<b>MENER BARNA BØR FÅ LEKE MER FRITT:</b> For mye voksen regi vil gi barna en skrinnere barndom mener pedagogen. Foto: NTB Scanpix
<b>MENER BARNA BØR FÅ LEKE MER FRITT:</b> For mye voksen regi vil gi barna en skrinnere barndom mener pedagogen. Foto: NTB Scanpix

- Barn trenger å få leke i fred!

Norske barns lek med andre barn er så truet at den burde være «rødlistet» mener pedagog.

– Barn trenger å få leke i fred! Norske barns lek med andre barn er så truet at den burde være på «rødliste», sier Ivar Haug.

Haug er pedagog og leder for Nettverket for SFO. I tillegg jobber han med barnehage- og SFO-ansatte gjennom kursprogrammet Løft for barn, hvor fokuset ligger på å veilede barn uten å bryte for mye inn i barnas lek. 

Kan få negative konsekvenser på sikt

Norske foreldre er stadig mer overbeskyttende, de er livredde for bakterier og klatring i trær. Men for mye innblanding fra de voksne mener Haug rett og slett kan få negative konsekvenser for barna på sikt. 

– Det er så mye voksen regi i dag og konsekvensen er en skrinnere barndom. Hvis det blir for mange voksne premisser for alt som skal skje, får ikke barn tatt egne reelle valg. Barn må få lov til å bruke det de har naturlig i seg; fantasi, kreativitet og musikalitet. For at det skal skje må vi respektere at barn har behov for å ha en større del av regien, sier han.

Pedagog Ivar Haug har lang erfaring som leder på SFO. Foto: Privat
Pedagog Ivar Haug har lang erfaring som leder på SFO. Foto: Privat Vis mer

Haug har tidligere jobbet i mange år som SFO-leder, en institusjon hvor det kan være stor variasjon i andelen organiserte aktiviteter. Frilek nevnes ofte i denne sammenhengen, et begrep han ikke er spesielt begeistret for. 

– Jeg snakker ikke om at de ansatte skal sitte å slappe av mens barna leker. Struktur rundt barnets dag er i seg selv positivt, barn trenger å føle trygghet.

– Når du er på jobb så er du der for barna. Voksne som står i en gruppe og fører en voksensamtale vil barna oppleve som mindre tilgjengelige og dette bør unngås, sier han.

LES OGSÅ: Se hva som skjedde da denne barnehagen fjernet alle lekene

Barn mister sine kreative evner

Haug mener løsningen er å tilby barna lek innen visse rammer, som for eksempel å leke inne eller ute, innenfor en viss tidsramme eller legge til rette for barna med verktøy som tegne og malesaker. Samtidig må det være rom for spontanitet.

– En åtteårings hverdag er veldig preget av at nesten alle minuttene i løpet av en dag er underlagt voksen styring. Han blir sjelden utfordret på å bruke energien og kreativiteten sin.

– Når barn blir utfordret til å finne på noe å gjøre selv, blir de undrende. De har mistet evnen til å komme opp med idéer selv.

Blir stadig avbrutt i leken

Et annet stort problem er ifølge Haug den stadige mangelen på tid.

– Leken blir ofte avbrutt, men barns egen lek tar tid. Barn trenger litt ro. Hvis ikke voksne respekterer dette behovet får ikke barn med seg disse tingene gjennom barndommen, sier han.

– Se for deg fem gutter som leker ute. De planlegger å klatre opp i et tre hvor de skal sitte sammen på en grein. Så kommer en voksen med en bjelle og en liste. Nå begynner innebandy i gymsalen og de to guttene som er påmeldt blir sendt dit. Så sier den voksne til en av de tre som er igjen; «Eirik har du spist i dag?». Han har ikke det så han må inn og spise.

– Alt dette er gode formål; fysisk aktivitet og mat. Men resultatet var at leken ble avbrutt og i sum slår det ut i noe som stresser barna. De blir jaget fra det ene til det andre.

– I stedet burde den voksne la barna få holde på med leken - og kanskje fundere sammen med guttene på hvordan de skulle klare å komme seg opp i det treet!

Knut Løndal fra Høgskolen i Oslo og Akershus Foto: HiOA
Knut Løndal fra Høgskolen i Oslo og Akershus Foto: HiOA Vis mer

Barn mest fysiske under selvvalgt lek

Knut Løndal fra Høgskolen i Oslo og Akershus har deltatt i flere forskningsprosjekter rundt dette med barn og lek på SFO.

Den første studien ble gjort i 2002, hvor man så spesielt på den fysiske aktiviteten. Her kom det frem at ungene var mest fysisk aktive under selvvalgt lek.

Resultatet fra studien står i kontrast til hvordan mange voksne mener tilbudet på SFO bør være. 

– Det synes som at det er et ønske fra foreldrehold og politikere om at SFO skal ha mer innhold, det vil si voksenstyrte aktiviteter. Vi voksne har en tendens til å tro at det gir mer kvalitet enn den barnestyrte leken.

– Men den frie leken fører til bevegelseslæring som ikke er knyttet til idrettsteknikker. Samværet med venner fører til mye fysisk aktivitet med eget engasjement og motivasjon, sier han.

LES OGSÅ: I California går barnehagebarna kun ut når det er overskyet!

Sosial læring i den frie leken

Sosial læring gjennom vennskap synes ifølge Løndal også å ha veldig gode vilkår i den frie leken. – Vi intervjuet mange barn og alle svarte det samme; det viktigste med SFO er å få leke med vennene mine.

– Vi er så institusjonaliserte i dagens samfunn at vi bør ta vare på noen slike tidspunkt på dagen hvor det er åpent for barn å kunne leke sammen.

Løndal peker på at man i skolen ofte setter sammen grupper ut fra et ønske om at de ikke skal virke ekskluderende og skape uro. Derfor er det viktig at man på SFO i større grad selv kan få bestemme hvem man vil være sammen med. 

– Men i de fleste barnegrupper ser vi at utestenging av enkeltbarn forekommer og det er ikke alltid like lett å oppdage. Det er derfor viktig at vi ikke ser bort fra de voksnes rolle i dette. De må ta vare på alle slik at alle blir inkluderte uten at det dreper leken. Der ligger den pedagogiske utfordringen, sier han. 

LES OGSÅ: På denne skolen finnes det ingen regler

Til forsiden