MAT FRA BUNNEN AV: Er dette virkelig noe travle foreldre har tid til å drive med? Foto: George Rudy / Shutterstock / NTB scanpix
MAT FRA BUNNEN AV: Er dette virkelig noe travle foreldre har tid til å drive med? Foto: George Rudy / Shutterstock / NTB scanpix

- Å lage mat fra bunnen av tar ikke så lang tid som mange tror

Firebarnsmamma Lise driver to forretninger, men prioriterer likevel å lage maten fra bunnen av.

Å lage mat fra bunnen av sies å være både sunnere og billigere enn å kjøpe ferdigmat. Men er det egentlig mulig for travle foreldre å skulle lage all mat fra bunnen av?

- Ja, mener Lise Skjøstad (38), som ikke bare er enslig mamma til fire barn, men som også eier og driver to butikker på hjemstedet Melhus.

I en hektisk hverdag med mye jobbing, finner hun allikevel tid til å lage det meste av maten fra bunnen av.

– Trikset er å ha de ingrediensene man bruker mest tilgjengelig til enhver tid. Har man tilgang på råvarene er det selvsagt enklere å komme i gang med å lage mat fra bunnen av, sier hun.

SLÅR ET SLAG FOR HJEMMELAGET MAT: Med litt planlegging tar det ikke så lang tid som mange tror, sier firebarnsmamma Lise Skjøstad. Foto: Privat
SLÅR ET SLAG FOR HJEMMELAGET MAT: Med litt planlegging tar det ikke så lang tid som mange tror, sier firebarnsmamma Lise Skjøstad. Foto: Privat Vis mer

Skjøstad forteller at hun bruker noen kvelder i uka til matlaging og forberedelser til neste dag, men at hun ikke alltid har en plan over hva hun skal lage.

– Da bruker jeg de råvarene jeg har tilgjengelig. Jeg har alltid tenkt at «det enkle er ofte det beste» og jeg synes det smaker best med retter som har rene smaker. Derfor bruker jeg færrest mulig råvarer om det er mulig.

– Jeg forsøker å ha en ukesmeny og den får ungene være med å bestemme hvis de vil. De hjelper også til, særlig minstemor som er min ivrigste hjelpekokk. De andre kan for eksempel dekke bord og hjelpe til på annet vis. Dette sparer tid og involverer man ungene vil de raskt plukke opp rutinene slik at de ser hva som skal gjøres, sier hun.

LES OGSÅ: Firebarnsmor: - Vi bruker bare 1000 kroner i uka på mat

FORETREKKER HJEMMELAGET: - Da har du full kontroll på hva som er i maten din, sier ernæringsrådgiver Carina Hultin Dahlmann. Foto: Mona Nordøy
FORETREKKER HJEMMELAGET: - Da har du full kontroll på hva som er i maten din, sier ernæringsrådgiver Carina Hultin Dahlmann. Foto: Mona Nordøy Vis mer

Lurer oss til å tro at vi ikke har tid

– Det er markedsføringsgigantene for de store produsentene som har hjernevasket oss til å tro at vi ikke har tid til å lage mat selv, sier Carina Hultin Dahlmann, ernæringsrådgiver og forfatter av boken «Carinas sunne kjøkken».

– Det er også mangel på planlegging, og i noen tilfeller mangel på kunnskap og ideer som gjør at vi tyr til det første og «beste» av hel eller halvfabrikata i matbutikken, legger hun til.

Selv om matprodusentene stadig jobber med å forbedre ferdigmaten, både med tanke på smak og hvor sunne de er, mener hun at det aller beste er at vi lager maten vår fra bunnen av.

– Du har da full kontroll over hva som er i maten din og ikke minst så gir det en opplevelse av mestring og forhåpentligvis også glede. Jeg elsker å lage mat og vet hvor utrolig viktig det er for helsen at det er jeg som bestemmer hva mine byggeklosser bygges opp av og ingen andre, smiler hun.

I en travel hverdag kan det være fristende å ty til lettvinte løsninger i poseformer, men Dahlmann mener hjemmelaget fra bunn av slett ikke trenger å ta så lang tid som mange tror.

– Mye kan lages i stor porsjon en dag og fryses eller spares til et nytt måltid et par dager senere. Bruk søndagskvelden til å planlegge ukens måltider og handle deretter. Lag i store porsjoner og frys ned til en rask middag i en travel hverdag, råder hun.

Ta barna med på matlagingen og for all del sørg for mellommåltider slik at man ikke er skrubbsulten etter jobb og dermed ikke orker å ta seg tid til matlagingen. Spis noe i 15 tiden/like etter skolen/jobb for å holde sulten og blodsukkeret stabilt. Dermed har du tid og overskudd til å fokusere på å lage et hyggelig og næringsrikt måltid.

– Vi må ta matgleden og middagsmåltidet tilbake!

LES OGSÅ: Matpakketips for travle foreldre

- Ferdigmat har ufortjent dårlig rykte

– Jeg mener at mye ferdigmat har fått et ufortjent dårlig rykte, sier klinisk ernæringsfysiolog Cathrine Borchsenius som også driver Bramat.no.

– Men selvfølgelig er det lurt å være litt bevisst på hva slags ferdigmat man velger, at det ikke blir altfor mye kalorier, sukker og mettet fett, og ikke altfor lite grønnsaker, fiber og andre næringsstoffer.

Borchsenius peker på at blant annet posesuppe ikke er så usunt som veldig mange tror. Produsentene har for eksempel fjernet både smaksforsterkere og redusert saltinnholdet i tomatsupper.

– Det er altfor mange der ute som går rundt og er veldig forvirret med henhold til hva de bør spise og ikke. Det er mye «nei» og «uff» og «fy» mat, og listen blir stadig lengre. Idealet er å lage all mat fra bunnen av, og den skal jo helst være laget av råvarer som er kortreist, økologisk og veldig god kvalitet. Og alt skal lages fra bunnen av.

BEDRE ENN SITT RYKTE: Ernæringsfysiolog Cathrine Borchsenius synes det er helt ok å bruke ferdigmat en gang i blant. Foto: Svein Brimi
BEDRE ENN SITT RYKTE: Ernæringsfysiolog Cathrine Borchsenius synes det er helt ok å bruke ferdigmat en gang i blant. Foto: Svein Brimi Vis mer

– Problemet er at få har tid, råd og mulighet til å nå opp til dette idealet, og det kan skape dårlig samvittighet fordi man ikke gjør som «man skal», sier hun.

Borchsenius mener at en del av ferdigmaten er helt greit i en travel hverdag.

– Og spørsmålet er jo egentlig hva er ferdigmat? Er det gulost som er industrifremstilt fra melk, vi lager jo ikke akkurat osten selv. Eller mener vi med ferdigmat, ferdige middagsretter som pizza, posesuppe og så videre. Og hva med for eksempel Fjordland-rettene? Dette er jo i mange tilfeller både sunne og balanserte middagsmåltider som kan være minst like sunne som den maten vi lager selv, sier hun.

– Og så er det jo fullt mulig å «pimpe opp» ferdigmaten da! For eksempel ved å lage en stor salat ved siden av pizzaen. Da får man for det første i seg mer grønnsaker, for det andre så spiser man ikke så mye pizza og får dermed ikke i seg altfor mye kalorier.

LES OGSÅ: Tre matvarer barn ikke bør spise for mye av

Tyr til hurtigløsninger av og til

Firebarnsmamma Lise Skjøstad mener at det i begynnelsen kan være en omstilling å skulle lage maten fra bunnen av.

– Mitt råd er å starte med enkle oppskrifter som er lette å følge trinn for trinn og ikke tro at alt må være så avansert. Invester i noen gode kokebøker, involver barna og oppretthold motivasjonen ved å finne noen favorittnettsteder med oppskrifter du kan følge.

– Hold deg til oppskrifter uten spesialingredienser til å begynne med, så slipper du å gi opp før du har begynt. Og når du først lager mat, så lag gjerne større porsjoner og frys ned mat der hvor det er mulig. Dette sparer tid.

Skjøstad innrømmer at hun som alle andre tyr til hurtigløsninger innimellom og understreker at hun ikke er hysterisk opptatt av at alt må være hjemmelaget.

– Noen ganger har man jo ikke noe valg. Ungene får selvsagt både grandis, ferdigkjøpte pannekaker, pølser og annen ferdigmat. Men det skjer ikke så ofte. Jeg er mest opptatt av helheten og at det viktigste er at vi spiser hjemmelagdet mat i det daglige. Ungene har blitt godt vante og setter heldigvis pris på maten jeg lager til dem, sier hun.

LES OGSÅ: Studier viser at barn må eksponeres for ny mat opptil 8-10 ganger før de aksepterer den

Til forsiden