Babymat: Hjemmelaget på 1-2-3!

Hjemmelaget babymat - lettere enn du tror!
Hjemmelaget babymat - lettere enn du tror! Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Å gi våre små en god start på livet, innebærer ikke nødvendigvis bare introdusering av babymat i pakker og på glass. Er du en av dem som blir litt skremt når du hører ordet «hjemmelaget»? Her får du tips til enkle og kjempegode alternativ til glassmat fra butikken.

Se fem oppskrifter lenger ned i artikkelen!

 

Kristine Kårstad Skjøthaug driver bloggen Bare barnemat og er utdannet ernæringsfysiolog. Hun mener at hjemmelaget mat er minst like bra som kjøpemat. – Selve matlagingen er ikke en vitenskap, og du trenger ikke regne på milligram for å vite at barnet får i seg nok vitaminer og mineraler. Hva med å prøve seg litt fram med frukter og grønnsaker? Får barnet vondt i magen prøver man heller noe annet – det er ikke farlig med litt magevondt, sier hun til Mammanett.no. 

- En god huskeregel kan være at man bør velge de første matvarene med tanke på at de skal være skånsomme for magen. I tillegg skal det være mulig å mose det til en konsistens som barnet aksepterer. Gode eksempler er; avocado, søtpotet, pære, banan, gresskar og potet.

Les også: 10 råd om den første babymaten 

Ernæringsfysiolog Kårstad Skjøthaug: Selve matlagingen er ingen vitenskap!
Ernæringsfysiolog Kårstad Skjøthaug: Selve matlagingen er ingen vitenskap! Vis mer

- Man trenger ikke begynne med grøt!

- Den eneste grunnen til at grøt anbefales som introduksjonsmat, er innholdet av tilsatt jern. Jeg synes det er trist at spedbarn skal starte matkarrieren sin på ferdigprodukter med syntetiske bindinger, når vi har fullverdige naturlige matvarer som fantastiske alternativer! Disse vil både utvikle smaksløkene til barnet og gi det næring, forklarer Kristine Kårstad Skjøthaug.

Hun undrer seg på om anbefalingene om kun kjøpegrøt er laget ut fra en tanke om at hjemmelaget grøt er ensbetydende med semulegrøt, maizenagrøt eller fløyelsgrøt – som har tilnærmet 0 mg jern per porsjon.
- Jeg oppfatter at rådene fra Helsedirektoratet er en forenkling som gjør foreldre redde for å lage god hjemmelaget mat til barna. En blomkålsuppepose er greit innimellom, men det kan ikke sammenlignes med hjemmelaget blomkålsuppe – verken på smak eller næringsinnhold, sier ernæringsfysiologen.


Sammenligning av jerninnhold i kjøpegrøt og hjemmelaget grøt:

Én porsjon grøt fra grøtpulver med vann: Jerninnhold: ca. 3mg
Én porsjon hirsegrøt laget av hirseflak: Jerninnhold: ca. 2 mg

Ferdig grøtpulver er ofte basert på melk og tilsatt skummet melkepulver. I hjemmelaget grøt kan du tilsette morsmelk/ morsmelkerstatning, og da legger du til 0,3 mg jern ekstra.
Med litt omtanke kan man få inn godt med jern i kostholdet, f.eks. med:
1 ss. aprikosmos (gir ca. 0,7mg jern) eller 1 ss. ertemos (gir omtrent 0,3 mg jern)

Kilde: Bare barnemat, Kristine K. Skjøthaug  

Individuelt fra baby til baby

Kristine Kårstad Skjøthaug er av den oppfatning at tidspunktet man introduserer matvarer, må sees i forhold til hver individuelle baby. – Barn utvikler seg i ulik tempo når det gjelder motoriske og sosiale ferdigheter, men introduksjon av matvarer skal skje på akkurat samme tidspunkt for alle. Dette er en forenkling som fører til mye frustrasjon og bekymring, særlig blant førstegangsforeldre, forteller Skjøthaug. – Noen spedbarn er sultne på mat når de er fire måneder, andre først når de er syv. Akkurat som at noen krabber når de er fire måneder og noen venter helt til de er ti måneder. Alt er innenfor normalen.

Kristine Kårstad Skjøthaug tenker at det kan være lettere for foreldre å se etter tegn hos barnet for å finne ut om deres barn er klar for introdusering av matvarer. Dette kan være:

  • De slutter å skyve mat ut av munnen med tunga. Denne refleksen har alle babyer, og at for de skal kunne svelge må denne bort. Prøv og mat med en skje inn i munnen – skyves den direkte ut igjen er ikke barnet klart enda.
  • De viser når de er mette.
  • Mer enn dobling av fødselsvekt

- En fire måneders gammel baby som sitter ved kjøkkenbordet og følger maten din med sultent blikk, kan gjerne få utforske maten din litt. Tilvenning av mat handler også mye om å få lov til å undersøke og utforske, ta på, klemme og suge litt på. Det er ikke farlig for barnet å sutte litt på en agurkbit – det er en smaksopplevelse av dimensjoner, forteller Skjøthaug.

Gode tips når du skal lage og servere mos av mat:

  • Dampe harde frukter og grønnsaker som søtpotet og pære før du moser det. Dette forenkler mosingen, men også jobben for fordøyelsessystemet da varmebehandlingen starter oppspaltingen.
  • Mos med blender eller stavmikser, og tilsett dampevann til en god konsistens. God konsistens i starten er fløyelsmyk og bløt – etter hvert lager du mosen mer og mer klumpete.
  • Frys ned i isterningbrett, da kan du lage fantastiske kombinasjoner ut ifra ulike isterninger eller gi rene produkter alt etter hva du eller barnet foretrekker.
  • Tin mosen i vannbad, det går raskere enn en tror med små isbiter. Noen barn foretrekker at maten er litt lunka, akkurat som morsmelka. Det er ingen næringsmessig grunn til at maten skal være lunka, så klarer du å venne dem til både kald, varm og lunka mat er det en del av matskolen.

Unngå matvarer som:

  • Salt
  • Sukker
  • Nitritt (konserveringsstoff)
  • Honning
  • Kumelk

De første smakskombinasjonene

Kristine Kårstad Skjøthaug anbefaler å bruke isterninger av grønnsaker og frukt i starten.
- Det kan være lurt at én isterning er noe med litt søtsmak, det øker sannsynligheten for at det blir mottatt med glede og begeistring. Gresskar og søtpotet er fine baser. Damp og mos kjøtt akkurat som med frukt og grønt, og tilsett litt - omtrent en teskje - i starten og øk mengden gradvis. Grunnen til at man starter med litt, er for at de skal venne seg til den sterke smaken. Etter hvert kan du lage barneversjoner av middager du spiser selv, da med litt mindre pepper/ chili og uten salt og andre tilsettingsstoffer, som du for eksempel finner i kraft-terninger, forklarer Skjøthaug.

Søtpotet-mos

 

Les oppskriften her: Søtpotetmos

Svisekemos - få fart på magen!

 

Les oppskriften her: Sviskemos  

Gresskarsuppe med kokosmelk og kylling

Les oppskriften her: Gresskarsuppe med kokosmelk og kylling 

Spaghetti bolognese - på babyvis!

Babymat: Hjemmelaget på 1-2-3!

 

Les oppskriften her: Spaghetti - barnevennlig!

Banan og mango smoothie

Les oppskriften her: Banen og mango smoothie

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer