Bilferie

Den vanligste feilen familier gjør på bilferie

I verste fall kan det bli en dødelig prosjektil.

KLAR FOR BILFERIE: Sommeren er ifølge Trygg Trafikk høysesong for alvorlige bilulykker. Gjør du noen av disse vanlige tabbene? FOTO: NTB
KLAR FOR BILFERIE: Sommeren er ifølge Trygg Trafikk høysesong for alvorlige bilulykker. Gjør du noen av disse vanlige tabbene? FOTO: NTB Vis mer
Publisert

Årets sommerferie står for døren og mange nordmenn forbereder seg på bilferie med familien. Ifølge Christoffer Solstad Steen, senior kommunikasjonsrådgiver i Trygg Trafikk, er det enkelte faktorer som tyder på at det også i år kan bli mye trafikk på veiene.

– Det er vanskelig å spå hvordan norske familier prioriterer sommerferien sin etter to år med pandemi, men akkurat nå er det jo en rekke ting i verden som skaper utfordringer i forhold til reise, sier han.

– Noen er kanskje tvunget til å være hjemme med tanke på passproblematikken og så hører vi rapporter om ustabil flybransje. Så det er ikke utenkelig at mange vil prioritere Norgesferie med bil også i år. Vi kan også forvente oss en del besøkende fra utlandet, som vi jo ikke har hatt så mye av de to siste årene.

Pakker for tungt

Uansett om du er en erfaren feriebilist eller om det er første gang du tar med familien på langtur med bil, er det en del ting du bør være oppmerksom på.

Ifølge Bjørn Uno Rogneby i Statens Vegvesen, er det nemlig en del tabber som går igjen hos norske familier på biltur. En av dem er at vi pakker bilen feil og altfor tungt.

– Noe av det viktigste når du skal pakke feriebilen, er at du ikke går over bilens tillatte totalvekt. Dette problemet ser vi spesielt ofte på elbiler, da mange ikke tenker over at det ikke er all verdens man kan laste i dem. Dersom du havner i kontroll og oppdager at bilen din veier 200 kg mer enn det den skal, må du velge hva du skal sette igjen. Noe som kan være vanskelig, da du jo vil ha med deg alt du har pakket til ferien, sier han.

Det er lenge siden takbokser kun ble brukt til frakting av ski. I dag er det vanlig at de fylles opp med allslags bagasje, også på sommerstid. Men før du propper takboksen full av ferieutstyr, er det et par ting du bør kjenne til.

– Tunge ting høyt oppe på bilen, gjør at bilens tyngdepunkt blir høyt og det påvirker bilens kjøreegenskaper. Du bør derfor kun laste lette ting i takboksen, som for eksempel soveposer, liggeunderlag og slike ting, sier Rogneby.

– Det er også viktig å være oppmerksom på at ikke alle elbiler har lov til å ha taklast. Før du legger av gårde, bør du derfor sjekke vognkortet. Vi har også hatt tilfeller hvor takboksene rett og slett har ramlet av underveis, så før dere kjører kan det være smart å riste godt i den for å sjekke at den sitter fast.

Ikke la gjenstander ligge løst

Dette med høyt tyngdepunkt, er ifølge Rogneby også noe man bør tenke på når man pakker bilens bagasjerom. Store og tunge gjenstander skal plasseres så langt fremme og så lavt som mulig i bagasjerommet, og lette ting skal øverst.

– I stasjonsvogner må man være påpasselig med å bruke bagasjenett eller stropper for å sikre at bagasjen ikke kan komme fremover ved en bråstopp. Har du ikke dette, må du være påpasselig med at bagasjen plasseres lavere enn toppen av bakseteryggen. Dette er også viktig for å sørge god sikt bakover, sier han.

Det er mye som skal med når man reiser på bilferie med unger. Den kanskje vanligst tabben mange foreldre gjør, er at de lar gjenstander som nettbrett, brusflasker og termoser ligge løst i kupéen. Ved en bråstopp kan selv et usikret nettbrett bli et dødelig prosjektil.

Et nettbrett veier cirka 0,6 kg. Ved en bråstopp i 50 km/t treffer nettbrettet seteryggen eller personen i forsetet med en kraft på 24 kilo. I 100 km/t får nettbrettet en kraft på hele 96 kilo. Når farten dobles, firedobles altså kraften.

– Sett flasker i lommene bak fremsetene og legg ting i fotbrønnen under setet. Til nettbrettene finnes det egne festeanordninger som kan settes på nakkestøttene, råder han.

Usikrede kjæledyr er også en fare ved bråstopp. Det er lett å falle for fristelsen om å «jukse» litt når hunde- eller katteburet tar for mye av bagasjeplassen, men det er viktig å huske at en katt som kommer flyvende ikke er like myk når den har en kraft på 96 kilo.

VANLIG TABBE: Usikrede gjenstander i bilen, er ifølge Bjørn Uno Rogneby i Statens Vegvesen, en av de vanligste tabbene blant familier på bilferie. FOTO: Statens Vegvesen
VANLIG TABBE: Usikrede gjenstander i bilen, er ifølge Bjørn Uno Rogneby i Statens Vegvesen, en av de vanligste tabbene blant familier på bilferie. FOTO: Statens Vegvesen Vis mer

Unngå for lange etapper

Lange kjøreetapper med sutrete småbarn i baksetet, kan være stressende for sjåføren og føre til at man blir uoppmerksom i trafikken. Det kan ifølge Rogneby derfor være lurt å ikke legge opp til for lange kjøreetapper.

– Tenk heller kortere distanser og lengre pauser. Det er slitsomt for en unge å sitte i bilen over lang tid, spesielt hvis det er varmt. Invester i god solskjerming, slik at barnet ikke blir sittende med sol direkte på seg. Et annet triks kan være å ikke kjøre hovedveiene. La turen bli en del av opplevelsen, kjør alternative ruter og stopp litt underveis.

– Dersom du skal på en lengre biltur uten å ha fått tilstrekkelig søvn, bør du heller finne på noe annet. Hvis du kjører når du er trøtt kan det i ekstreme tilfeller sammenlignes med å kjøre i rus. Reglene for tungbilsjåfører er at de maks kan kjøre i 4,5 time før de tar en pause, og at de skal ha minst 11 timers døgnhvile. Det er en god regel å følge og en minimumsgrense for trøtte småbarnsforeldre, sier han.

Høysesong for alvorlige ulykker

Ifølge Christoffer Solstad Steen i Trygg Trafikk er sommeren høysesong for bilulykker. Tall fra 2010 til 2020 viser at 50 prosent flere omkommer og blir hardt skadet i sommermånedene juni, juli og august, sammenlignet med resten av året.

De mest alvorlige ulykkene skjer altså i den perioden vi er inne i nå.

– Det skyldes nok at flere er ute i trafikken og at vi er på steder og veier hvor vi ikke er så kjente. Fint vær og tørr asfalt innbyr i utgangspunktet til gode kjøreforhold, men det gjør også at vi holder høyere fart enn vanlig. Vi vet fra ulykker generelt, ikke bare i sommermånedene, at høy fart, kjøring i rus og uoppmerksomhet er de vanligste medvirkende årsakene til de alvorligste trafikkulykkene, sier han.

Steen råder derfor alle som skal på bilferie i sommer, om å legge inn litt ekstra margin dersom det er noe dere skal rekke.

– Ferien er jo en tid hvor man skal slappe av og kose seg, men gjerne ikke før man kommer frem til et sted. Reisen kan derfor fort bli litt stressende fordi man skal rekke en ferge eller helst komme frem til hytta tidlig. Dette innbyr til mindre sikkerhetsmargin i kjøringa og at du tar høyere risiko.

– De vanligste ulykkene er som regel personbil eller MC i frontkollisjon eller utforkjøring. Forbikjøringer kan føre til frontkollisjon og det handler mest om å kjappe seg. Selv om forholdene er tilsynelatende gode, er farta avgjørende for hvor god reaksjonstid du har eller for skadeomfanget. Kroppen har en grense for hva den tåler og fart har en direkte påvirkning på kreftene som er i sving i en ulykke.

– Dersom du havner bak et kjøretøy som du oppfatter som litt treigere enn det du skulle ønske, må du huske at fartsgrensen i Norge ikke er veiledende. Det er maksimalt tillatt hastighet på den strekningen, og mange ganger er fartsgrensen for høy på grunn av svinger og andre ting som tilsier at man burde kjøre saktere.

Sjekk om bilstolen er montert riktig

Når det gjelder sikring av barn i bil, mener Steen at norske foreldre i utgangspunktet er svært flinke. Det betyr derimot ikke at det ikke finnes forbedringspotensial.

Han tipser om nettsiden Bilstolvelgeren.no hvor du kan skrive inn barnets vekt, høyde og alder, og få informasjon om hvilken type bilsete barnet bør ha.

– Mange er usikre på gjeldene regelverk, men man bør ikke bare tenke minste minimum. Tenk heller hvordan du kan sikre barnet best mulig, sier han.

– En tabbe enkelte gjør, er at bilstolen ikke er montert riktig. Dobbeltsjekk monteringen før du drar ut på tur, eller få hjelp av en forhandler dersom du er usikker. Er bilstolen feilmontert, kan det få konsekvenser om man er så uheldig å havne i en ulykke.

Bruk av bilbelte er også et område hvor både barn og voksne ifølge Steen kan bli flinkere.

– En del tenker at så lenge det er festet, er det i orden. Men for at bilbeltet skal beskytte deg best mulig, skal det ligge tett inntil kroppen. Det skal også ligge stramt nede på hoften, ikke over magen, og over skulderen, sier han.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer