I USA har enkelte store forhandlere begynt å revurdere hva som er den riktige måten å selge leker på.
Det hele startet i fjor høst da trebarnsmoren Abi Bechtel knipset et foto hos den amerikanske butikkjeden Target.
Det Abi stusset på var hvordan butikkjempen hadde valgt å plassere lekene i butikken. Butikkhyllene var merket på en måte som skapte et klart skille mellom hva som var «jenteleker» og «gutteleker».
Hun delte bildet på Twitter og fikk massiv støtte fra andre foreldre - dette ønsker vi ikke at barna våre utsettes for!
Selv nyfødtklærne er ulike for gutter og jenter.
Valgte å endre alle butikkene
Target er regnet som den nest største lavpriskjeden i USA og har over 1800 forretninger i forskjellige størrelser spredt rundt om i landet.
Etter at fotografiet fikk massiv oppmerksom i sosiale medier, så de seg nødt til å gjøre store endringer.
Først fjernet de denne typen kjønnsstereotyp inndeling i alle kjedens forretninger. Neste skritt har vært å lansere egne kolleksjoner med kjønnsnøytrale produkter, som for eksempel sengetøy.
LES OGSÅ: Slik reagerte barna da barnehagen fjernet alle lekene
Nektet å gå forbi jentelekene
I et intervju med ABC News forteller Abi hvordan barna hennes reagerte på skiltene hos Target.
– Når barna mine ble gamle nok til å merke at det var en forskjell, ville ikke sønnen min gå langs de «jentete» butikkhyllene.
– Vi begynte da å ha samtaler om at det er ok for barn å leke med de lekene de vil, sier hun.
Ønsker ikke å forsterke kjønnsroller
I Norge har man lenge vært opptatt av å fremstille leketøy på en mer likestilt måte. Selv om man fortsatt kommer over leketøy som retter seg spesielt mot et kjønn, har flere aktører i bransjen tatt inn over seg at dette ikke nødvendigvis er det målgruppen deres ønsker seg.
– Vår erfaring sier oss at gutter og jenter leker med masse forskjellige leketøy på tvers av tradisjonelle og stereotype kjønnskategorier, sier Line C. W. Rasch, kommunikasjonskonsulent hos TOP-TOY AS
– Vi ønsker ikke å vise eller forsterke stereotype kjønnsroller og vi bestreber oss på å gi alle våre kunder muligheten til å kjøpe og leke med det leketøyet de ønsker, legger hun til.
LES OGSÅ: Nå kommer Barbiedukken i flere kroppsformer

Kjønnsnøytrale leketøyskataloger
De siste to årene har selskapet, som er ansvarlig for både BR og TOYS”R”US sine butikker i Nord-Europa, hatt et tett samarbeid med den svenske reklameombudsmannen. Målet har vært å sikre at deres leketøyskataloger avspeiler at jenter og gutter kan leke med de samme tingene. Nå jobber de med å følge opp dette i butikkene sine.
– Når vi bygger om eller åpner nye butikker, er de forskjellige områdene i butikkene ikke oppdelt etter kjønn, men etter kategorier som for eksempel «superhelter», «til de små» og så videre, forteller Rasch.
– Alle våre BR-butikker er allerede ombygget og har nå delt leketøyet i slike kategorier, når vi bygger om Toys R Us butikkene følger vi samme konsept, sier hun.
LES OGSÅ: Disse lekene er kåret til tidenes beste