SLANKING FØDSEL: Det er faktisk ikke anbefalt at du er på slankekur i ammeperioden. FOTO: NTB Scanpix
SLANKING FØDSEL: Det er faktisk ikke anbefalt at du er på slankekur i ammeperioden. FOTO: NTB Scanpix
Slanking fødsel:

Å slanke seg i ammeperioden kan være ugunstig for barnet

- Miljøgifter som er lagret i fettvevet blir frigjort til blodet når mengden fett reduseres. Disse kan komme over i morsmelken, sier ekspert.

Mange får det travelt med å skulle få av seg mammakiloene etter en fødsel. Det er selvfølgelig ikke rart at man ønsker seg tilbake til kroppen man hadde før, men det er samtidig ikke anbefalt å starte en slankekur for tidlig etter fødselen – spesielt ikke hvis du ammer, da kaloriunderskudd kan gå utover morsmelkproduksjonen.

- En annen grunn til å legge opp til en moderat vektreduksjon i denne perioden, er at miljøgifter som er lagret i fettvevet blir frigjort til blodet når mengden fett reduseres. Disse kan komme over i morsmelken. Jo langsommere vektreduksjonen skjer og jo større barnet er, jo mindre risiko vil dette kunne utgjøre, forteller Karoline Steenbuch Lied, fagansvarlig for kosthold i Grete Roede AS.

ENERGIKREVENDE: Amming er energikrevende, og bør ikke kombineres med en slankekur, mener ekspertene. FOTO: Scanpix.com
ENERGIKREVENDE: Amming er energikrevende, og bør ikke kombineres med en slankekur, mener ekspertene. FOTO: Scanpix.com Vis mer

LES OGSÅ: Spiser du så lite som mulig for å gå ned i vekt kan det i verste fall være helseskadelig

En del av vekten forsvinner i løpet av ammeperioden

- I løpet av svangerskapet legger de fleste på seg en del kilo. Det er opplagsnæring for ammingen, sier Anne Bergljot Bærug, leder ved Nasjonalt kompetansesenter for amming ved Oslo Universitetssykehus. Det er nemlig slik at mens du ammer vil en del av den ekstra vekten forsvinne av seg selv.

Bærug viser til en norsk studie som blant annet viser at en kvinne som fullammer i gjennomsnitt vil gå ned rundt en halv kilo i måneden de første seks månedene.

- Norske studier viser at kvinner som ammer går raskere ned i vekt enn dem som ikke ammer. Jo mer morsmelk barnet får, og jo lenger mor ammer desto større er vektnedgangen. Hvor mye mor spiser og hvor aktiv hun er, spiller selvsagt også en rolle, påpeker Bærug.

LES OGSÅ: Ting du gjør annerledes med barn nummer to

Kan gå utover produksjonen av morsmelk

Det er altså ofte ikke nødvendig å redusere kaloriinntaket sitt for å gå ned etter fødselen. Den ekstra opplagsnæringen er der nettopp fordi du trenger den, og vil forsvinne av seg selv. Det er heller ikke anbefalt å gå for fort ned i vekt i ammeperioden fordi kroppen kan ha vanskeligere for å produsere nok melk.

En annen grunn til at du ikke bør slanke deg aktivt i barnets første levehalvår, er at miljøgifter gjennom livet lagres i fettvevet. Ved hard slanking kan det frigjøres mer miljøgifter til melken.

- Amming er energikrevende arbeid, og det er viktig at mor ikke utsetter seg for unødvendige belastninger i denne perioden, forteller Bærug og legger til:

- Vitenskapskomiteen for mattygghet har gjennomgått forskningen om miljøgifter i morsmelk og konkluderte med at de helsefordelene ved morsmelk langt overgår mulig risiko ved miljøgifter i morsmelk. Likevel kan det kanskje være bra å begrense nivået i starten av livet.

LES OGSÅ: Dette bør du vite om sex etter fødselen

Drikk og spis det kroppen trenger

Også leder i jordmorforeningen, Kirsten Jørgensen, mener en eventuell slankekur ikke bør settes i gang før etter at du er ferdig med å fullamme.

- Nei, jeg tenker at det ikke er veldig lurt. Det som er viktig etter en fødsel er at du er aktivt og at du tenker litt på kostholdet; drikk nok vann og spis det du trenger. Amming krever mye energi og du trenger energi for å produsere melk. Det er viktig å være bevisst på kostholdet og i fysisk aktivitet, men det å starte på en aktiv slankekur etter fødselen, det tror jeg ikke er veldig lurt, sier hun.

Også Steenbuch Lied i Grete Roede AS forteller at slanking og amming i utgangspunktet ikke hører sammen.

- Nei. Ved amming bør man legge opp til en moderat vektreduksjon, som helst bør skje når ammingen er godt i gang. Og egentlig burde man vente til man ikke lenger fullammer, sier hun.

- Dette for å redusere risikoen for at vektreduksjonen kan gå utover melkeproduksjonen. I perioden der man fullammer bør heller målet være å oppnå den «naturlige» vektnedgangen ettersom amming er energikrevende prosess. Det er mye kunnskap om hvor viktig morsmelken er for et spedbarn, og det gjøres mye for å motivere kvinner til å amme. I Norge anbefales det å fullamme barn frem til de er fire måneder gamle, og gjerne lenger, og dersom mor og barn trives med det er det anbefalt å fortsette ammingen hele det første leveåret.

LES OGSÅ: Derfor velger flere å føde hjemme

Ikke alle går ned når de ammer

Heller enn vektnedgang bør altså fokus i denne perioden ligge på å få i seg sunn og variert mat og å dermed få dekket behovet av næringsstoffer for mor og barn.

- Et viktig kostråd ved amming er å spise variert. Det er både fordi mors kosthold påvirker næringsinnholdet i morsmelken og fordi det kan være behov for å fylle opp hennes egne lagre etter svangerskapet, sier Steenbuch Lied.

Hun legger til at barseltiden er en fin tid å innarbeide gode kostholds- og treningsvaner.

Selv om det å amme krever energi, og en del ser babykiloene forsvinne i ammeperioden er det imidlertid ikke gitt at du er tilbake til normalvekt når småen begynner med fast føde. Likevel bør altså babyvekten få lov til å være der til denne perioden er over.

- Om man vil amme av seg mammakiloene kommer an på hvor mye man har gått opp i vekt under svangerskapet, og hvor mye man veide før man ble gravid. Dette er veldig individuelt. Selv mistet jeg ikke et gram av å amme.

LES OGSÅ: - I min vennekrets er det helt naturlig å amme hverandres barn

Kan kjenne på et press

Jørgensen mener mange kvinner i dag kan kjenne på et press for å skulle komme raskt tilbake til normalvekt etter en fødsel, men det er altså slik at kroppen ofte ser litt annerledes ut etter at vi har født.

- Nå skal det jo ikke vises at man har født, og jeg tror mange kvinner kan kjenne på et mindreverdighetskompleks. Men det skal jo vises at man har født, sier hun, og legger til at den første tiden etter fødselen heller bør være en tid der en tar det med ro og fokuserer på andre ting.

- Det er klart at en del kvinner går en del opp i vekt under graviditeten, men jeg tenker at man i hvert fall ikke bør begynne med aktiv slanking før man er ferdig med den mest aktive ammeperioden, som regel etter mellom seks og åtte måneder.

LES OGSÅ: Sterkt bilde viser hvor fleksibelt en babys hode er

Vær aktiv

En ting som uansett er viktig er å være i fysisk aktivitet, og ifølge Jørgensen er det som regel lite som står i veien for at du kommer i gang med litt trening så fort du er i form etter fødselen. For eksempel er det viktig med både mageøvelser og trening av bekkenbunnsmuskulaturen etter en fødsel.

- Om du har sting nedentil, skal du jo også helst ikke gå ned i spagaten med en gang. Ikke overstrekk deg. Men fysisk aktivitet gjør godt både fysisk og psykisk.

Bærug ved OUS har følgende råd til ammende som vil ned i vekt:

  • Ikke gå på slankekur det første halve året, men forsøk å være fysisk aktiv.
  • I andre levehalvår, kan kaloriinntaket reduseres til 1800 kcal i døgnet.
  • Overvektige kvinner kan klare seg på noe mindre, men ikke mindre enn 1500 kcal i døgnet.
  • Fysisk aktivitet er minst like viktig som redusert matinntak. Man må selvfølgelig observere barnets tilstand og vekt og egen helse og livskvalitet.

Kilde: Anne Bærug/Oslo Universitetssykehus

LES OGSÅ: Ekspertene advarer mot slanking under graviditeten

Til forsiden