En større del av elevenes svømmeundervisningen bør foregå utendørs, mener May Grydeland, førsteamanuensis ved Norges Idrettshøgskole.
I fjor døde 102 personer av drukning i Norge og nesten alle ulykkene skjedde utendørs.
Derfor tar Grydeland og hennes kolleger i en debattartikkel publisert på Utdanningsnytt.no til orde for at det er livsviktig å la barn få øve på reelle situasjoner utendørs.
– Det er ganske annerledes å svømme i kaldt vann med strøm og med klær på, enn det er å svømme i et vann med bassengtemperatur. For å kunne håndtere en uforutsett situasjon ute må elevene derfor ha øvd på det, sier hun.
Få skoler trener på livberging ute
Per i dag er kompetansemålet i svømming at elevene skal være svømmedyktige i løpet av fjerde trinn.
For å klassifiseres som svømmedyktig, må elevene klare å falle uti på dypt vann, svømme 100 meter på magen og underveis dykke ned for å plukke opp en gjenstand med hendene, stoppe og hvile i tre minutter (mens de flyter på magen, orienterer seg, ruller over og flyter på rygg), for deretter å svømme 100 meter på rygg og ta seg opp på land.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger