TRENGER IKKE KLOKKE: - Foreldrene ringer gjerne barna rett før de må gå på trening, eller varsler dem rett før de kommer og henter barna, i stedet for å avtale et nøyaktig tidspunkt på forhånd, sier barnepsykolog og forfatter, Elisabeth Gerhardsen. Foto: Scanpix.no
TRENGER IKKE KLOKKE: - Foreldrene ringer gjerne barna rett før de må gå på trening, eller varsler dem rett før de kommer og henter barna, i stedet for å avtale et nøyaktig tidspunkt på forhånd, sier barnepsykolog og forfatter, Elisabeth Gerhardsen. Foto: Scanpix.no Vis mer

Barn sliter med å lære klokka

Lærer klokka mye senere enn for ti år siden, og det er spesielt to årsaker til dette.

- I stedet for å avtale tidspunkt, ringer vi barna på mobilen, og hverandre, forsåvidt. Vi bruker begrep som "vi ser an tidspunkt", "ser hva vi rekker" og " vi ringes", der det i en stadig travlere hverdag er enda viktigere å følge klokka.

 

- Når noen sier: "Det skal skje om ett minutt", så vet vi mye mer om hva vi har å forholde oss til. Men hva er ett minutt? sier Annette H. Bjerke

 

 

 

 

 

- Foreldre tar over ansvaret for tiden

- Kanskje har denne strenge timeplanen som mange familier praktiserer i dag bidratt til at vi tar over for barna og holder styr på tiden for dem, tror stipendiat i utdanningsvitenskap og medforfatter av skolebøkene Matemagisk, Annette H. Bjerke. 

Annette Hessen Bjerke mener at foreldre selv holder tiden for barna. Foto: Aschehoug
Annette Hessen Bjerke mener at foreldre selv holder tiden for barna. Foto: Aschehoug Vis mer

Hun tror at vi ikke tar oss god nok tid til å lære barn klokka.

- Ofte holder det ikke å si til barna at det er middag klokka fem, og så overlate det til barnet og sørge for at han er klar til å spise middag klokka fem. For allerede halv seks skal vi over på neste post på programmet. Derfor holder foreldrene styr på klokka selv, sier forfatteren. 

LES OGSÅ: Lite tid sammen? Stresset hverdag?

Mobiltelefonen har en del av skylda

Barn i dag lærer klokka mye senere enn før, kan barnepsykolog og forfatter Elisabeth Gerhardsen bekrefte.

Barnepsykolog Elisabeth Gerhardsen Foto: Inger Marie Grini / Cappelen
Barnepsykolog Elisabeth Gerhardsen Foto: Inger Marie Grini / Cappelen Vis mer

- Det handler antagelig om at barna ikke trenger å følge med på klokka selv for å holde avtaler eller rekke det de skal. Foreldrene ringer gjerne barna rett før de må gå på trening, eller varsler dem rett før de kommer og henter barna, i stedet for å avtale et nøyaktig tidspunkt på forhånd, sier Gerhardsen.

Det samme skjer med oss foreldre, mener hun. 

- Mobilen gjør at man kan ha et omtrentlig tidspunkt for å møte noen, så bruker man mobilen til å avtale mer nøyaktig når det nærmer seg. Det er jo deilig, for både oss voskne og for barna, men konsekvensen er at barna da ikke opplever klokka som så relevant å lære. 

LES OGSÅ: Din involvering betyr alt for barnets prestasjoner i skolen!

"Vi drar om 30 minutter..."

Barn i dag har stadig flere organiserte aktiviteter som følger faste klokkeslett, men de trenger likevel ikke selv å holde øye med tiden? spør Elisabeth Gerhardsen seg og får støtte av Annette H. Bjerke.

 - I en hektisk hverdag er det vel langt viktigere enn før at barna har en opplevelse av hva "vi skal dra om 30 minutter" betyr? Det å lære klokka er ikke bare viktig fordi barn skal kunne forholde seg til avtaler som er knyttet til klokkeslett, men også som en hjelp til å opplevelsen av tidsspenn og tidsrom, poengterer Bjerke.

LES OGSÅ: Helena og Frode (39) jobber full stilling og har åtte barn

VANSKELIG: Det tar tid for barn å skjønne digitale tidspunkter, ikke minst fordi at tallene er høyere (helt til 24) og problematikken rundt tallsystemet blir mer synlig der. Klokka 12:59 er det ett minutt til kl 13:00. Bruk gjerne varierende klokkeslett hjemme i hverdagen. Si f.eks tolv tretti og halv ett om hverandre slik at barna får erfaring med at det er det samme, anbefaler Annette H. Bjerke Foto: Scanpix.no
VANSKELIG: Det tar tid for barn å skjønne digitale tidspunkter, ikke minst fordi at tallene er høyere (helt til 24) og problematikken rundt tallsystemet blir mer synlig der. Klokka 12:59 er det ett minutt til kl 13:00. Bruk gjerne varierende klokkeslett hjemme i hverdagen. Si f.eks tolv tretti og halv ett om hverandre slik at barna får erfaring med at det er det samme, anbefaler Annette H. Bjerke Foto: Scanpix.no Vis mer

Klokka - rydder opp og måler tiden eksakt

- Klokka bryter med den relative oppfattelsen av tid. Det faktum at "det er ikke lenge til" kan føles som en evighet for noen og relativt kort tid for andre. Når noen sier "det skal skje om ett minutt", så vet vi mye mer om hva vi har å forholde oss til. Men hva er ett minutt, spør Bjerke.

- Jeg har selv mange ganger fått både voksne og barn til å gjøre en aktivitet og så ber jeg dem avslutte aktiviteten når de selv mener det har gått ett minutt. Opplevelsen av hva som er ett minutt varierer stort. De voksne klarer ofte dette bedre, både fordi de kan klokka og fordi lang erfaring med bruk av klokka her gitt dem en bedre intuisjon når det gjelder tid, forklarer Bjerke.

LES OGSÅ: 10 supre barneapper

LØSE TIDSANMERKNINGER:  - Tid er relativt. Små barn blir ofte møtt med utsagn som: vi skal snart dra, det er ikke lenge til nå,  jeg kommer straks, gi meg et par minutter, det er veldig lenge til osv.  Det er vanskelig for et barn å oppfatte slike løse tidsanmerkninger. Og det er det vel egentlig for oss voksne også i mange tilfeller? Tid kan være frustrerende! Foto: Scanpix.no
LØSE TIDSANMERKNINGER: - Tid er relativt. Små barn blir ofte møtt med utsagn som: vi skal snart dra, det er ikke lenge til nå, jeg kommer straks, gi meg et par minutter, det er veldig lenge til osv. Det er vanskelig for et barn å oppfatte slike løse tidsanmerkninger. Og det er det vel egentlig for oss voksne også i mange tilfeller? Tid kan være frustrerende! Foto: Scanpix.no Vis mer


Tips til foreldre:
 

  • Bruk en gammeldags klokke med visere og tall. Det gir en helt annen forståelse av tid, antall minutter i en time, angivelsene som kvart over, kvart på osv, enn med et digitalt ur. Med en rund klokke med visere ser barnet hvordan minuttviseren snart har gått en hel runde, og lilleviseren beveger seg samtidig. 
  • Det tar tid for barn å skjønne digitale tidspunkter, ikke minst fordi at tallene er høyere (helt til 24) og problematikken rundt tallsystemet blir mer synlig der. Klokka 12:59 er det ett minutt til kl 13:00. Bruk gjerne varierende klokkeslett hjemme i hverdagen. Si f.eks "tolv tretti" og "halv ett" om hverandre slik at barna får erfaring med at det er det samme.
  • La barna få mer ansvar for tid: La dem ha tidsfrister og tidspunkter for når de skal være forskjellige steder. La dem få erfaringer med å måtte beregne når de skal gå hjemmefra for å rekke skole, bursdager og annet.
  • Ha gjerne faste tidspunkt for middager og andre daglige rutiner, slik at barna blir kjent med ulike tidspunkter. 
     

Kilder: Elisabeth Gerhardsen, Annette Hessen Bjerke, Matemagisk.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: