REAGERER PÅ BREV FRA SKOLEN: Foreldre har reagert på et skjema som ble brukt i utviklingssamtaler ved Kvam barneskole i Molde. Illustrasjonsfoto: NTBScanpix
REAGERER PÅ BREV FRA SKOLEN: Foreldre har reagert på et skjema som ble brukt i utviklingssamtaler ved Kvam barneskole i Molde. Illustrasjonsfoto: NTBScanpix
Mobbing

Barneskole ba elevene skrive under på at de ikke har blitt mobbet

- Totalt skivebom, mener moren til Odin.

Jobber skolene nok for å forebygge mobbing eller er de mer opptatte av å holde sin egen rygg fri? Spørsmålet har kommet opp i flere leserbrev i Romsdals Budstikke den siste måneden, etter at foreldre har reagert på et skjema som ble brukt i utviklingssamtaler ved Kvam barneskole i Molde.

I skjemaet, som fylles ut i fellesskap av elev, foresatt og lærer, ble nemlig eleven bedt om å krysse av i en rute for å bekrefte at eleven ikke har blitt mobbet eller vært vitne til at andre elever har blitt mobbet. Se faksimile av skjema lengre ned i artikkelen.

Foreldre har stilt spørsmål ved hvorvidt dette egentlig er en effektiv metode for å avdekke mobbing eller om skolen har andre grunner for å be elevene om å fylle ut dette.

Føles som en ansvarsfraskrivelse

– Jeg stusser på at skolen med dette spørsmålet forutsetter at barn sier ifra om mobbing på egne og andres vegne, noe vi vet at ikke alle barn gjør - hverken hjemme eller på skolen, sier Katrine Olsen Gillerdalen i Odinstiftelsen.

Hun peker på at en elev som ikke har fortalt hjemme at han blir mobbet, mest sannsynlig ikke vil svare ja på dette i et slikt møte.

– Barn svarer for eksempel ikke sannferdig på Elevundersøkelsen. Jeg har snakket med flere hundre elever og de forteller blant annet at de er redde for at sidemannen skal se hva de har krysset av. De orker heller ikke alt oppstyret som kan komme om de sier ifra og flere er overbeviste om at det ikke vil føre til noe allikevel. De er også redde for å sladre på hverandre.

– Så selv om dette kanskje er velmenende fra skolens side, er det totalt skivebom. Dette føles mer som en ansvarsfraskrivelse, da jeg ikke kan se hvordan dette skal avdekke mobbesituasjoner, sier hun.

LES OGSÅ: - Mamma, hvorfor spør aldri noen om jeg vil være med de hjem?

REAGERER: Katrine Olsen Gillerdalen i Odinstiftelsen etterlyser mer kunnskap om mobbing i skolen. Foto: Privat
REAGERER: Katrine Olsen Gillerdalen i Odinstiftelsen etterlyser mer kunnskap om mobbing i skolen. Foto: Privat Vis mer

Etterlyser mer kunnskap om mobbing

Etter at hennes 13 år gamle sønn, Odin, i 2014 tok sitt eget liv som følge av mobbing på to forskjellige skoler, har Gillerdalen blant annet jobbet med å heve kompetansen rundt mobbing i samfunnet.

– Jeg etterlyser mer kunnskap i skolen på hvordan de skal forhindre mobbing og jobbe mot det. Denne typen spørsmål vitner om at man ser litt for enkelt på det. En årsak til at man ikke klarer å oppdage mobbing, er at voksne ikke vet hvordan de skal håndtere mobbing. Skolene har for eksempel problemer med å definere flere enkeltsaker som mobbing. Dersom det er fem forskjellige som mobber én person, så er det mobbing. Det trenger ikke være den samme personen som mobber alle gangene, sier hun.

– Mange barn vet heller ikke hva mobbing er og hvor grensen går mellom mobbing og erting. Så det å få svar fra en åtteåring på om en selv eller andre blir mobbet, krever mer enn bare en avkrysning.

LES OGSÅ: Når det er ditt barn som mobber - hva gjør du?

SKJEMA SOM VAKTE HARME: Flere foreldre har reagert på at skolen ba elevene krysse av og signere for at de ikke har blitt mobbet. Foto: Faksimile
SKJEMA SOM VAKTE HARME: Flere foreldre har reagert på at skolen ba elevene krysse av og signere for at de ikke har blitt mobbet. Foto: Faksimile Vis mer

Har valgt å fjerne formuleringen

Rektor Vigdis Nordgård ved Kvam skole ønsker ikke å uttale seg om skolens arbeid for å forebygge mobbing og sier de ikke lengre bruker dette skjemaet i utviklingssamtalene.

I en kommentar til KK.no skriver hun:

Meningen med å ha punktet om mobbing inn på vurderingsskjemaet, var at en skulle dokumentere at en hadde hatt temaet oppe i utviklingssamtalen mellom elev, foreldre og skole. Dette var utformet for å ivareta elevens trygghet. Det viste det seg at dette ble misforstått. Vi har derfor valgt å ta dette bort fra skjemaet.

Iver Vereide, fagsjef skole i Molde kommune bekrefter ovenfor KK at dette er en formulering som kun har vært brukt ved denne aktuelle skolen og ikke en praksis som er vanlig på andre skoler. Han forteller at kommunen har mange tiltak ute i skolene for å skape et godt læringsmiljø.

– Det kan nevnes at alle skolene gjennomfører det internasjonale opplegget «Zippys venner» på 1.- 4. trinn. Opplegget er evidensbasert og erfaringene viser at det både styrker elevens psykiske helse og virker forbyggende mot mobbing. Skolene har tilsvarende opplegg både på mellomtrinnet og ungdomstrinnet, sier han.

Anbefaler ikke denne typen praksis

– Denne praksisen kjenner vi ikke til. Hvis det stemmer at skolen ber elevene signere på at de ikke blir mobbet, er ikke dette en praksis vi vil anbefale. Arbeid med skolemiljø er en kontinuerlig prosess og skolen må hele tiden følge med på om elevene har et trygt og godt skolemiljø, sier seniorrådgiver Elin Bakke-Lorentzen i Utdanningsdirektoratet.

– Alle elever rett til å ha et trygt og godt skolemiljø. Det er elevenes egen opplevelse av hvordan de har det på skolen, som er avgjørende og alle som jobber på skolen skal sørge for at elevene har det bra på skolen. Foreldre kan be skolen sette inn tiltak hvis de mener at barnet ikke har det bra, og skolen skal alltid undersøke saken nærmere.

Dersom en elev eller foreldrene mener at skolen ikke har gjort nok for å stoppe mobbing, kan de ifølge Elin Bakke-Lorentzen melde saken til fylkesmannen.

– Fylkesmannen skal finne ut hva skolen har gjort, og kan bestemme hva skolen skal gjøre og sette en frist for når tiltakene skal gjennomføres.

LES OGSÅ: - Å konfrontere en tidligere mobber er en risikosport

Viktig å ha trygge og tydelige voksne

Katrine Olsen Gillerdalen mener det er mange måter å tilnærme seg mobbeproblematikken på.

– Den aller viktigste er nok å bygge tillit og trygghet på skolen. Trygge og tydelige voksne er viktig. Dersom en lærer ikke er tydelig leder i klasserommet, vil en elev ta denne rollen - på godt og vondt. Å trene på å se alle elevene, ta de på alvor og å få med seg de små tingene som endringer i oppførsel, vaner, nye klikker og lignende, er viktige elementer i bekjempelse av mobbing, sier hun.

Hun mener det også er viktig at voksne skaper vennskap.

– Foreldregrupper som er synlige sammen er preventivt. At barna vet hvilke voksne som er en del av deres miljø skaper trygghet. Vi voksne kan ikke være redde for de tøffe samtalene, verken med barn eller hverandre. Åpenhet og ærlighet varer lengst. Og det bør være en selvfølge at alle barn blir sett, hørt og tatt på alvor!

LES OGSÅ: Hvem skal stoppe mobbingen?

undefined
Til forsiden