Er det greit å merke leketøy som "gutteleker" og jenteleker"?

Butikken måtte ta grep etter foreldreprotest på Twitter.

KJØNNSNØYTRAL INNDELING: Dette er fra en BR-butikk, hvor de har valgt å ikke fokusere på kjønn. Foto: Top Toy
KJØNNSNØYTRAL INNDELING: Dette er fra en BR-butikk, hvor de har valgt å ikke fokusere på kjønn. Foto: Top Toy Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

I USA har enkelte store forhandlere begynt å revurdere hva som er den riktige måten å selge leker på. 

Det hele startet i fjor høst da trebarnsmoren Abi Bechtel knipset et foto hos den amerikanske butikkjeden Target. 

Det Abi stusset på var hvordan butikkjempen hadde valgt å plassere lekene i butikken. Butikkhyllene var merket på en måte som skapte et klart skille mellom hva som var «jenteleker» og «gutteleker». 

Hun delte bildet på Twitter og fikk massiv støtte fra andre foreldre - dette ønsker vi ikke at barna våre utsettes for!

Selv nyfødtklærne er ulike for gutter og jenter.

Valgte å endre alle butikkene

Target er regnet som den nest største lavpriskjeden i USA og har over 1800 forretninger i forskjellige størrelser spredt rundt om i landet.

Etter at fotografiet fikk massiv oppmerksom i sosiale medier, så de seg nødt til å gjøre store endringer.

Først fjernet de denne typen kjønnsstereotyp inndeling i alle kjedens forretninger. Neste skritt har vært å lansere egne kolleksjoner med kjønnsnøytrale produkter, som for eksempel sengetøy.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer