SPRÅKUTVIKLING: Å prate med seg selv i lek er en viktig del av språkutviklingen hos barn FOTO: NTB Scanpix
SPRÅKUTVIKLING: Å prate med seg selv i lek er en viktig del av språkutviklingen hos barn FOTO: NTB ScanpixVis mer

Barns språkutvikling:

Derfor bør du lytte når småbarn babler

Ny forskning viser at man allerede i barnehagealder kan se tegn til lese- og skrivevansker.

Alle barn utvikler seg forskjellig, og det er ikke uvanlig at mødre sammenligner egne barn med andre barn i samme alder. Nabogutten begynte gjerne å gå tidligere, mens den jevngamle jenta i barnehagen sier langt flere ord. Det er oftest ingen grunn til bekymring.

Men spesielt foreldre som selv har dysleksi, eller vet at det er lese- og skrivevansker i familien, er ofte ekstra bevisst på barnets språkutvikling. Omtrent fem til åtte prosent av den norske befolkningen lider av dysleksi, altså opp til 500 000 nordmenn.

Nå viser ny forskning at spedbarn og småbarns babling kan si noe om deres senere evne til å kjenne igjen bokstaver, skriver forskning.no.

Forskningen ble gjennomført ved Florida State University in Tallahassee, og viser også at barn som har problemer med å kjenne igjen bokstaver i førskolealder, hyppigere vil utvikle lese- og skrivevansker.

- Foreldre bør være på vakt for å oppdage lesevansker tidlig. Ettersom dysleksi er arvelig er det særlig viktig dersom en av foreldrene, og i hvert fall hvis begge, har dysleksi, sier Caroline Solem, som er generalsekretær i Dysleksi Norge.

LES OGSÅ: Har ikke barnet begynt å snakke ennå?

LEK OG LÆRING: For de fleste barn går språkutviklingen naturlig fremover, andre trenger litt hjelp. FOTO: Scanpix
LEK OG LÆRING: For de fleste barn går språkutviklingen naturlig fremover, andre trenger litt hjelp. FOTO: Scanpix Vis mer

- Ikke overraskende

Det var spesielt de små barnas bruk av vokaler og konsonanter som kunne avsløre senere vansker.

- Det er ikke særlig overraskende at det finnes tidlige språklige indikatorer som har sammenheng med senere lesevansker. Det finnes det mange studier som bekrefter, forklarer Solem.

Hun sier at studier som leder oss nærmere viktig informasjon om akkurat hvilke språklige indikatorer som har betydning, alltid er interessante.

- Veldig mange foreldre som kommer til oss har hatt en følelse av at det har vært «noe» før skolestart og/eller tidlig i barneskolen. Men, de opplever å ikke bli hørt og tatt på alvor. I ettertid viser det seg at de har hatt helt rett, sier Elin Natås, som er spesialpedagog ved Senter for Bedre Læring i Oslo.

LES OGSÅ: Fem knep som gir barna bedre ordforråd.

INDIVIDUELLE FORSKJELLER: Noen barn viser interesse for takk og bokstaver allerede i barnehagen, men ikke alle. Det betyr IKKE at de vil få lærevansker. FOTO: Scanpix
INDIVIDUELLE FORSKJELLER: Noen barn viser interesse for takk og bokstaver allerede i barnehagen, men ikke alle. Det betyr IKKE at de vil få lærevansker. FOTO: Scanpix Vis mer

Dette bør du se etter

- Bør foreldre være på vakt for å oppdage lesevansker tidlig?

- Ja, helt klart, men de må vite hva de skal være oppmerksomme på. Dette gjelder også de som jobber i barnehagen og lærere. Problemet er nok at de ikke er så mye kompetanse på området, sier Natås.

Dette bør du se etter:

- Barn i førskolealder som er i risiko for å utvikle dysleksi har gjerne vansker med rim og viser liten interesse for bokstaver. De har ofte et dårligere ordforråd enn sine jevnaldrende og de har vansker med uttale av ord, men også med å uttrykke seg språklig. Det finnes så mye hjelp å få, og barnet har alt å vinne på å bli oppdaget tidlig, sier Solem.

Ifølge NHI.no er dette typiske tegn på dysleksi:

  • Barn som begynner å snakke sent for alderen
  • Barn som tregt tar opp nye ord og som har problemer med å lage rim
  • I skolealder er det manglende evne til å kjenne igjen skrevne ord og bokstaver
  • Det er ikke uvanlig at de har vanskelig for å bearbeide og forstå muntlige instruksjoner

I dag er det ikke mulig å stille diagnosen dysleksi før i andre klasse på barneskolen.

LES OGSÅ: - Barn som ikke lærer seg å tape blir ikke gode lekekamerater.

Bra å oppdage problemene tidlig

- Følgene av å ikke få hjelp er ofte et større problem enn vanskene i seg selv, sier Solem.

Lydbøker, hjelpemidler og tilrettelegging åpner dører.

- Men for hver dag som går uten hjelp blir barna med lesevansker hengende etter, også i fag som ikke er språkfag. Mange utvikler også et dårlig selvbilde og en dårlig selvtillit, sier hun.

Ekspertene oppfordrer derfor til å følge magefølelsen, snakke med barnehagelærere eller lærere og ta problemene på alvor.

LES OGSÅ: Norske barn snakker engelsk med hverandre

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: