POST-ADRENALIN BLUES: En fantastisk opplevelse er akkurat over og du burde følt deg glad, men istedet føler du deg bare tom. Hva er greia? Foto: Scanpix.no.
POST-ADRENALIN BLUES: En fantastisk opplevelse er akkurat over og du burde følt deg glad, men istedet føler du deg bare tom. Hva er greia? Foto: Scanpix.no.
Post-adrenalin blues:

Derfor er noen mandager ekstra tunge

Det er veldig vanlig og ofte et tegn på at helgen har vært ekstra bra!

Kanskje har du hatt en sinnsykt bra bursdagsfeiring du gledet deg til lenge, kanskje har du vært på en deilig helgetur eller endelig fullført et prosjekt du har vært spent over. Og nå er det over. Det føltes så fantastisk, så du burde være glad. Likevel føler du deg bare litt sånn …meh.

Denne følelsen av «post-adrenalin blues», som det så fint kalles, oppstå nemlig gjerne etter gøyale ting vi har gjort.

– Dette er noe svært vanlig vi mennesker går rundt og kjenner på. Også klarer vi ikke helt sette ord på det, fordi man har jo hatt det så bra, og skjønner ikke hvorfor man føler seg sånn. Man føler seg kanskje litt bortskjemt, sier Christine Otterstad, som er KK-coach og mentaltrener, til KK.no.

LES OGSÅ: - Negativitet er «the new black»

En del av et normalt følelsesliv

Følelsen av tomhet etter noe fantastisk kan gjøre oss forvirret, kanskje til og med litt bekymret – for det henger liksom ikke helt på greip. Men selv om du føler deg litt deppa så er ikke post-adrenalin blues en ordentlig depresjon.

– En faktor er jo at vi mennesker trekkes mest mot det som er behagelig. Da føles det på en måte som et antiklimaks etterpå, forklarer Otterstad.

Å føle seg nedstemt eller tom når man hadde forventet å være glad og fornøyd, kan hos noen skape bekymringer, forteller Per Sjöberg, privatpraktiserende psykolog ved Institutt for Psykologisk Rådgiving i Bergen. Men husk at disse følelsene ikke er uvanlig, og heller ikke farlig.

– Hvis du har vært på ferie og slappet godt av så opplever du sannsynligvis en annen hverdag enn den du har til vanlig. Istedenfor å nyte godt av at man har ny energi og pågangsmot, så kan man oppleve at hverdagen er tung og ikke like meningsfull, sier han til KK.no.

MENINGSLØST: Hvorfor skal du stå opp? Du skal jo ikke gjøre noe morsomt uansett ... Foto: Scanpix.no.
MENINGSLØST: Hvorfor skal du stå opp? Du skal jo ikke gjøre noe morsomt uansett ... Foto: Scanpix.no. Vis mer

Dette kan også skje etter store øyeblikk det er knyttet høye forventninger til, som for eksempel fødsler, konkurranser eller når vi oppnår mål vi har jobbet hardt for å oppnå.

– Etter det store intense øyeblikket står det tomhet igjen. Det er viktig å huske på at kortvarige reaksjoner av tristhet og tomhet hører til et normalt følelsesliv og noe som de fleste kan kjenne seg igjen i, og er altså ikke noe vi trenger å motarbeide, forklarer han.

LES OGSÅ: - Så mange som 400 000 nordmenn kjenner på høstdepresjonen

Stress og forventninger stjeler energi

Både stress, egne forventninger og selvkritikk er viktige faktorer til hvorfor vi havner litt i kjelleren.

– Det går mye energi med til det å gå å glede seg til noe, eller å være på en begivenhetsrik ferietur. Vi forbereder oss, drar til frisøren og finner frem antrekk – man legger mye arbeid i det og gleder seg så mye. Så kommer man hjem og tenker at «nå burde jeg egentlig ha mye energi», i stedet føler man seg litt sliten, forteller Otterstad.

Også Sjöberg forteller at det er lett å bli stresset når vi anstrenger oss hardt. Som igjen fører til at vi bruker mye mental kapasitet og fysiske krefter på jobben som skal gjøres.

– Når vi endelig kommer i mål, så slutter vi å stresse, og energien vi var full av forsvinner. Derfor er det ikke unaturlig at du kan føle deg utladet og sliten når du har gjennomført målet, sier Sjöberg.

I tillegg har vi forventinger om hvordan vi skal føle oss, hvor glade vi skal bli, eller hvordan livet vil bli forandret når vi oppnår det vi kjemper for.

– Vi mennesker har ofte en tendens til å forstørre gleder og sorger i våre fantasier, som skaper et overdrevent positivt eller negativt bilde. Og det er ikke sikkert at virkeligheten lever opp til forventingene. Noen har også en svært kritisk stemme som aldri blir fornøyd med hva de gjør, forklarer han.

LES OGSÅ: Dette gjør stress med utseende ditt

Viktig å kunne sette pris på hverdagen

Som regel går det bare noen dager før man finner gleden i hverdagen igjen. Og det er nettopp det som er trikset.

– Jeg tror fallgruven er at man sammenligner hverdagen med det fantastiske som du har gjort. Det er som å sammenligne et bryllup med en vanlig fredagskveld, og det er dårlig gjort. La ferie være ferie, og tenke at det var utrolig morsomt å være i den boblen, nå er det tilbake til livet, sier Otterstad.

HVERDAGEN: Å gå tilbake på jobb etter en ferie er alltid tungt, men husk; det går over. Foto: Scanpix.no.
HVERDAGEN: Å gå tilbake på jobb etter en ferie er alltid tungt, men husk; det går over. Foto: Scanpix.no. Vis mer

Hun tror vi ofte har en forventning om at livet skal være så spennende hele tiden. Og sosiale medier som Facebook og Instagram kan fort få oss til å falle for illusjonen om at alle andre har et langt mer begivenhetsrikt liv.

Men livet består tross alt av flest hverdager – og det trenger slett ikke være en dårlig ting.

– Det går å sette opp noen småting som man kan glede seg til. Det kan være å bare gjøre noe hyggelig som å ta en kaffe med en venninne. Men det viktigste vi kan gjøre er å lære oss å sette pris på hverdagen, for vi er egentlig ganske heldige her i Norge, påpeker Otterstad.

– Når det er sagt så er det heller ikke farlig å være litt deppa i noen dager etterpå, det betyr bare at man har hatt det innmari bra, legger hun til.

Sjöberg påpeker at vi mennesker ikke alltid må være glade. Vi er nemlig utstyrt med syv ulike grunnfølelser, hvorav kun to av disse er positive. Så tanken om at vi skal være glade hele tiden er trolig mot sin hensikt.

– Hvis vi kan akseptere at vi kan føle ulike følelser, også andre enn de vi forventer, så er vi bedre rustet til å håndtere livets berg og dalbane. Når det er sagt så kan vi selvsagt påvirke hva vi føler til en viss grad. Hvis vi ser frem mot noe gledelig, så kan det være lettere å være glad. Det å ha et mål hjelper ofte til å drive oss fremover, forteller psykologen.

Til forsiden