Foto: Shutterstock.com ©
Foto: Shutterstock.com © Vis mer

Derfor er bråkete leker bra

Men gjelder ikke alle typer lyd.

Er du en av de som på julaften har forbannet barnas «snille» onkel, etter at han har gitt dem en flott batteridreven gitar som spiller 1500 sanger? Eller har du forsøkt å se mest mulig uskyldig ut etter at lillebrors bråkete babyleke på «mystisk vis» har forsvunnet fra barnerommet? Da er du ikke alene!

I en ny undersøkelse utført av leketøysprodusenten Mattel, sier 2 av 5 foreldre at de synes leker med lyd og melodi er irriterende.

Fedre lar seg irritere mest

I denne undersøkelsen kom det frem at 42 % av de spurte synes leker med lyd er irriterende, mens bare 5 % var helt uenig. Det viste seg også at det faktisk var fedrene i undersøkelsen som irriterer seg mest over bråkete leker, da bare 18 prosent av de spurte sier at de ikke irriterer seg over leker med lyd.

Men selv om veldig mange av oss foreldre som mener bråkete leker er en utfordring i barneoppdragelsen, er det enkelte som mener at vi ikke bør begrense barna når det gjelder denne typen leketøy. Forskningssjef Jørn Martin Steenhold i Knowledge Wheels Group forsker på barn og leker, og mener at leker med musikk kan bidra positivt til barns utvikling.

Stimulerer barna

– Leker med lyd stimulerer barna fordi de bidrar til å utvikle sansene, intuisjonen og følelsene. De lærer at bestemte lyder knyttes til bestemte ting, situasjoner og personer, og på den måten lærer de å skjelne mellom det behagelige, det voldsomme og utfordrende ting rundt dem. Derfor er det viktig for barnas generelle utvikling at foreldrene lar dem leke med leker som spiller musikk og lager lyd, sier Jørn Martin Steenhold til Mattel i forbindelse med undersøkelsen.   

Pedagog Hans Holter Solhjell: – Barn trenger helt klart ikke plastleker med lyd.
Pedagog Hans Holter Solhjell: – Barn trenger helt klart ikke plastleker med lyd. Vis mer

Lyd er en naturlig del av barns lek  

Hans Holter Solhjell, har hovedfag i pedagogikk og er daglig leder for Famlab Norge og Foreldrekompetanse.no.

– Mange Barn liker lek som involverer dans, sang og musikk. Og barns lek kan skape masse lyd. De trommer på ting, eksperimenterer med  egen stemme, lyder og instrumenter kan også være bra for barn, sier han. Dette er først og fremst bra så lenge de synes det er lystbetont, moro og styrt av barnet selv, som er hoveddrivkraften til det meste av det barn velger å leke, påpeker Holter Solhjell. 

Han viser også til at ulike rangler kan være fint for babyens utvikling, hvor bevegelse lager lyd. Det er da ikke nødvendigvis leken i seg selv som er så viktig, men at barnet opplever at "jeg får ting til å skje", "når jeg rister på denne saken, så kommer det en morsom lyd, og kanskje noen smiler til meg også".

– Barnet lærer da å forstå seg selv som en aktør, som aktiv, og som en som for noe til å skje noe i verden, sier han. 

LES OGSÅ: Klassiske foreldretabber 

Undersøke, bevege - få respons: Babyrangler kan stimulere babyen på riktig måte. Foto: Shutterstock.com
Undersøke, bevege - få respons: Babyrangler kan stimulere babyen på riktig måte. Foto: Shutterstock.com Vis mer

 

Barn trenger ikke plastleker med lyd  

– Men så godt som alt som er viktig i forhold til barns utvikling kan man få til uten ulike typer leker med batteri i plast som lager lyd om man trykker på en knapp. Dette er helt klart noe barn ikke trenger, sier Holter Solhjell.

Trenger barn denne typen leker?: Foto: Sereberry/Flickr.com
Trenger barn denne typen leker?: Foto: Sereberry/Flickr.com Vis mer

– For en familie  er det viktig at alle trives. Og barn bør også lære å ta hensyn til andre, for eksempel ved å lære å dempe lyd, og legge vekk de mest støyende lekene. 

Lite funksjonelt i barnehager

Hanne Grete Gammelsæter jobber som pedagog i en privat barnehage i Oslo og har jobbet med barn i flere år. Hun har noe erfaring med såkalte "bråkete" leker, og setter spørsmålstegn ved hvor pedagogiske noen av disse lekene er. Det er hennes erfaring at det ikke nødvendigvis er en logisk sammenheng mellom typen leketøy og lyden det lager.

– Lekene jeg har erfaring med er bøker som omhandler dyr, biler og større leketøy til å sitte på eller skyve. Disse kan ha lyder uten sammenheng med lekens funksjon, sier hun.

Eksempler på slike leker kan være gåstoler som spiller «Bæ bæ lille lam» og lager orgelbrus. Eller en skilpadde som kanskje kan ha de rette fargene, men med en lyd som overhodet ikke har noe med det å være skilpadde å gjøre. 

TEST DEG SELV: Hvilken foreldretype er du?

Jobber med lyd på andre måter 

I barnehagen er det mange mennesker og mye lyd generelt og Hanne Grete sier at det er en grunn til at leker med lyd ikke er særlig funksjonelle her. Hun forteller at de i barnehagen er bevisst på lydnivået i forhold til ulike situasjoner og at dette er en viktig del av barnas utvikling.

Det jobbes mye med lyd og stemme i sang, musikk, eventyr og fortelling. Mens det er noen situasjoner hvor de ønsker å ha det roligere, som f.eks. under måltidene og i hvilestunden. I andre situasjoner får barna ta det helt ut i lek og moro.

Hanne Grete forteller at barna bevisstgjøres ved alder og modning i forhold til hvilke situasjoner det er mest hensiktsmessig å dempe seg og i hvilke de kan rope som høyest. 

Positiv til enkelte leker med lyd

Hanne Grete Gammelsæter utelukker ikke helt at enkelte leker med lyd kan ha en viss positiv effekt på barns utvikling.

– På avdelingen med de minste barna har vi bøker med dyrelyder, og leker med sang og musikk. De lekene blir ofte raskt slått av når de er i bruk, sier hun.

Pedagogen understeker at hun uttaler seg med utgangspunkt i en barnehages hverdag. Hennes erfaring er at leker med lyd i barnehagen sjelden er et savn. – Vi klarer fint å lage lyder selv, avslutter hun med et smil.  

Strengere krav til leker med lyd

Forskrift om sikkerhet ved leketøy sier at leketøy ikke kan ha et støynivå som er slik at det kan medføre skade for barn.

– Grensene for hvor høyt støynivå som er tillatt i leketøyet, avhenger av hva slags leketøy det er snakk om og hva slags lyd det er snakk om. Det er for mange leketøy angitt både en grense for gjennomsnittslyd over tid (LpA-verdi) og en grense for maksimumslyd (LpCpeak-verdi), forteller sjefingeniør Trine Torgersen, ved Miljødirektoratet.

Grensene for støyverdi er under revisjon, og Torgersen forteller at den reviderte standaren vil bli enda strengere.

Eksempler på grenser for støy i leketøy i den reviderte standarden til små barn er:

  • Rangler: 90 dB (LpA)/115 bB (LpCpeak)
  • Pipedyr: 90 dB (LpA)/110 bB (LpCpeak)
  • Leker som skal holdes nær øret : 60-70 dB (LpA)(avhenger av lengden på lyden)/110 bB (LpCpeak)
  • Blåseleker (trompeter etc): 90 dB (LpA)/110 bB (LpCpeak)
  • Perkusjonsleker (trommer, xylofoner etc): 90 dB (LpA)/125 bB (LpCpeak)

    Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

    Saker spesielt utvalgt for deg: