BRUK AV APP I BARNEHAGER OG SKOLER: Det blir alt vanligere at skoler og barnehager benytter seg av apper i sin kommunikasjon med foreldrene. FOTO: NTB Scanpix
BRUK AV APP I BARNEHAGER OG SKOLER: Det blir alt vanligere at skoler og barnehager benytter seg av apper i sin kommunikasjon med foreldrene. FOTO: NTB Scanpix
Barnehage app

Barnehagene og skolenes apper forenkler hverdagen for foreldrene, men hvordan påvirker det barna?

– Det er helt nødvendig at lærere i barnehage og skole tenker nøye gjennom de etiske forpliktelsene de har overfor barna, mener professor.

Mye tyder på at norske barnehager og skoler blir stadig mer papirløse; i stedet for å få tilsendt informasjonsark hjem i skole- eller barnehagesekken, foregår nå mye av kommunikasjonen mellom skolen/barnehagen og hjemmet via apper eller portaler.

I dag finnes det en rekke ulike apper med dette formålet, blant andre «Mykid» og «Vigilo» for bruk i barnehager og «Skolemelding» som er Osloskolenes app for foresatte, elever og ansatte.

I Espira-barnehagene har de utviklet en egen app som brukes i kommunikasjon med foreldrene. Appen heter Spireportalen og ifølge Katharina Søreide, styrer i Espira Ulvenvatnet barnehage, har den mange bruksområder.

– Foreldrene bruker den til å logge barnet inn og ut i barnehagen. I appen får de også informasjon som matmeny og ukeplanen hvor det står hva barna skal gjøre. Etter tre aktiviteter i uken legger vi ut rapporter med grundigere tekst og bilder.

– I tillegg brukes den til å logge soving og til å sende beskjeder mellom barnehagen og foreldrene. Foreldre kan for eksempel bruke appen til å sende melding om sykdom eller for å booke tid til foreldresamtale, forklarer hun.

Får gode tilbakemeldinger fra foresatte

Hvor mye tid som går med på å oppdatere appen synes hun det er vanskelig å anslå.

GODE ERFARINGER: Katharina Søreide opplever at kommunikasjonen med foreldrene har blitt bedre etter at de har tatt i bruk Espira-barnehagenes egen app. FOTO: Privat
GODE ERFARINGER: Katharina Søreide opplever at kommunikasjonen med foreldrene har blitt bedre etter at de har tatt i bruk Espira-barnehagenes egen app. FOTO: Privat Vis mer

– Rapportene tar tid, men vi er lovpålagt å dokumentere vårt arbeid. Dette arbeidet har alltid blitt gjort, nå er det bare elektronisk og tilgjengelig for foreldrene. Det går nok 3-5 timer i uken, men en app kan aldri erstatte «ansikt til ansikt» møtet mellom foreldre og barnehageansatte. Vi snakker like mye med foreldrene nå som før appen, forsikrer hun.

Søreide forteller at barnehagen har fått gode tilbakemeldinger fra foreldre på bruk av appen.

Foreldrene synes det er spesielt bra å kunne registrere fravær og ferie via appen. Dersom et barn blir syk i løpet av natten kan de legge inn fraværsmelding umiddelbart og ikke måtte tenke på å ringe barnehagen neste morgen.

De ansatte i barnehagen er også fornøyde med denne måten å kommunisere på. De opplever at foreldrene lettere husker beskjeder som kommer via appen, som for eksempel å ta med byttetøy, enn de gjorde før da barnehagen pleide å skrive slike beskjeder på lapper.

– Den forbedrer kommunikasjonen fordi foreldrene kan legge inn meldinger, samt be om samtaler når de kommer på det og ikke i en hektisk garderobesituasjon. Det at de vet hvor mye barnet har sovet gjør også at de kan snakke om andre ting med personalet, sier Søreide.

LES OGSÅ: Barn bruker nettbrett i barnehagen: - De skal bli ungdommer i denne verden og det må de forberedes på

Skeptisk til tidsbruken

Anne Greve er professor i barnehagepedagogikk ved OsloMet. Hun har ikke forsket direkte på bruk av apper i barnehagen, men hun er bekymret for at dette kan bli en ny tidstyv som tar lærerens tid bort fra direkte samvær med barn.

– Jeg har ingen kunnskap om hvor mye tid barnehageansatte bruker med mobilen, men et viktig prinsipp er at barnehageansatte bør bruke mest mulig tid sammen med barna og minst mulig tid til andre ting. Det å overlate sine barn til barnehage og skole, innebærer at man må ha stor tillit til de som skal være sammen med barnet sitt i flere timer hver dag. Et slikt tillitsforhold bygges ikke, slik jeg ser det, gjennom apper, men gjennom personlig kontakt, sier hun.

I tillegg frykter hun at informasjonen som deles via apper kan bryte med prinsipper om barns integritet og rett til privatliv.

– Det er helt nødvendig at lærere i barnehage og skole tenker nøye gjennom de etiske forpliktelsene de har overfor barna. Informasjon om barn er sensitive opplysninger som må vurderes nøye hvordan skal formidles. Noe som i øyeblikket kan virke som en harmløs informasjon, kan oppfattes helt annerledes både av barna og av foreldrene.

KOMMER AN PÅ HVA SOM DELES: Professor i barnehagepedagogikk, Anne Greve, mener lærere må tenke nøye gjennom hvilken informasjon de deler via appene. FOTO: OsloMet
KOMMER AN PÅ HVA SOM DELES: Professor i barnehagepedagogikk, Anne Greve, mener lærere må tenke nøye gjennom hvilken informasjon de deler via appene. FOTO: OsloMet Vis mer

Hun peker på at personopplysninger må behandles med den aller største varsomhet og at vi stadig ser eksempler på at digital informasjon kommer på avveie.

– I likhet med andre digitale løsninger, kan helt sikkert apper også misbrukes. Derfor skal man være svært varsom med hva slags informasjon man deler via slike medier.

Dersom det dreier seg om generell informasjon vedrørende skole- eller barnehagedagen, som for eksempel om turdager, ekstra matpakker, foreldremøter og lignende, tror hun riktignok at apper kan være en brukbar løsning.

– Den gamle «sekke-posten» med et A4-ark som krøllet seg sammen nederst i sekken, sammen med gamle matpakker og skittent gymtøy, var i hvert fall ikke noen optimal informasjonskanal. Så her kan nok en app være et svært godt alternativ, sier hun.

– Samtidig må man sikre seg at alle foreldre faktisk har mulighet til å motta beskjeder som blir gitt på en app. Har alle smarttelefon?

Har bevisst valgt å ikke bruke app

I Steinerbarnehagene har de bevisst valgt å ikke bruke en app i kommunikasjon med foreldrene.

Daglig leder i Steinerbarnehage-forbundet, Grete Gulbrandsen, forteller at de i størst mulig grad forsøker å kommunisere ansikt til ansikt med foreldrene.

– Det er litt ulike rutiner, men de fleste barnehager skriver ukebrev til foreldrene som sendes ut på mail. Disse er mer generelle og forteller hva hverdagen i barnehagen har bestått av og hva det vil bestå i. Men den daglige kontakten forsøker vi å gjøre direkte med foreldrene når de kommer i barnehagen, forklarer hun.

Årsaken til at de ikke bruker en app er ifølge Gulbrandsen at de ønsker å bli godt kjent med foreldrene, men at de også vil være gode forbilder for barna.

– Det handler om menneskemøter og det å møte hverandre med blikkontakt og kroppsspråk. For barnet er det fint å se at mor eller far og de voksne i barnehagen snakker sammen og lytter til hverandre. Dersom man bruker en app, mister man mye av det personlige i møte med foreldrene. Forhåpentligvis vil det å møtes og snakke sammen skape en gjensidig trygghet, sier hun.

Hun tror også at denne personlige kontakten gjør det lettere å fange opp eventuelle problemer barnet har i hjemmet.

– Vi i barnehagene har et kjempestort ansvar fordi vi har meldeplikt. Jeg er sikker på at det er lettere å fange opp slike ting når du står ansikt til ansikt med foreldrene.

LES OGSÅ: Har byttestativ i barnehagen

FOKUS PÅ PERSONLIG KONTAKT: Ifølge Grete Gulbrandsen har Steinerbarnehagene gjort et bevisst valg om å ikke bruke en app i kommunikasjon med foreldrene. FOTO: Privat
FOKUS PÅ PERSONLIG KONTAKT: Ifølge Grete Gulbrandsen har Steinerbarnehagene gjort et bevisst valg om å ikke bruke en app i kommunikasjon med foreldrene. FOTO: Privat Vis mer

Stadige oppdateringer understøtter en slags mistillit

Gulbrandsen understreker at hun ikke tror at barnehager som bruker en app helt slutter å snakke med foreldrene utenom appen, men at det å opprettholde god kommunikasjon krever en bevissthet fra de ansatte.

I en travel hverdag kan det være lett å miste fokus på menneskemøtet.

– Jeg tror ikke at man skal unngå alle digitale oppfinnelser og muligheter som kommer, men det er viktig at vi holder tunga rett i munn. Vi må være oppmerksomme på hvilke verktøy som egner seg for en barnehage og hva som egner seg for en kontorjobb. I barnehagen er vi avhengig av det mellommenneskelige.

– Tiden som brukes på å oppdatere appen i løpet av dagen burde heller brukes på barnet eller til å kommunisere med de andre voksne i barnehagen om barna. Jeg synes også det er leit at foreldre ikke kan være trygge nok på at det som foregår i barnehagen er verdifullt og gjennomarbeidet. Stadige oppdateringer understøtter en slags mistillit, sier hun.

– Men mange foreldre mener at kommunikasjonen mellom hjem og barnehage blir bedre med slike apper. Risikerer dere at informasjon blir borte når dere gjør det på «gammel måten»?

– Nei, det tror jeg ikke, men det krever at den ansatte i barnehagen har blikket for foreldrene som henter eller leverer i barnehagen. Du må vise våkenhet og interesse.

– Det hender det begynner barn som tidligere har gått i barnehager hvor man har brukt en app og jeg har aldri hørt at foreldrene har savnet det. Vi får heller tilbakemeldinger på at de synes kontakten blir mye varmere når man slipper å gjøre det på den måten, sier Gulbrandsen.

LES OGSÅ: 7 tegn på at barnet ditt har det bra i barnehagen

Til forsiden