MERKEPRESS BLANT UNGE: Å ha de riktige klærne handler om sosial status og et ønske om aksept, men bør du gi etter? FOTO: NTB Scanpix
MERKEPRESS BLANT UNGE: Å ha de riktige klærne handler om sosial status og et ønske om aksept, men bør du gi etter? FOTO: NTB Scanpix
Merkepress blant unge:

Dette er svaret når barna ønsker seg rådyre merkeklær

Foreldre har et stort ansvar i å lære barna sine hvordan de i fremtiden skal styre sin egen privatøkonomi på en god måte, mener forbrukerøkonom.

Hvert år rundt skolestart kommer temaet opp hjemme i stua hos ungdomsskolebarn; hva skal de ha på seg på første skoledag? For det skal jo ikke bare være nye klær, det må også være «de riktige» klærne. Og slik starter nok et skoleår med merkepress.

– Hvor stort merkepresset er varierer helt klart fra skole til skole og klasse til klasse, man ser det både på østkant og vestkant, men de dyreste merkene finner man i størst grad på vestkanten. I noen miljøer klarer de å skjerme barna fra det, men man vil likevel kunne se elementer av det overalt, sier Mari Rysst, ved Høgskolen i innlandet og forsker ved Forbruksforskningsinstituttet SIFO, til KK.

Men hvorfor er det egentlig så viktig for ungdom å ha «de riktige» merkeklærne? Ifølge Tove Flack, universitetslektor ved Læringsmiljøsenteret på Universitetet i Stavanger, kan sosial sammenligning føre til usikkerhet. Så lenge det gir sosial status å ha merkeklær vil mange ønske seg det.

– Veldig mange ungdommer ønsker å styrke sin egen aksept, og mange er redd for å bli avvist når man er en del av en gruppe eller strever for å bli en del av den. Hvis man ikke har råd til å bruke klær som er akseptert i en gruppe kan det gi en følelse av å komme til kort. Man sammenligner seg selv med folk som «ser bra ut». Hvis moteklær er den mest aksepterte klesstil som bidrar til «riktig» utseende vil mange ønske seg moteklær og føle at de feiler når de ikke har det, sier hun til KK.

– Det å ha andre typer klær enn moteklær i et miljø der det gir status å ha moteklær, er ikke i seg selv noe som fører til mobbing. Det er mange som ikke følger moten som heller ikke blir utstøtt. Men det blir lettere å stemple en person som «ukul» og ikke verdt å være sammen med når man har «ukule» klær, legger hun til.

LES OGSÅ: «Det er bare fattige mennesker som handler på Cubus»

Det er ikke dyre klær som skaper lykkelige ungdommer

Selv om du som forelder synes dyre klær er en unødvendig utgift er det ikke alltid så lett å sette ned foten. Alle vil jo at barnet sitt skal passe inn og føle seg trygge og glade - men alt må ikke være nytt til skolestart.

– Jeg forstår at det kan være vanskelig for mange foreldre å nekte barna merkeklær. Spesielt om barnets venner får merkeklær av sine foreldre. Men selv om vi har råd til å kjøpe dyre merkeklær til barna våre så betyr det ikke nødvendigvis at vi bør gjøre det, sier Elin Reitan, forbrukerøkonom i Nordea, til KK.

NYTT OG DYRT: «Mamma, vær så snill, alle har sånn jakke». Foto: Scanpix.
NYTT OG DYRT: «Mamma, vær så snill, alle har sånn jakke». Foto: Scanpix. Vis mer

Hun mener at vi med fordel kan tenke litt på de signalene vi sender, og heller benytte anledningen til å lære barna våre verdien av penger når de etterspør dyre klær.

– Jeg vet en del foreldre opplever konflikt rundt merkevare-problematikken. Det kan hende ungdommen din blir sint og sur fordi hun eller han ikke får den dyre jakken som «alle» i klassen har, eller de kule skoene som er populære akkurat nå. Du vil sannsynligvis merke at konfliktnivået faller dersom du forklarer ungdommen din hvorfor dere ikke kan kjøpe disse varene, og hva et eventuelt kjøp av slike dyre varer vil gå på bekostning av, forklarer forbrukerøkonomen.

For det er uansett ikke dyre klær som skaper lykkelige ungdommer. Ifølge Flack blir ungdom glade og veltilpassede når de oppnår nære gode relasjoner med andre, og når de blir akseptert for den de er.

– Vi kaster blår i øynene på ungdommen når vi oppskatter verdien av å være først og best i alle sammenhenger. Det er ikke viktig å være slankest, penest, flinkest eller ha de «fineste klærne». Ungdom blir stresset og føler seg ufullkomne av den sosial sammenligningen som hele tiden foregår når det som gjelder er å være på topp i alt, sier Flack.

– Strevet etter status skaper mye usikkerhet. Foreldre og samfunnet for øvrig bør derfor legge stor vekt på å fremme verdien av å være en god og inkluderende venn, og nedtone viktigheten av å være den mest populære, og den som blir mest beundret av andre, forklarer hun.

LES OGSÅ: Slik beskytter du barna mot kroppspresset

Ditt ansvar å lære ungdommen om privatøkonomi

Dette handler ikke bare om klærne i seg selv, men også om barnas forståelse av økonomi. Fordi barn og ungdom har ingen forutsetninger for å forstå verdien av penger og hva det faktisk krever av arbeid for å tjene nok til å kjøpe ting, så lenge vi ikke forklarer dem det. Og hva de lærer av foreldrene vil også kunne påvirke deres framtidige økonomi.

– Det er utrolig viktig å lære barna våre hvordan de skal styre sin egen privatøkonomi på en god måte. Det er også viktig å trene barnets impulskontroll, da dette kan bidra til at barnet unngår de største økonomiske fallgruvene, sier Reitan.

SNAKK MED UNGDOMMEN: Reitan tror du sannsynligvis merke at konfliktnivået faller dersom du forklarer ungdommen din hvorfor dere ikke kan kjøpe alt de ønsker. Foto: Scanpix.
SNAKK MED UNGDOMMEN: Reitan tror du sannsynligvis merke at konfliktnivået faller dersom du forklarer ungdommen din hvorfor dere ikke kan kjøpe alt de ønsker. Foto: Scanpix. Vis mer

For eksempel kan ting fort gå galt den dagen hun eller han blir tilbudt et kredittkort.

Dårlig impulskontroll og tilgang til kredittkort er en farlig cocktail, og dersom du på toppen har dårlig eller ingen kunnskap om privatøkonomi er det stor sannsynlighet for at ting går galt. Det er utrolig kjedelig å skulle gå inn i voksenlivet med masse gjeld, spesielt dyr gjeld. Så her har vi et foreldre et stort ansvar når gjelder å forberede barna våre, forteller hun.

LES OGSÅ: Stine (22) har kun 13 hverdagsplagg i garderoben sin

Dette kan du gjøre når barnet ditt ønsker dyre merkeklær

Reitan mener at å fortelle barna hvilke inntekter og utgifter dere har er en fin øvelse, slik at barna får en større forståelse for hva det kreves for å drive et hushold. Det kan også sette prisen på merkevaren litt mer i perspektiv. Og sannsynligvis vil du møte større forståelse fra barnet ditt enn det du kanskje tror.

– Jeg tenker at en viktig tommelfingerregel er at barna må spare til merkeklærne selv. Trenger barnet for eksempel en bukse så kan barnet få velge om de vil ha en vanlig bukse, til normal pris, eller selv betale mellomlegget dersom de ønsker en bukse i et bestemt merke til en høyere pris, foreslår hun.

En annen framgangsmåte som noen velger å bruke, er å gi ungdommen sin et større beløp hver måned i lommepenger, og at de med dette beløpet må dekke alle sine utgifter, inkludert klærne de går i.

– Med en slik løsning er det lettere å få barnet til å forstå verdien av penger, og hvor stor forskjell det faktisk er på å kjøpe «vanlige» klær og merkeklær. Barnet lærer seg også å utsette behov og spare, noe som er en fin måte å trene opp barnets impulskontroll, forteller Reitan.

LES OGSÅ: Alt det der med penger var jo noe de «voksne» tok seg av

Til forsiden