<b>KJØNNSNØYTRAL INNDELING: </b>Dette er fra en BR-butikk, hvor de har valgt å ikke fokusere på kjønn. Foto: Top Toy
KJØNNSNØYTRAL INNDELING: Dette er fra en BR-butikk, hvor de har valgt å ikke fokusere på kjønn. Foto: Top ToyVis mer

Er det greit å merke leketøy som "gutteleker" og jenteleker"?

Butikken måtte ta grep etter foreldreprotest på Twitter.

I USA har enkelte store forhandlere begynt å revurdere hva som er den riktige måten å selge leker på. 

Det hele startet i fjor høst da trebarnsmoren Abi Bechtel knipset et foto hos den amerikanske butikkjeden Target. 

Det Abi stusset på var hvordan butikkjempen hadde valgt å plassere lekene i butikken. Butikkhyllene var merket på en måte som skapte et klart skille mellom hva som var «jenteleker» og «gutteleker». 

Hun delte bildet på Twitter og fikk massiv støtte fra andre foreldre - dette ønsker vi ikke at barna våre utsettes for!

Selv nyfødtklærne er ulike for gutter og jenter.

Valgte å endre alle butikkene

Target er regnet som den nest største lavpriskjeden i USA og har over 1800 forretninger i forskjellige størrelser spredt rundt om i landet.

Etter at fotografiet fikk massiv oppmerksom i sosiale medier, så de seg nødt til å gjøre store endringer.

Først fjernet de denne typen kjønnsstereotyp inndeling i alle kjedens forretninger. Neste skritt har vært å lansere egne kolleksjoner med kjønnsnøytrale produkter, som for eksempel sengetøy.

LES OGSÅ: Slik reagerte barna da barnehagen fjernet alle lekene

Nektet å gå forbi jentelekene

I et intervju med ABC News forteller Abi hvordan barna hennes reagerte på skiltene hos Target.

– Når barna mine ble gamle nok til å merke at det var en forskjell, ville ikke sønnen min gå langs de «jentete» butikkhyllene.

– Vi begynte da å ha samtaler om at det er ok for barn å leke med de lekene de vil, sier hun.

Ønsker ikke å forsterke kjønnsroller

I Norge har man lenge vært opptatt av å fremstille leketøy på en mer likestilt måte. Selv om man fortsatt kommer over leketøy som retter seg spesielt mot et kjønn, har flere aktører i bransjen tatt inn over seg at dette ikke nødvendigvis er det målgruppen deres ønsker seg.

– Vår erfaring sier oss at gutter og jenter leker med masse forskjellige leketøy på tvers av tradisjonelle og stereotype kjønnskategorier, sier Line C. W. Rasch, kommunikasjonskonsulent hos TOP-TOY AS

– Vi ønsker ikke å vise eller forsterke stereotype kjønnsroller og vi bestreber oss på å gi alle våre kunder muligheten til å kjøpe og leke med det leketøyet de ønsker, legger hun til.

LES OGSÅ: Nå kommer Barbiedukken i flere kroppsformer

BILDE FRA BR LEKEKATALOG: Selvsagt kan både gutter og jenter leke med bilbaner! Foto: Top Toy
BILDE FRA BR LEKEKATALOG: Selvsagt kan både gutter og jenter leke med bilbaner! Foto: Top Toy Vis mer

Kjønnsnøytrale leketøyskataloger

De siste to årene har selskapet, som er ansvarlig for både BR og TOYS”R”US sine butikker i Nord-Europa, hatt et tett samarbeid med den svenske reklameombudsmannen. Målet har vært å sikre at deres leketøyskataloger avspeiler at jenter og gutter kan leke med de samme tingene. Nå jobber de med å følge opp dette i butikkene sine.

– Når vi bygger om eller åpner nye butikker, er de forskjellige områdene i butikkene ikke oppdelt etter kjønn, men etter kategorier som for eksempel «superhelter», «til de små» og så videre, forteller Rasch. 

– Alle våre BR-butikker er allerede ombygget og har nå delt leketøyet i slike kategorier, når vi bygger om Toys R Us butikkene følger vi samme konsept, sier hun.

LES OGSÅ: Disse lekene er kåret til tidenes beste

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: