Bruk av nettbrett og andre digitale verktøy synes å ha kommet for å bli i norske barnehager. Gjennom barnehagelærerutdanningen får studentene undervisning i hvordan barna skal bruke nettbrett riktig. Kunnskapsdepartementet har dessuten gjennom forslag til ny rammeplan for barnehagene gitt uttrykk for at de ønsker seg enda større digital kompetanse blant barnehagelærerne.
Professor Margareth Sandvik ved institutt for barnehagelærerutdanning på Høgskolen i Oslo og Akershus, sier det er flere grunner til at studentene har nettbrett-bruk som en del av barnehagelærerutdanningen.
– Studentene må være forberedte på den barnehagevirkeligheten de møter. I en rapport fra IKT-senteret fra 2012, kom det frem at barnehagebarn er høykompetente mediebrukere, sier hun.
Barnehagen viser barna kvalitetsinnhold
Sandvik synes et viktig argument for å bruke iPad og andre digitale verktøy i barnehagen, er at det har et stort pedagogisk potensiale.
– I tillegg kan barnehagen være det stedet hvor barnet får kvalitetsinnhold og ikke bare de dårlige gratis appene. Studentene skal læres opp til å ha en kritisk bevissthet på hva som er bra innhold og bra bruk. De skal tenke over hvor mye teknologi som skal brukes i barnehagen og hva vi skal bruke den til.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger