Det skal ikke mer enn to dager til før barnets døgnrytme forandrer seg

Viktig med gode søvnrutiner også i jula, men se det an på barnet, mener søvnterapeut.

RUTINER:> Hold på gode søvnrutiner, men se det an på barnet og hva det trenger, sier ekspertene. Foto: Scanpix
RUTINER:> Hold på gode søvnrutiner, men se det an på barnet og hva det trenger, sier ekspertene. Foto: Scanpix Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

For de fleste barnefamilier hører det kanskje med å la barna være et par timer lenger våken på julekvelder. Vi har oftere middag senere enn vi pleier, det blir godteri på bordet og åpning av pakker. Neste dag er alle trøtte og vi blir glade dersom barna sover en time ekstra. Men etter den søte kløe kommer den sure svie. Det skal nemlig ikke mer enn to dager til hvor foreldre forskyver leggetiden før barnets døgnrytme endrer seg.

Overlege og søvnforsker, Eli Sørensen Foto: Privat
Overlege og søvnforsker, Eli Sørensen Foto: Privat Vis mer

Sover bedre

- Barn trenger søvnen sin selv i ferier, og de får ofte for lite dersom de voksne ikke hjelper dem, understreker overlege og søvnforsker Eli Sørensen. 

- Studier viser at barn med gode søvnvaner sover bedre. For eksempel sover barn med fast, konsistent leggerituale omtrent  en og en halv time lengre om natten. Mange barn sover for lite.
 

LES OGSÅ: Søvnskolen 1-2 år

 

Her er 7 råd som kan holde på gode leggerutiner: 
 

1. Samme rekkefølge

 - Det er lurt å gjennomføre et leggerituale med faste, positive, rolige tiltak i samme rekkefølge hver dag den siste timen før leggetid.  Foreldrene kan lære leggeritualet til barnet gjennom lek, for eksempel lek med dukke, lime opp foto av tingene som inngår, og oppfordre barnet å bruke foto som en timeplan. De bør unngå negativt samspill i leggesituasjonen, heller lese en god bok og snakke med barnet om gode, positive hendelser fra dagen. Rekken av tiltak sikter mot én ting, nemlig å hjelpe barnet å sovne trygg, avslappet med positive tanker.

2. Tilpass leggetid etter alder

- Førskolebarn legger seg før skolebarn. Tidspunkt for leggetid avpasses etter alder og behov. En eldre norsk regel sa at åtte år gamle barn burde legge seg klokka åtte, eldre barn et kvarter senere for hvert år, og ingen barn burde være oppe etter klokka halv ti. Nyere forskning støtter regelen. Undersøkelser av søvn hos barn over hele verden tyder på at leggetid rundt klokka 21 er viktig med hensyn til  hvor lang tid det tar å sovne, nattlige oppvåkninger og hvor lang tid barn sover. Det er lurt å begynne leggeritualet i god tid slik at klokkeslettet ikke blir et stressmoment.

LES OGSÅ: Derfor har mange barn urolig søvn og våkner om natten

3. Hold de samme tidene

Barn sovner lettere og får bedre søvn når de har samme tider for leggetid og stå-opp tid både på hverdag og fridag. Barn før puberteten våkner til omtrent samme tid hver dag. De vil få for lite søvn dersom de voksne på grunn av misforstått ”snillhet” lar dem være oppe utover vanlig leggetid. 

4. Senga er kun til soving

- Sengen bør kun brukes til å sove i. Den må ikke brukes til time-out, og det må ikke være noen straff å legge seg. Barnet skal heller ikke spise, leke, gjøre lekser, se TV eller spille i sengen. 

5. Ha klare regler

- Foreldrene bør ha klare regler om når det er lov å bruke og når barna skal slå av pc, mobiltelefon, TV og annet elektronisk utstyr. Undersøkelser viser at elektronisk utstyr inne på soverommet gir kortere nattesøvn.

LES OGSÅ: Lydene som får din baby til å sovne 

6. Unngå koffeinholdig drikke


- Barn bør ikke drikke noe som inneholder koffein. Foreldrene kan gi det vann, melk eller juice i stedet for cola, te og kaffe. Kakao og sjokolade kan inneholde koffein og bør unngås sent på dagen.

LES OGSÅ: Det er farlig for barn å drikke eller spise light-produkter

7. Avslutt lek/ herjing i god tid

Utelek hjelper døgnrytmen og bedrer søvnen. Men barnet bør avslutte all stimulerende lek og herjing i god tid før leggeritualet begynner for å få tid til å roe seg ned.

 

FERIE: - Det som er deilig med ferie er at det ikke er vanlige dager og at man kan gjør andre ting. Dra på besøk , slappe av og kose seg. Det er ikke alltid at det passer å holde de vante rutinene da, sier søvnterapeut Caroline Lorentzen Foto: Scanpix
FERIE: - Det som er deilig med ferie er at det ikke er vanlige dager og at man kan gjør andre ting. Dra på besøk , slappe av og kose seg. Det er ikke alltid at det passer å holde de vante rutinene da, sier søvnterapeut Caroline Lorentzen Foto: Scanpix Vis mer

Viktig å ta hensyn til individet


Selv om hun er enig i at gode søvnvaner er svært viktig for barn, er søvnterapeut Caroline Lorentzen av en litt annen oppfatning hva angår det å holde døgnrytmen helt ajour i løpet av ferien.

- Noen barn elsker å herje før de skal sove, og for eksempel dersom foreldrene har lest at de ikke bør gjøre det, kan det hende de slutter med en morsom kosestund. Når det gjelder barn er det alltid individet som skal taes hensyn til, mener Lorentzen.

Søvnterapeut Caroline Lorentzen er skeptisk til å holde det helt strenge regimé i jula når det gjelder legging av barna.  Foto: Privat
Søvnterapeut Caroline Lorentzen er skeptisk til å holde det helt strenge regimé i jula når det gjelder legging av barna. Foto: Privat Vis mer

Bryt rutinene litt

- Det som er deilig med ferie er at det ikke er vanlige dager og at man kan gjør andre ting. Dra på besøk , slappe av og kose seg. Det er ikke alltid at det passer å holde de vante rutinene da, sier søvnterapeuten.
 Hun tror ikke juleferien er den ferien vi kommer mest ut av rutinene, men likevel er det mye selskapeligheter man ønsker å være med på. 

- Jeg tror det er godt for både barn og voksne å være med på julefeiringen, uten å stresse med å legge barna, sier hun.

LES OGSÅ: Juleplantene som kan ødelegge julehyggen 

 

- Velg ut noen kvelder som blir sene

- Jeg anbefaler å la barna være med. En kveld i ny og ne gjør ingen ting, så lenge man ellers følger rutinene. Det er viktig å se barnet an, hvis det er trett og slitent, så må det legges, mens andre barn elsker å være oppe, mener Lorentzen.

Hun  mener at man helt fint kan velge ut noen viktige kvelder hvor barna kan være litt lenger oppe.

- Alder har en del å si på hvor lenge et barn bør være oppe, her er det er ingen fasit. Noen barn våkner til samme tid uansett når de legger seg. Andre barn sover lenger og får tatt igjen litt søvn på morgenen. Det viktigste er uansett å ha det hyggelig og kose seg i ferien, gjøre ting sammen og nyte dagene, sier Lorentzen.

LES OGSÅ: Sover barnet ditt for lite?

BARNA MED: I julen kan man godt velge ut noen kvelder hvor barna kan få være litt lenger oppe. Foto: Scanpix
BARNA MED: I julen kan man godt velge ut noen kvelder hvor barna kan få være litt lenger oppe. Foto: Scanpix Vis mer

Ikke alle har like stort behov for søvn

- I mange kulturer er de opptatt av at barn skal være med, og synes det er trist at barn skal frarøves disse hyggelige familie middagene. Jeg mener at foreldre skal gjøre det de selv føler er riktig, samtidig som de tar hensyn til barnets behov. Ingen barn er like. Ikke alle barn har like stort behov for søvn, sier søvnterapeuten.

Hun anbefaler at man bør jobbe med å komme tilbake til vanlige rytmer noen dager før hverdagen kommer, slik at overgangen ikke blir så slitsom. - Begynn gjerne med å få igjen gode leggerutiner tre-fire dager før hverdagen starter, tipser hun.

LES OGSÅ: Derfor valgte Håvard (13) å farge håret rosa 

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer