Får ikke barnet delta i leken?

Språkvansker hemmer barn i lek, og gir barnet problemer med samspill med andre barn, viser ny forskning.

SPRÅKVANSKER KAN GI SOSIALE UTFORDRINGER: Språket har stor betydning i forhold til hvordan barnet blir inkludert i lek. Foto: NTB scanpix
SPRÅKVANSKER KAN GI SOSIALE UTFORDRINGER: Språket har stor betydning i forhold til hvordan barnet blir inkludert i lek. Foto: NTB scanpix Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Barn som har svake språklige ferdigheter,  henger ikke med i leken med jevnaldrende. Dersom barnet ikke får hjelp, kan det falle utenfor sosialt i mange år fremover, viser en fersk studie av språkforskere i Stavanger, i følge forskning.no.

Lek med jevnaldrende er utrolig viktig for alle barn, og de fleste leker fint med hverandre. Men noen utvikler seg senere enn andre, og med manglende språkferdigheter er det lett å falle utenfor, da de kan bli ekskludert fra leken. 

LES OGSÅ: Hjelp, barnet mitt kan ikke si R

Språkvansker hemmer barn i lek

Blant språksvake toåringer er det kun 11 prosent som klarer å henge med i lek med andre, og da mister de viktig sosial erfaring.

Willy-Tore Mørch: - Problemer med språk kan føre til et mindre sosialt nettverk Foto: NTB Scanpix
Willy-Tore Mørch: - Problemer med språk kan føre til et mindre sosialt nettverk Foto: NTB Scanpix Vis mer

– Det er klart at barn med forsinket språk vil kunne oppleve at de ikke får den samme kontakten med andre barn under lek, som kan føre til et mindre sosialt nettverk og færre lekekamerater. De kan bli utestengt fra sosiale situasjoner og lek, sier professor og barnepsykolog Willy-Tore Mørch.

Fem knep som gir barnet bedre ordforråd

Individuelle forskjeller

Det finnes mange forskjellige årsaker til at barn sliter med språket. Noen har rett og slett bare vansker med å knekke språkkoden, uten at det er noe mer alvorlig. 

– Enkelte barn henger etter, dette er veldig individuelt. Men noen ganger kan det være på grunn av understimulering, belastninger hjemme eller omsorgssvikt, forklarer Mørch.

Dersom barnet er to år, men enda ikke har begynt å snakke eller gjenkjenne ord, bør man undersøke nøyere om det trenger litt ekstra hjelp.

– Det er viktig at de ansatte i barnehagen oppdager at barnet har forsinket språkutvikling. Om foreldrene er bekymret, bør de ikke nøle med å oppsøke kontaktpersonen i barnehagen, slik at de i fellesskap kan bestemme om det er behov for spesialpedagogisk hjelp.

KAN KVIE SEG FOR Å DELTA I SAMTALER: Viktig at barnet får hjelp med språkvansker før det begynner på skolen. Foto: NTB scanpix
KAN KVIE SEG FOR Å DELTA I SAMTALER: Viktig at barnet får hjelp med språkvansker før det begynner på skolen. Foto: NTB scanpix Vis mer

Kan få konsekvenser senere

De fleste barn med forsinket utvikling vil etter hvert ta igjen de jevnaldrende, men de som ikke får hjelp på et tidlig tidspunkt, kan henge etter i mange år. Det kan da gå utover læringsevnen i tillegg til det sosiale.

– Eldre barn med begrenset ordforråd vil slite mye i sosial sammenheng. De kan kvie seg for å delta i samtalen, tar sjeldent ordet og kan heller ikke være med i en diskusjon. Derfor er det viktig å hjelpe barnet før de begynner på skolen, sier Mørch.

Percentilskjema: Hvert barn skal følge sin egen kurve

Kroppsspråk er viktig

Professor Eva Mariann Johansson: Kroppsspråk er viktig Foto: UiS
Professor Eva Mariann Johansson: Kroppsspråk er viktig Foto: UiS Vis mer

Eva Mariann Johansson, professor ved Institutt for barnehagelærerutdanning ved UiS, mener at kroppsspråk er viktig dersom barnet sliter med å formulere seg muntlig.

– Det handler mye om hele barnets kommunikasjon, for eksempel at de viser interesse for lekekameratene, uttrykker engasjement, glede og nysgjerrighet.

Johansson mener at det er mye de voksne kan gjøre for å hjelpe et barn med språkvansker, og at disse tiltakene må gjøres i hverdagen på et lekent vis.

– Prat mye med barnet, lek med språket og les bøker. Vær oppmuntrende og gjør læringen til en lek. Det er også veldig viktig å lytte, og støtte barnets egen måte å uttrykke seg på.

Det kan være mange årsaker til at barnet sliter med språket. Barnehagens miljø, hva de ansatte gjør og hvilke lekekamerater barnet har kan være avgjørende.

– Se på hvilke muligheter barnet får til å uttrykke seg, og hvordan det kommuniserer med andre. Mindre grupper kan være bra, og det kan påvirke språkutviklingen i en positiv retning.

LES OGSÅ: Stadig færre barn lærer klokka

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer