ERFARNE MODELLER: Norske Daniel er Vossatassar sin modell, Katie har hatt utallige oppdrag. Foto: Privat
ERFARNE MODELLER: Norske Daniel er Vossatassar sin modell, Katie har hatt utallige oppdrag. Foto: Privat Vis mer

Daniel og Grace er fotomodeller

Publisert

Seksbarnsmamma Katie Driscoll har satt seg som mål å endre folks oppfatning av skjønnhet.

Etter å ha født fem sønner, var Katie Driscoll overlykkelig da hunendelig fikk en datter. Da det viste seg at datterenGrace hadde Down Syndrom, bestemte Katie seg for å vise verden hvor ufattelig stolthun var av henne. Hun startet derfor bloggen «Changing the Face of Beauty» hvorhun delte sine fotografier av datteren.

Ønsker å endre folks oppfatning av skjønnhet 

Gradvis har dette prosjektet utviklet segtil å bli en kampanje, hvor hun sammen med Steve English jobber for å få reklamebransjen til å bruke barn med funksjonshemmingersom modeller. I dag representerer de barn og unge voksne med funksjonsheminger over hele verden, og sørger for at disse barna synes i forskjellige markedsføringssammenheng. 

– Mitt mål er å endre folks oppfatning av skjønnhet. Jeg vilse individer som lever med funksjonshemminger i reklamer hele tiden, så ofte atingen tenker over det til slutt, sier Katie.

FÅR MANGE OPPDRAG: Grace har jobbet for flere kjente klesmerker. Foto: Privat
FÅR MANGE OPPDRAG: Grace har jobbet for flere kjente klesmerker. Foto: Privat Vis mer

 

Har hatt flere store oppdrag 

Hun håper at dette arbeidet vil gi flere fremtidsmuligheter forbarn som hennes datter, og hun er godt på vei for å nå dette målet. Høsten 2012fikk datteren Grace sin aller første fotojobb og siden den gang har hun deltatti flere store reklamekampanjer. Blant annet som en av modellene for skuespillerTori Spellings klesmerke «Little Maven».

– Jeg ønsker at alle mennesker skal føle seg verdsatt i vårverden, og akkurat nå er det reklamebransjen som driver folks oppfatninger. Jegønsker at mennesker som lever med en funksjonshemning skal kunne se noen de kanforholde seg til i markedsføringen. Jeg vil at de skal føle seg stolte overhvem de er, og ikke skjemmes over noe de ikke har kontroll over, sier hun.

LES OGSÅ:Dette bildet ble hetset på Facebook! 

PÅVIRKER: - Reklamebransjen driver folks oppfatning av skjønnhet, mener Katie. Foto: Privat
PÅVIRKER: - Reklamebransjen driver folks oppfatning av skjønnhet, mener Katie. Foto: Privat Vis mer

 

For øyeblikket jobber Katie med to forskjelligereklamekampanjer og snart skal datteren delta i et stort moteshow i Chicago.

– Detteer et show som skal ha alle typer modeller, både med og utenfunksjonshemninger. Sammen representerer de vår verden og hvordan den ser uthver eneste dag, sier hun.

Få eksempler i Norge 

Her i Norge har det foreløpig vært få kommersielle aktører somhar brukt barn med funksjonshemninger i sine reklamekampanjer. I 2010 vakteLilleborgs «Lanoungen-konkurranse» stor oppsikt, da multihandikappede Mikaelgikk av med seieren etter avstemming.

I etterkant mente mange at flere burde gjøredet samme, mens kritiske røster mente det var feil å «utnytte» barn medfunksjonshemninger i reklamesammenheng.

GLAD MODELL: To av Daniels fotografier fra Vossatassars kampanje. Foto: Vossatassar
GLAD MODELL: To av Daniels fotografier fra Vossatassars kampanje. Foto: Vossatassar Vis mer

 

- Alle barn må få synes

En annen norsk aktør som har brukt barn medfunksjonshemminger i sine kampanjer, er barneklesmerket Vossatassar. I 2012valgte de å bruke tre år gamle Daniel som har Down Syndrom som modell for åretshøst- og vinterkolleksjon.

– Vossatassar skal være for alle, og da må alle barnfå synes, sier designer Matilda Guillemot.

Hun forteller at det var litttilfeldig at Daniel ble modell hos dem. – Jeg ramlet over bloggen til Daniels mor hvor hun skrev om det å ha etbarn med Downs. Jeg spurte henne da om hun kunne tenke seg å være med på detteog det hadde hun veldig lyst til, forteller hun.

LES OGSÅ: Christoffer er som alle andre barn 

Velger ikke modeller etter utseendet

For Matilda og Vossatassar er det ikke barnas utseende somer avgjørende når de velger ut sine modeller.

– Folk sender oss bilder av barnasine for at vi skal sjekke om de er «søte» nok. Vi sier alltid samme sak; vivil ikke se bilder, vi vil bare ha barn med riktig høyde slik at barna passerklærne de skal ha på. Alle barn er flotte, sier hun og legger til at de heller aldriretusjerer bilder av barn.

Når det gjelder Daniels arbeid for dem, forteller hun at dei etterkant har fått bare positive tilbakemeldinger.

– Vi behandlet Daniel somet hvilket som helst barn når han var på fotoshoot og han storkoste seg, sierhun.

LES OGSÅ: Natalie (5) får ikke leke som andre barn 

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer