I USA har enkelte store forhandlere begynt å revurdere hva som er den riktige måten å selge leker på.
Det hele startet i fjor høst da trebarnsmoren Abi Bechtel knipset et foto hos den amerikanske butikkjeden Target.
Det Abi stusset på var hvordan butikkjempen hadde valgt å plassere lekene i butikken. Butikkhyllene var merket på en måte som skapte et klart skille mellom hva som var «jenteleker» og «gutteleker».
Hun delte bildet på Twitter og fikk massiv støtte fra andre foreldre - dette ønsker vi ikke at barna våre utsettes for!
Selv nyfødtklærne er ulike for gutter og jenter.
Valgte å endre alle butikkene
Target er regnet som den nest største lavpriskjeden i USA og har over 1800 forretninger i forskjellige størrelser spredt rundt om i landet.
Etter at fotografiet fikk massiv oppmerksom i sosiale medier, så de seg nødt til å gjøre store endringer.
Først fjernet de denne typen kjønnsstereotyp inndeling i alle kjedens forretninger. Neste skritt har vært å lansere egne kolleksjoner med kjønnsnøytrale produkter, som for eksempel sengetøy.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger