<strong><b>NAMNAM:</strong></b> Smaker godt, men i følge ekspertene bør dette forbeholdes helgekosen.  Foto: Illustrasjonsfoto NTB scanpix
NAMNAM: Smaker godt, men i følge ekspertene bør dette forbeholdes helgekosen. Foto: Illustrasjonsfoto NTB scanpix Vis mer

Disse matvarene bør ikke i nistepakken

Ernæringsfysiologer har klare råd om hvilken mat som IKKE hører hjemme i matboksen.

Publisert
Sist oppdatert

En mandag morgen kan være hektisk for de fleste småbarnsfamilier. Og når nistepakken skal lages, er det kanskje enkelt å slenge oppi en hvetebolle eller ei eske rosiner fra helgas overskuddslager. Ekspertene mener imidlertid at du bør unngå denne fristelsen. 

LES OGSÅ: - Trenger barn matpakker utformet som kunstverk?

Unngå tomme kalorier i matpakka

- Matpakken bør ikke inneholde rosiner, nugatti, loff, syltetøy, kaker eller vafler. Dette er tomme kalorier, gir et skyhøyt blodsukker som ikke er bra for kroppen, og gir ikke kroppen nok næringsstoffer til å leke og vokse på for et barn, sier ernæringsfysiolog Mette Hanneborg. 

Nugatti er et av de mest kjente sjokoladepåleggene, men også andre typer sjokoladepålegg bør man styre unna.

- Barn blir gjerne oftere irriterte ved et slik kosthold, som igjen kan resultere i konflikter i barnehage eller skole. 

Divisjonsdirektør i Helsedirektoratet, Knut Inge Klepp sier til matportalen.no at det ofte ikke skal så mye til for å holde matpakka litt sunnere.

– Et ernæringsmessig godt måltid midt på dagen kan bidra til at eleven holder konsentrasjon og humør oppe gjennom skoledagen. 

LES OGSÅ: Blir egentlig barna hyperaktive av sukker?

<strong>UT PÅ TUR:</strong> Skal barnet på tur i løpet av dagen er det ekstra viktig at nistepakken er sunn og god. 
 Foto: Samfoto
UT PÅ TUR: Skal barnet på tur i løpet av dagen er det ekstra viktig at nistepakken er sunn og god. Foto: Samfoto Vis mer

Terese Glemminge Arnesen, ernærings- og kommunikasjonsrådgiver i Opplysningskontoret for Meieriprodukter, er enig: 

- Matpakken bør ikke bestå av søte bakverk som boller og kaker, brus eller junk food. Dette er matvarer som bidrar med lite av de næringsstoffene barna trenger gjennom en lang dag.

LES OGSÅ: Andreas Viestad: - Ikke del inn maten i voksenmat og barnemat!

- Gjør smarte valg

Både Hanneborg og Glemminge Arnesen deler imidlertid gjerne sine beste tips om hva som faktisk bør med i nistepakken. 

- Den tradisjonelle matpakken som består av brødskive med pålegg, en frukt eller grønnsak og skolemelk er fortsatt en sunn og god matpakke til barn. Når du velger brød og pålegg kan du gjøre noen smarte valg for å gjøre matpakken så næringsrik som mulig. Velg grovt brød, magre oster og kjøttpålegg, leverpostei, egg eller fiskepålegg, sier Glemminge Arnesen.

Spiser for lite frukt og grønt

Barn og unge spiser en del av hverdagskosten sin på skolen. En av utfordringene i barn og unges kosthold er bl.a. at de spiser for lite frukt og grønnsaker.

– Helsedirektoratet anbefaler at man spiser minst fem porsjoner grønnsaker, frukt og bær hver dag. Litt frukt og grønt i matpakken, gjør det enklere å nå målet om fem om dagen – og bidrar til at barn og unge får i seg viktige vitaminer og mineraler, sier Klepp.

<strong>SUNNE VALG:</strong> Brødskive med proteinrikt pålegg og frukt er gode ingredienser i matboksen. 
 Foto: Frank May/NTB scanpix
SUNNE VALG: Brødskive med proteinrikt pålegg og frukt er gode ingredienser i matboksen. Foto: Frank May/NTB scanpix Vis mer

Frukt og grønnsaker gjør seg også som pålegg eller pynt.

- Skolemelk inneholder blant annet kalsium, jod og B-vitaminer, og kan sammen med en sunn matpakke gi barna et verdifullt tilskudd av energi og næringsstoffer i løpet av dagen.

LES OGSÅ: Matpakketips for travle foreldre

Bruk middagsrestene

Hun mener at det kan være smart å investere i små bokser av ulik størrelse. 

- Da kan du variere matpakken ved å sende med litt middagsrester, kornblanding til skolemelken, litt frukt eller en liten neve nøtter.

<strong>TIPS:</strong> En hyggelig hilsen kan ofte smake vel så godt som et kakestykke.  Foto: Thorfinn Bekkelund / Samfoto
TIPS: En hyggelig hilsen kan ofte smake vel så godt som et kakestykke. Foto: Thorfinn Bekkelund / Samfoto Vis mer

Hanneborg anbefaler å snakke med barnet hjemme hvorfor det er viktig at matpakken spises opp, både for barnet og kroppen sin del. Hvorfor trenger kroppen riktig mat? Hva gjør maten i kroppen?

- Så kan gjerne matpakken fylles med en god omelett, havregrynslapper, kyllingssalat om tiden eller matrestene fra dagen før tilsier dette. Men strekk deg etter det enkle, det er viktigere at det gjøres riktig hver dag, enn at det er veldig fint og flott en enkelt gang i blant.

LES OGSÅ: 10 enkle grep for et sunnere kosthold

 

Ni små grep til matpakken

 

  1. Kutt opp grønnsaker og frukt til å ha med i matboksen. Prøv for eksempel agurk, paprika, gulrot, salat, epler, nektarin eller bær.
  2. Grove kornprodukter holder deg mett lenger. Velg derfor grove brødskiver, rundstykker, chapati, pitabrød, knekkebrød eller liknende.
  3. Det er mye sunt pålegg​ å velge mellom, som fisk, magert kjøttpålegg (f.eks. kylling og kalkun), ost, egg eller vegetariske alternativer (veganmisjonen.com). Se etter Nøkkelhullet. Frukt og grønnsaker er også godt pålegg.
  4. Problemer med klissete pålegg? Bruk gjerne sandwich, pita eller lefser.
  5. Lag en salat, gjerne dagen før og ta med i en boks.
  6. Rester fra middagen kan fint være skolemat dagen etter.
  7. Husk å drikke! Lettmelk, ekstra lett lettmelk og skummet melk er godt følge til matpakken.
  8. Lyst på kaldt vann? Fyll opp en flaske med 1/3 vann, frys ned og hell på mer vann neste morgen.
  9. Dårlig tid om morgenen? Lag matpakken kvelden før, og sett den i kjøleskapet til dagen etter. 
    Kilde: Helsedirektoratet, matportalen.no
Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer