunt kosthold og fysisk aktivitet vil gjøre at mor går gradvis ned i vekt samtidig som hun produserer nok melk av høy kvalitet. Kvinner som fullammer til seks måneder går mer ned i vekt enn kvinner som starter med tilleggskost sammen med morsmelk fra 4 måneder, forteller Øien fra Helsedirektoratet.

Men selv om du naturlig går gradvis ned i vekt, bør du som ammer likevel ikke gjennomføre en hard slankekur.

– Ammende bør ikke aktivt slanke seg i ammeperioden, blant annet fordi det øker frigjøringen av miljøgifter fra fettvevet som overføres til melken, sier Øien.

Hun får støtte fra Reimers Kardel:

– Tiden er heller ikke er inne for dramatisk slanking med kraftig reduksjon av kalorier eller som innebærer ensidig mat når man ammer. Et fornuftig kosthold og økende fysisk aktivitet fungerer best. Skal man gå ned i vekt må man unngå kaloritett mat og mat tom for viktige næringsstoffer som for eksempel godteri.

<b>SPIS SUNT - OG NOK!</b> Ammer du eller er du gravid bør du passe ekstra godt på! Foto: Shutterstock ©
<b>SPIS SUNT - OG NOK!</b> Ammer du eller er du gravid bør du passe ekstra godt på! Foto: Shutterstock © Vis mer

Kan gi mindre melk

Ernæringsfysiolog Sundfør forteller at for lite næringsinntak kan medføre mindre melk.

– Dette har vi sett flere eksempler på. Dessuten finnes ingen dokumentasjon på hvordan to dagers faste i uken vil påvirke melkeproduksjonen og næringsinnholdet av melka. 

Sundfør oppfordrer også til generell forsiktighet når det gjelder slanking generelt ved amming.

– Å gå ned de kiloene du la på deg mens du var gravid, kan du godt gjøre mens du ammer. Men å gå ned «gamle kilo» som du også hadde før du ble gravid bør du vente med til etter ammeperioden. Grunnen til dette er at ved slanking vil du frigjøre miljøgifter som ligger lagret i gammelt fettvev.

Kan trigge spiseforstyrrelser

Tine Sundfør  advarer unge jenter og særlig personer med et anstrengt forhold til mat og kropp som enten har eller har hatt spiseforstyrrelser mot en slik diett.

– Jeg har dessverre sett mange eksempler fra klinikken på at ulike tøffe dietter kan være en trigger sammen med andre faktorer for å øke risikoen for spiseforstyrrelser. Det vil ikke være bra dersom etterlatt inntrykk er at 500 kalorier om dagen er et sunt kosthold. Det er bare i underkant av en ¼ av det faktisk e behovet for en jente i løpet av en dag og vil være ALT for lite over tid, avslutter Sundfør.

 

5:2-dietten - fakta

Dietten går ut på å begrense kaloriinntaket ved en halvfaste to dager i uken. De to dagene skal maksimalt inntak være 500 kalorier per dag for kvinner, 600 kalorier for menn. Dette utgjør cirka en firedel av normalt dagsbehov.

De to fastedagene kan man også spise vanlig mat som fisk, kyllingfilet, grønnsaker og cottage cheese på grunn av proteiner. Det første som skjer når du begynner på 5:2 dietten er at magen blir mindre. Deretter går du ned ca. en kilo i uken. Det er resultatet når du følger 5:2-dietten, som baserer seg på to harde slankedager i uken.

Dietten ble populær i Storbitannia etter et dokumentarprogram på BBC2 Eat, Fast and Live Longer. Programmet er senere vist i mange land. 

Kilde: Wikipedia  

 

Første gang publisert 2014-01-30, oppdatert

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: