BILFRI HVERDAG: For fire år siden bestemte Kari Anne og ektemannen Frode seg for at de ikke lengre hadde behov for egen bli - til tross for at de til sammen har fem barn. FOTO: Privat
BILFRI HVERDAG: For fire år siden bestemte Kari Anne og ektemannen Frode seg for at de ikke lengre hadde behov for egen bli - til tross for at de til sammen har fem barn. FOTO: Privat
Bilfri hverdag:

Fembarnsfamilien valgte bort bilen

- Jeg blir ofte fortalt hvor vanskelig, slitsomt og umulig livet vårt er!

– Jeg sykler fordi det funker best og fordi det er fint, fritt, morsomt, hyggelig, deilig og meditativt. Ungene liker det og det gjør meg rett og slett blid, forteller Kari Anne Solfjeld Eid (41).

For fire år siden valgte hun å bytte ut familiebilen med en elektrisk lastesykkel og bilkollektiv-kort. Dette til tross for at hun har tre barn i alderen 2-11 år, samt to eldre bonusbarn.

Sammen med familien bor hun i Gamlebyen som er en bydel sentralt i Oslo. Både Kari Anne og ektemannen Frode jobber i sentrum, mens barna går på skole og barnehage cirka 1,5 km fra hjemmet.

Hovedfremkomstmiddelet i hverdagen er en tohjuls elektrisk kassesykkel som har plass til de to minste barna og det meste av ting og tang. Sykkelen blir flittig brukt til transport av barn, samt til ulike ærend i nabolaget.

– Vi har denne sykkelen på tredje året og den er hele familiens favoritt. Jeg elsker å hente i barnehagen og somle. Sykle nedover gatene, stoppe i en park, slå av en prat med noen, gå innom et sted for å spise, ta en omvei. Selv ting som å dra på posten, eller andre ærender jeg ikke ville vurdert å gjøre i rushtida med bil, går som en lek når man har sykkel, smiler hun.

– I tillegg går det i gange, sparkesykkel og tråsykkel, litt ettersom. Jeg har bysykkelkort og vi kjøper busskort i vintermånedene. Om det er noen behov som ikke dekkes av det, tar vi drosje eller bruker kollektivbil.

LES OGSÅ: Derfor bør du ta sykkelen til jobb

Blir ofte fortalt at hun må ha det slitsomt

Mange småbarnsforeldre vil nok ha vansker med å se for seg en hverdag uten egen bil, til tross for at de kanskje bor i et område med ganske god kollektivtransport. Å leve uten bil blir ofte ansett som ganske tungvint og tidkrevende når man skal reise til og fra jobb, hente og levere i barnehagen, handle dagligvarer, transportere barn til fritidsaktiviteter eller andre ærender.

Kari Anne mener vi lever i et samfunn der det er vanskelig å få øye på at det faktisk går an å leve et komfortabelt liv uten egen bil.

– Spesielt ikke når man får barn. Jeg blir ofte fortalt hvor vanskelig, slitsomt og umulig livet vårt er!

– Vi har idrettsaktive unger, selv trener jeg et jentelag i håndball og mannen min er fotballtrener. Vi liker å stå på ski og vi har familie på landet. Alle de tingene løser vi med tog, buss eller bilkollektivet. Det er klart det er beleilig å kunne bære babyen ut i bærestolen inn i garasjen, kjøre til kjøpesenteret, gå innendørs og kjøpe greier og så det samme tilbake igjen. Men shopping som hobby er ikke min greie. Om jeg trenger noe drar jeg dit de har det eller kjøper det på nett, sier hun.

LES OGSÅ: Byfolk er lykkeligere og sunnere

TELTTUR I MARKA: Den elektriske kassesykkelen har rikelig plass til både barn, telt og bagasje. Foto: Kristin Nilsen
TELTTUR I MARKA: Den elektriske kassesykkelen har rikelig plass til både barn, telt og bagasje. Foto: Kristin Nilsen Vis mer

Velger sykkelen også på vinterstid

I vinter har familien for første gang også testet å sette piggdekk på sykkelen, slik at de kan bruke den hele året.

– Selv om dette var tidenes vinter var det en overraskende fin opplevelse, forteller Kari Anne.

– Grunnen til at vi gjorde det var ikke at noen av oss er spesielt «vikingaktige», men vi skjønte bare at vi ville savne muligheten til å sykle overalt veldig hvis vi lot være. Med unntak av litt frosne låser og noen gufne dager, var det å sykle på vinteren mye mindre krevende enn jeg hadde trodd. Med muffer på styret, en god vest og lue, og barna inne i en kahytt med saueskinnsfeller og pledd hadde vi mange koselige turer.

Kari Anne understreker at hun skjønner at det å leve uten bil ikke er en reell mulighet for alle og at mange har mindre fleksibilitet i hverdagen og større avstander til sine daglige reisemål.

Hun håper allikevel at flere ser at det å leve uten egen bil faktisk går an, til tross for at man har fem barn og mange hobbyer.

– Jeg føler på en måte ikke at vi har valgt annerledes. Vi har landa her fordi det viste seg å funke og vi trives med det. For meg har det å velge transport etter behov gitt mye bedre tid og livskvalitet. For meg gir kassesykkelen den samme friheten i byen som en bil gir på landet. I tillegg er det økonomisk smart og mindre ting å bekymre seg for.

Enklere enn mange tror

Transportsykler har lenge har vært brukt som fremkomstmiddel i mer sykkelvennlige land som Danmark og Nederland. De siste fem-seks årene har denne typen sykler også blitt et mer vanlig syn i norske bygater.

Geir Anders Rybakken Ørslien driver nettsiden cargobikemag.com og Transportsykkelforumet på Facebook, hvor medlemmene deler kunnskap og erfaringer om ulike transport- og lastesykler. Han forteller at syklenes økte popularitet i Norge er godt hjulpet av muligheten for å bruke elektrisitet.

– Med elmotorene ble slike sykler plutselig mer aktuelle her hvor vi har mange bakker rundt bykjernene. Nå er disse like lette å bruke som en vanlig sykkel på flatmark, sier han.

– Mange som kjøper lastesykkel tenker at de kun skal bruke den til å frakte unger til barnehagen eller skolen, men ender opp med å bruke den mye mer enn de trodde.

– Lastesykkel er gøy å sykle med og ikke så vanskelig. Det er lav terskel for å bruke de elektriske modellene, da du ikke trenger å skifte til spesielle klær eller være i god form for å sykle. Det er bare å rulle av sted.

LES OGSÅ: - Skal du sykle opp en bratt bakke, så skal det søren meg se ut som du jobber for det!

GOD PLASS: Geir Anders bruker en longtailsykkel – som har en mye lengre bakende og dermed gir plass til flere barn og mer bagasje. Her fra en rolig tur på bilfrie veier på Nordkoster i Sverige. Foto: Eiril Møller
GOD PLASS: Geir Anders bruker en longtailsykkel – som har en mye lengre bakende og dermed gir plass til flere barn og mer bagasje. Her fra en rolig tur på bilfrie veier på Nordkoster i Sverige. Foto: Eiril Møller Vis mer

Varierer en del i pris

Ifølge Ørslien finnes det mange ulike modeller å velge mellom, men de mest populære familiesyklene har to eller tre hjul, kasse foran og en kalesje slik at barna kan sitte skjermet mot vær og vind. Med et godt batteri kan man fint sykle tre mil på én lading, selv med mye last i sykkelen.

Prisen for en god transportsykkel kan riktignok virke avskrekkende på noen.

– Prisene startet på 25 000 kroner, men de fleste kvalitetsmodellene ligger mellom 40-50 000 kroner. De dyreste syklene har mer avanserte motorer fra anerkjente leverandører og har ofte bedre beskyttelse mot rust og fukt, samt mer tilbehør. Det finnes for eksempel adaptere som lar deg klikke fast et barnesete for bil i kassa på sykkelen og kalesjer i forskjellige høyder for å tilpasses barnas størrelse. På de aller billigste modellene kan motorene bli for svake for de bratteste bakkene, så det kan være lurt å prøvesykle en kneik eller to med barn i kassa før man velger en av dem, råder han.

Selv om han gladelig framsnakker transportsykler, understreker Ørslien at han på ingen måte er «bilhater» og at han faktisk elsker å kjøre bil. For ham handler det mer om å bruke riktig verktøy for jobben.

– Det er fort gjort å tenke at bilen alltid er best, men i byen er sykkel ofte mye kjappere enn du tror. Når du sykler, trenger du for eksempel ikke lete etter parkeringsplass, du kan stort sett parkere rett utenfor døra. Du trenger heller aldri stå i bilkø. Sykkelen er i så måte mer forutsigbar enn bilen fordi du alltid vet hvor lang tid du vil komme til å bruke fra A til B.

– Når du sykler har du en større frihetsfølelse, du får masse frisk luft og kan lettere ta avstikkere. Barna får med seg små ting og hele turen blir en opplevelse!

LES OGSÅ: Sykkelferie for familien - ta heisen opp, sykle ned

Til forsiden