<strong><b>KJØNNSNØYTRAL INNDELING:</strong> </b>Dette er fra en BR-butikk, hvor de har valgt å ikke fokusere på kjønn. Foto: Top Toy
KJØNNSNØYTRAL INNDELING: Dette er fra en BR-butikk, hvor de har valgt å ikke fokusere på kjønn. Foto: Top Toy Vis mer

Er det greit å merke leketøy som "gutteleker" og jenteleker"?

Butikken måtte ta grep etter foreldreprotest på Twitter.

Publisert
Sist oppdatert

I USA har enkelte store forhandlere begynt å revurdere hva som er den riktige måten å selge leker på. 

Det hele startet i fjor høst da trebarnsmoren Abi Bechtel knipset et foto hos den amerikanske butikkjeden Target. 

Det Abi stusset på var hvordan butikkjempen hadde valgt å plassere lekene i butikken. Butikkhyllene var merket på en måte som skapte et klart skille mellom hva som var «jenteleker» og «gutteleker». 

Hun delte bildet på Twitter og fikk massiv støtte fra andre foreldre - dette ønsker vi ikke at barna våre utsettes for!

Selv nyfødtklærne er ulike for gutter og jenter.

Valgte å endre alle butikkene

Target er regnet som den nest største lavpriskjeden i USA og har over 1800 forretninger i forskjellige størrelser spredt rundt om i landet.

Etter at fotografiet fikk massiv oppmerksom i sosiale medier, så de seg nødt til å gjøre store endringer.

Først fjernet de denne typen kjønnsstereotyp inndeling i alle kjedens forretninger. Neste skritt har vært å lansere egne kolleksjoner med kjønnsnøytrale produkter, som for eksempel sengetøy.

LES OGSÅ: Slik reagerte barna da barnehagen fjernet alle lekene

Nektet å gå forbi jentelekene

I et intervju med ABC News forteller Abi hvordan barna hennes reagerte på skiltene hos Target.

– Når barna mine ble gamle nok til å merke at det var en forskjell, ville ikke sønnen min gå langs de «jentete» butikkhyllene.

– Vi begynte da å ha samtaler om at det er ok for barn å leke med de lekene de vil, sier hun.

Ønsker ikke å forsterke kjønnsroller

I Norge har man lenge vært opptatt av å fremstille leketøy på en mer likestilt måte. Selv om man fortsatt kommer over leketøy som retter seg spesielt mot et kjønn, har flere aktører i bransjen tatt inn over seg at dette ikke nødvendigvis er det målgruppen deres ønsker seg.

– Vår erfaring sier oss at gutter og jenter leker med masse forskjellige leketøy på tvers av tradisjonelle og stereotype kjønnskategorier, sier Line C. W. Rasch, kommunikasjonskonsulent hos TOP-TOY AS

– Vi ønsker ikke å vise eller forsterke stereotype kjønnsroller og vi bestreber oss på å gi alle våre kunder muligheten til å kjøpe og leke med det leketøyet de ønsker, legger hun til.

LES OGSÅ: Nå kommer Barbiedukken i flere kroppsformer

BILDE FRA BR LEKEKATALOG: Selvsagt kan både gutter og jenter leke med bilbaner! Foto: Top Toy
BILDE FRA BR LEKEKATALOG: Selvsagt kan både gutter og jenter leke med bilbaner! Foto: Top Toy Vis mer

Kjønnsnøytrale leketøyskataloger

De siste to årene har selskapet, som er ansvarlig for både BR og TOYS”R”US sine butikker i Nord-Europa, hatt et tett samarbeid med den svenske reklameombudsmannen. Målet har vært å sikre at deres leketøyskataloger avspeiler at jenter og gutter kan leke med de samme tingene. Nå jobber de med å følge opp dette i butikkene sine.

– Når vi bygger om eller åpner nye butikker, er de forskjellige områdene i butikkene ikke oppdelt etter kjønn, men etter kategorier som for eksempel «superhelter», «til de små» og så videre, forteller Rasch. 

– Alle våre BR-butikker er allerede ombygget og har nå delt leketøyet i slike kategorier, når vi bygger om Toys R Us butikkene følger vi samme konsept, sier hun.

LES OGSÅ: Disse lekene er kåret til tidenes beste

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer