BRY DEG: - Det viktigste er at du viser at skole og lekser er prioritert! Foto: Shutterstock ©
BRY DEG: - Det viktigste er at du viser at skole og lekser er prioritert! Foto: Shutterstock ©

Din involvering betyr alt for barnets prestasjoner i skolen!

- Å fjerne lekser, er et skritt i feil retning, mener forsker.

- Det er gjennomført norske undersøkelser og disse viser at de elevene som har foreldre som følger opp skolegangen hår noe bedre skolefaglige prestasjoner, bedre trivsel i skolen og en bedre relasjon til lærerne, sier pedagogikkforsker Thomas Nordahl til Mammanett.no. Han er professor og leder av Senter for praksisrettet utdanningsforskning ved Høgskolen i Hedmark. 

-  Det er en klar sammenheng mellom foreldrenes støtte og hjelp og elevenes prestasjoner og situasjon i skolen, understreker han.

Leder i foreldreutvalg vil avskaffe lekser

Elisabeth Strengen Gundersen er leder i foreldreutvalget i grunnopplæringen (FUG) . Hun representerer foreldrene i norsk grunnskole.

Nylig har hun gått ut og fortalt at hun ønsker å avskaffe lekser.

- Ja, jeg vil det. Vi vet at lekser og leksearbeid øker de sosiale forskjellene i skolen, og det finnes bedre måte å skape samarbeid mellom hjem og skole enn lekser, sier hun til Aftenposten.

Hennes personlige mening er at det forsterker sosiale forskjeller og over jul skal utvalget ta stilling til spørsmålet på nytt. Gundersen mener det er sannsynlig  at FUG lander på at lekser er en uting.

Håvard Tjoras lekseråd til foreldre

- En veldig dårlig idé

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (GH) er lite begeistret for Gundersens forslag.

- Det synes jeg er en veldig dårlig idé, sier han og minner om at skolene selv bestemmer om elevene skal ha lesker eller ikke. Det finnes ingen nasjonale regler som pålegger skolene å gi lekser, sier han til Aftenposten.

Han forteller forskning viser at om man gir lekser på riktig måte, gir det mer læring.

- Og læring forsterker sjelden sosiale forskjeller, snarere tvert imot. Et nasjonalt forbud mot lekser er både voldsom sentralistisk og vitner om en voldsom mistro til de som er i skolen. Hvis man mener summen av lekser er for stor, må man ta opp det med skolen.

ET SKRITT I FEIL RETNING: Thomas Nordahl mener at å fjerne lekser vil gjøre foreldre mindre involverte. Foto: HIHM
ET SKRITT I FEIL RETNING: Thomas Nordahl mener at å fjerne lekser vil gjøre foreldre mindre involverte. Foto: HIHM Vis mer

Lekser involverer foreldre

Nordahl mener også at skolene som velger å ikke gi barna lekser har gått et skritt i feil retning.

- Lekser er viktig for den støtte foreldrene kan gi til egne barn. Det gjør det mulig for foreldre å følge med i barns læring og utvikling, de kan gjøre seg kjent med skolebøkene og de kan bidra til engasjement og forståelse av at skolegang er viktig. 

LES OGSÅ: Disse bildene har du ikke lov å dele

- Et standpunkt om at vi ikke skal ha lekser er indirekte å si at de cirka 700 – 800 000 foreldre vi har i skolen ikke er av betydning for sine barns læring. Foreldre er fornuftige, og alle foreldre er i stand til å støtte opp om sine egne barns skolegang, sier Nordahl.

Foreldre trenger ikke mestre matematikk og engelsk

Nordahl mener det sentrale spørsmålet er hvordan foreldrene på en best mulig måte kan involvere seg og støtte opp om hjemmearbeid. 

- Svaret er ikke at alle foreldre må mestre matematikk eller engelsk for 10 klasse. Det handler mer om at foreldre skal legge til rette, oppmuntre og involvere seg noe i sine barns skolearbeid. Som en trøst til foreldre som synes barnas lekser er vanskelige: Det viktigste foreldrene kan gjøre er å oppmuntre, støtte og hjelpe barnet til å prioritere leksene høyt. Hvis skolen samtidig gir passe mye lekser som eleven mestrer, vil dette gi bedre læring og mindre konflikt og frustrasjon

LEKSER FØRST: Viktigere enn fritisdsaktivitetene. Foto: Shutterstock ©
LEKSER FØRST: Viktigere enn fritisdsaktivitetene. Foto: Shutterstock © Vis mer

Prioriter lekser foran fritidsaktiviteter!

Nordahl mener også foreldre bør være tydelig på at skole prioriteres foran fritidsaktiviteter.

- Foreldre kan bidra til at skolearbeid får prioritet foran fritidsaktiver, at lekser og forberedelser gjøres på faste steder og til relativt faste tidspunkter.

Han påpeker også fordelen ved at skolearbeid gjøres med en relativt begrenset tilgang til andre medier som tv, internett, spill, mobil og lignende. 

- Om skolen samtidig gir lekser som elevene har forutsetninger for å mestre og i et rimelig omfang, så vil dette bidra til bedre læringsresultat, avslutter han.

Nordahls råd til foreldrene:

  • Følg med i barnas læring og utvikling. Gjør deg kjent med skolebøkene og bidra til engasjement og forståelse av at skolegang er viktig.
  • Legg godt til rette for leksearbeidet, og bidra til at det blir prioritert foran fritidsaktiviteter.
  • Lekser og forberedelser bør gjøres på faste steder og til relativt faste tidspunkter.
  • Begrens tilgang til andre medier som tv, internett, spill, mobil osv.

 

LES OGSÅ: Rektor: - Så lenge barna ikke dreper hverandre er alt lov på vår skole

Til forsiden