NYE REGLER FOR BRUK AV STÅHJULING: I april kom det nye regler for bruk av små elektriske kjøretøy, noe som gjør det mulig for alle å bruke dem. FOTO: NTB Scanpix
NYE REGLER FOR BRUK AV STÅHJULING: I april kom det nye regler for bruk av små elektriske kjøretøy, noe som gjør det mulig for alle å bruke dem. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Ståhjuling:

Barna elsker dem - men har de lov å bruke dem?

Etter at det kom nye regler for bruk av små elektriske kjøretøy har salget eksplodert.

Har du observert små barn rullende rundt i nabolaget på elektriske hoverboard og sparkesykler, og fundert på om dette egentlig er tillatt?

Ståhjulinger og andre små elektriske kjøretøy begynte for alvor å bre om seg her i Norge for cirka fire år siden og inntil nylig hadde disse kjøretøyene 16 års aldersgrense. Dersom foreldre lot yngre barn kjøre disse, kunne de faktisk risikere å miste lappen!

Men for et par måneder siden kunngjorde samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen at regjeringen ville forenkle regelverket for små elektriske kjøretøy som el-sparkesykler og ståhjulinger. Fordi de ligner mye på sykkel med tanke på bruksområde, vil små elektriske kjøretøy nå kunne brukes på samme områder som syklende og gående.

Defineres som sykkel

Seniorrådgiver Kurt Ottesen hos Vegvesenet bekrefter at det fra 10. april 2018 kom nye regler for bruk av små elektriske kjøretøy.

Disse defineres nå som sykkel, noe som betyr at det ikke lengre eksisterer noen aldersgrense for bruk. Du trenger heller ikke registrere kjøretøyet eller tegne ansvarsforsikring.

– Dette gjelder små kjøretøy som maksimalt veier 70 kg og ikke er bredere enn 85 cm eller lengre enn 120 cm. De må også ha en sperre som gjør at de ikke kan oppnå høyere hastighet enn 20 km/t med motorkraft. Du kan bruke kjøretøyene på de samme områdene som vanlige sykler, sier han og viser til trafikkreglene for sykler.

SE BESKRIVELSE AV ULIKE TYPER KJØRETØY LENGRE NED I ARTIKKELEN

Når det gjelder elsykler, skal disse oppfylle kravene som gjelder for vanlig sykkel og har heller ingen nedre aldersgrense. – Men det en del krav til hjelpemotorens kraft og virkemåte, blant annet at den skal koble ut når man slutter å trå på pedalene, og uansett når man oppnår en hastighet på 25 km/t, sier Ottesen.

De siste årene har det også blitt populært med elsykler som ligner på scootere, som for eksempel «Scootipuff». Ottesen understreker at det ved bruk av disse er viktig å huske på at det er et krav om at motoren kun kan gi kraft når man tråkker på pedalene.

– Ren motorfremdrift er kun tillatt opp til 6 km/t. Det er også et krav om at motorens nominelle effekt ikke er høyere enn 0,25 kW, sier han.

Før du sender barnet ditt av sted på et av disse elektriske kjøretøyene, anbefaler Ottesen at du utstyret barnet med hjelm og at du sørger for at barnet har lært seg å håndtere kjøretøyet.

– Opplæring bør gjøres på områder med lite annen trafikk. Når man skal slippe barnet ut i trafikken, bør man sørge for at barnet har en forståelse for hvor det har lov å kjøre og om hvordan man skal forholde seg til andre trafikanter, for eksempel hvem som har vikeplikt. Kort oppsummert så blir det som å lære et barn å sykle, forskjellen her er bare at man har en annen type kjøretøy.

LES OGSÅ: - Skal du sykle opp en bratt bakke, så skal det søren meg se ut som du jobber for det!

Positiv til at aldersgrensen er fjernet

– Jeg har inntrykk av at det er ganske mange som ikke har fått med seg at aldersgrensen på små elektriske kjøretøy er fjernet. Det kan nok høres litt skummelt ut for noen foreldre, sier Tina Spetz.

– Men som mamma tenker jeg at hoverboard ikke er mer farlig enn en vanlig sykkel eller sparkesykkel. Ulykker kan dessverre oppstå uansett, da man kan få stor fart på alt som ruller - med eller uten strøm.

For et par måneder siden fikk sønnen Liam Gudmund Spetz (9,5) prøve et såkalt hoverboard av en klassekompis og ble umiddelbart «hektet». Nylig kjøpte han sitt eget hoverboard for sparepengene sine og balansebrettet brukes både inne, ute, til lek og som transportmiddel til kompiser. Brettet har en maksfart på 15 km/t og kan brukes både i nedover- og oppoverbakke.

Mamma Tina er positiv til at det ikke lengre er aldersgrense på denne typen små elektriske kjøretøy, men skulle ønske at det hadde vært påbudt med hjelm. Selv om Liam har imponerende god kontroll på hoverboardet, er hjelmen derfor alltid på plass for å beskytte hodet.

– Han hadde maks balanse og var veldig selvsikker fra første stund. Jeg tror at mange barn tar dette lettere enn voksne, selv har jeg ikke turt å prøve – enda, smiler Tina.

HELT HEKTA: Ni år gamle Liam er et av mange barn som har fått hoverboard etter at aldersgrensen ble opphevet. Brettet brukes både til lek og transport. Foto: Privat
HELT HEKTA: Ni år gamle Liam er et av mange barn som har fått hoverboard etter at aldersgrensen ble opphevet. Brettet brukes både til lek og transport. Foto: Privat Vis mer

Mener elektriske kjøretøy er tryggere

At små elektriske kjøretøy blir stadig mer populært blant barn, bekreftes av Fredrik Leithe, salgssjef i Airwheel Norge AS. Som landets største importør av ståhjulinger og andre elektriske kjøretøy, har de så langt i år sett en tredobling av salget sammenlignet med i fjor.

– Til barn under 16 år går det spesielt mange rimelige enhjulinger og elektriske sparkesykler, det vil si kjøretøy som brukes mest i lek. Vi har også sett en oppgang i salget av elsykler, men det selger vi mer av til voksne og barn over 16 år. Veldig mange over 16 år kjøper også sparkesykler og enhjulinger, men disse er ofte litt større og mer kraftfulle enn de vi selger til de yngre barna, sier han.

Leithe forklarer at veldig mange kjøretøy vil omfattes av det nye regelverket, fordi få kjøretøy overskrider vilkåret om egenvekt inkludert batteri på under 70 kg, bredde på 85 cm og lengde på 120 cm.

Det man imidlertid bør være spesielt oppmerksom på, er hvorvidt kjøretøyet med motorkraft overskrider toppfarten på 20 km/t eller ikke.

Enkelte foreldre er nok også skeptiske til å utstyre barna med slike elektriske kjøretøy fordi de frykter for sikkerheten. Men Leithe mener at de på mange måter faktisk er tryggere enn de gamle kjøretøyene som kun drives frem av menneskelig kraft.

– Til forskjell fra vanlige sparkesykler og skateboard, har disse kjøretøyene en maksfart. De er nemlig utstyrt med en automatisk brems som holder igjen farten. De minste utgavene av hoverboard har som regel en toppfart på 10-12 km/t i timen, mens de minste enhjulingene går i 16-17 km/t. Til sammenligning kan et barn på et vanlig skateboard eller en sparkesykkel fort komme opp i 40 km/t i nedoverbakke.

– De elektriske skateboardene har dessuten en bremseknapp som du styrer ved hjelp av en fjernkontroll, noe du jo ikke har på vanlige skateboard. En annen viktig forskjell er at du ikke blir så sliten når du bruker elektriske kjøretøy, slik at du klarer å kjøre dem mer kontrollert, sier han.

Selv om det nye regelverket ikke sier noe om bruk av hjelm eller annet sikkerhetsutstyr, oppfordrer han foreldre til å tenke på dette når de kjøper små elektriske kjøretøy til barna sine.

– Som når man sykler på vanlig sykkel, er det ikke påbudt med hjelm. Men det kan være lurt å bruke hjelm og annet sikkerhetsutstyr, spesielt i opplæringsfasen, råder han.

LES OGSÅ: Fembarnsfamilien valgte bort bilen

Ulike typer elektriske kjøretøy:

Ståhjulinger: Stålhjuling er et samlebegrep på ulike selvbalanserende og batteridrevne kjøretøy. Toppfarten på disse kjøretøyene varierer i forhold til modell og type.

Hoverboard er et selvbalanserende kjøretøy med to hjul på hver sin side av balansebrettet. Disse er generelt sett rettet mot barn og har en toppfart på rundt 12 km/t.

Et annet eksempel på et selvbalanserende kjøretøy er enhjulinger, som har ett hjul på midten og to fothvilere som man står på. Enhjulinger fås med ulik toppfart men ofte overskrider de grensen på 20 km/t.

Mange kjenner merket Segway, som er en ståhjuling med to litt større hjul på hver sin side av balansebrettet, samt et stativ man kan holde i når man kjører. Enkelte av disse overskrider også maksgrensen på 20 km/t.

POPULÆRE STÅHJULINGER: Hoverboard og enhjuling er to eksempler på kjøretøy som kommer inn under det nye regelverket. Foto: Produsentene
POPULÆRE STÅHJULINGER: Hoverboard og enhjuling er to eksempler på kjøretøy som kommer inn under det nye regelverket. Foto: Produsentene Vis mer

El-sparkesykkel: El-sparkesykler er batteridrevne sparkesykler som kommer i ulike størrelser og motorstyrke slik at de både kan brukes av voksne og barn. Det er derfor viktig å merke seg at mange av el-sparkesyklene har en toppfart på mer enn 20 km/t.

El-skateboard: Dette er longboard som kjøres med batteridrevne motorer. De fleste er også utstyrt med fjernkontroller som kan man kan bruke for å gasse og bremse. I likhet med el-sparkesyklene har el-skateboardene ulike topphastigheter. Noen kan ha en toppfart på opptil 30 km/t.

SCOOTERLIGNENDE SYKLER: Scootipuff ser ut som en vanlig scooter, men er faktisk klassifisert som en elsykkel. Sykkelen er blant annet utstyrt med pedaler og motoren gir en maksfart på 6 km/t. Foto: Produsenten
SCOOTERLIGNENDE SYKLER: Scootipuff ser ut som en vanlig scooter, men er faktisk klassifisert som en elsykkel. Sykkelen er blant annet utstyrt med pedaler og motoren gir en maksfart på 6 km/t. Foto: Produsenten Vis mer

Elsykler: Elsykler kommer ikke inn under kravene til små elektriske kjøretøy, da elsykler skal oppfylle kravene som gjelder for vanlig sykkel. I tillegg er det krav om at hjelpemotoren ikke må ha høyere nominell effekt enn 0,25 kW. Hjelpemotoren skal bare gi kraft når du tråkker på pedalene og motoren alene skal kunne gi fremdrift opp til 6 km/t.

Når sykkelen oppnår en hastighet på 25 km/t eller syklisten slutter å trå, skal hjelpemotoren kobles ut. «Scootipuff» og andre moped-lignende elsykler skal følge de samme reglene.

LES OGSÅ: Har du «deltidsjobb» som privatsjåfør for barna dine? Da gjør du dem mest sannsynlig en bjørnetjeneste...

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: