Brevene fra Ahus var en ikke spesielt hyggelig opplevelse for Eli. Foto: PRIVAT.
Brevene fra Ahus var en ikke spesielt hyggelig opplevelse for Eli. Foto: PRIVAT.Vis mer

Dette brevet burde Eli aldri ha fått

Klinikksjef ved Ahus beklager.

Eli (34) har to barn, og ventet nummer tre i høst.  Etter 12 uker gikk det galt, og hun ble lagt inn på Akershus Universitetssykehus (Ahus) på grunn av smerter og blødninger. 

«Spontanabort: Bare rutine for helsepersonell»

Spontanaborten ble konstatert «fullført» på sykehuset. Det blir derfor bestemt at hun ikke trenger medikamentell behandling eller utskrapning. Hun får Paralgin Forte mot smertene og reiser hjem etter en drøy time på sykehuset.

– Selv om jeg ville dra hjem selv, ble jeg kanskje sendt hjem litt for tidlig. Dette med tanke på de store smertene jeg hadde gjennom dagen etter, og det faktum at morkaka kom først etter halvannet døgn. Dra hjem å blø, det er ganske brutalt, sier Eli som ikke ønsker å stå frem med sitt fulle navn.

– Spontanaborter  (og fødsler) er «bare rutine» for helsevesenet, selv om det er alt annet enn rutine for oss vordende foreldre, sier hun.

På tross av påkjenningen var Eli ganske rolig og fattet, og prøvde å ha en pragmatisk innstilling til det hun opplevde.

– Jeg minnet meg selv om at jeg har to friske barn fra før. Men samtidig føltes det veldig meningsløst å skulle gå gjennom så mye smerter for ingenting. Jeg tenkte at dette skal jeg aldri gjøre igjen. Helgen er veldig følelsesladet, mange tårer. Men allerede etter et par dager gikk det bedre. Jeg var tilbake på jobb på mandag, forteller hun.

LES OGSÅ: Sorg etter spontanabort

Vakthavende ringte aldri tilbake

Ved hjemreise får hun beskjed om å «bare ringe» hvis det skulle være noe, og får beskjed om at blødningene vil avta etter et par dager. 

Fire dager etter blør Eli så mye at hun er bekymret og ringer sykehuset. Hun får da beskjed om at vakthavende lege skal ringe henne opp igjen. Han ringer aldri tilbake. 

– Jeg hadde jo kontroll to dager senere, så det var ikke noe stort problem. Men de kan ikke oppfordre pasienten til å ringe, når de ikke følger opp hvis hun faktisk gjør det, mener Eli.

Brevet var vanskelig å fordøye

To uker etter spontanaborten fikk hun et brev fra Ahus. Eli var spent på innholdet i brevet, fordi hun trodde det var resultatet av analysen av fosteret. Men det skulle vise seg å inneholde noe helt annet. 

–  Det var en innkalling til rutineultralyd og «vi har gleden av å tilby deg fødeplass ved Ahus». Dette tok kaka! Jeg er ganske robust og har taklet hele opplevelsen med abort greit. Men dette måtte jeg bruke noen dager på å fordøye, forteller Eli. 

– Mest fordi jeg ble irritert og litt satt ut av mangel på kontroll internt ved sykehuset. Jeg synes det er kritikkverdig at de ikke klarer å holde styr på dette. Om en spontanabort er så rutinepreget, burde de sørge for at man ikke mottar slike brev i posten. Det var tross alt datert to uker etter at jeg hadde vært innlagt på det samme sykehuset, sier hun.

LES OGSÅ: Hva om vi aldri får det til?   

Klaget og fikk ordknapt svar

Eli sendte mail til sykehuset hvor hun forklarte situasjonen:

(…) En spontanabort er en psykisk og fysisk belastning. Jeg synes det er høyst kritikkverdig at dere sender ut slike brev til pasienter som har opplevd en spontanabort. Jeg foreslår at dere tar en gjennomgang av deres rutiner slik at andre pasienter slipper å oppleve det samme. Jeg vil følgelig ikke ha behov for verken ultralydtime eller fødeplass, og regner med dere gir beskjed til rette instanser.

Dagen etter mottar hun et svært så ordknapt svar:

– Dette beklager vi. Timen er nå avlyst.  MVH Gyn.pol

Men Mammanett vil ikke la ikke Ahus slippe unna så lett og kontakter sykehuset.

– Mailen fra pasienten ble beklageligvis svart ut av kontorpersonalet og ikke av leder. Dette svaret var alt for knapt. Vi ønsker å forsikre pasienten om at vi tar dette alvorlig og at våre rutiner skal gjennomgås. Dette skal ikke skje. Vi skal så langt det lar seg gjøre, lage prosedyrer slik at menneskelige feil ikke skjer, forteller Hege Lundring, klinikksjef ved Kvinneklinikken på Ahus

Gjennomgår nå rutinene

Klinikksjefen forteller oss at når søknader om ultralyd og fødeplass mottas skal sekretær se av journalsystemet om at en pasient har gjennomgått en spontanabort.

– Er rutinene deres gode nok?

– Nei. Når slike hendelser skjer, må vi igjen gjennomgå prosedyren vår. Vi har over 5000 kvinner som søker om fødeplass hos oss hvert år og flere av våre pasienter vil oppleve spontanabort. Det er viktig for oss å sikre disse pasientene, sier Lundring som sier at kontorpersonellet nå gjennomgår prosedyren.

Vil gi kvinnene mulighet til å kontakte sykehuset etter spontanabort

– Vi ønsker å gi kvinnene mulighet til å ta kontakt med oss etter en spontanabort. De får da beskjed om å ta kontakt pr telefon. De kan da ta kontakt med poliklinikken. De som har behov settes da opp til ny prioritert time innen kort tid.  Det er beklagelig at pasienten ikke ble oppringt av lege, da hun tok kontakt, understreker Lundring.

LES OGSÅ: Spontanabort  

Ikke alene om opplevelsen 

Og Eli er ikke den eneste som har opplevd dette nylig.

På spørsmål om det er flere kvinner som har fått innkallelse til ultralyd og fødeplass etter gjennomgått spontanabort, forteller hun at de ikke kjenner til lignende saker de siste årene, med unntak av to hendelser nå. 

–  Dette er to for mye! Vi ser på muligheter i journalsystemet for å kvalitetssikre dette enda bedre. Her har det skjedd en menneskelig svikt, som er beklagelig. Denne hendelsen er vedkommende ansatt svært lei seg for. Våre prosedyrer må være så sikre. Slik at papirene om fødeplass ikke sendes ut, når vi mottar søknaden om fødeplass fra fastlegen.

– Jeg vil selv som klinikksjef følge opp dette, avslutter Lundring.

Tips oss!

Opplevd en spontanabort? Hvordan var ditt møte med helsevesenet? Send mail til tips@mammanett.no

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: