MAMMAKROPPEN: Fitnessmodell og influencer Emily Skye har fått mye ros for sine ærlige bilder etter fødselen. Foto: Instagram/Emily Skye
MAMMAKROPPEN: Fitnessmodell og influencer Emily Skye har fått mye ros for sine ærlige bilder etter fødselen. Foto: Instagram/Emily SkyeVis mer

Mammakroppen:

Fitnesmodell og nybakt mamma Emily Skye roses for ærligheten

– For meg er hele idéen med at man skal komme raskt tilbake i form etter fødselen urealistisk

Den såkalte «mammakroppen» har blitt mye diskutert de siste årene, ikke minst på grunn av hvordan den blir presentert i sosiale medier.

På den ene siden synes man å ha en leir av «fitnessmødre» som knapt legger på seg i løpet av graviditeten (og dermed er tilbake i sin normalvekt dagen etter fødselen), mens man på motsatt side har en leir bestående av kvinner som viser frem hvordan graviditet og fødsel har gitt dem hengemager og strekkmerker.

Det er derimot ikke så ofte man ser en kombinasjon av disse to ytterlighetene; det vil si en fitness-mamma som ikke er tilbake i normalvekt dagen etter fødselen. Det kan kanskje forklare hvorfor fitnessmodell og nybakt mamma Emily Skye har blitt omtalt og rost i flere medier de siste ukene.

Skye, som fødte sitt første barn for et par måneder siden, har nemlig ikke bare postet en rekke ærlige Instagram-innlegg for å vise hvordan magen hennes så ut i ukene like etter fødselen.

Hun tar også til orde for at det presset mange kvinner pålegger seg selv om å få flat mage like etter fødselen, er helt unødvendig.

– For meg er hele idéen om med at man skal komme raskt tilbake i form etter fødselen urealistisk. Jeg har en «saggy» mage, ekstra kroppsfett, cellulitter, strekkmerker og jeg har mistet mye muskler, men magemusklene er fortsatt under der når jeg flekser, skriver hun i et innlegg som viser en «før og etter» film av magen hennes når hun strammer magemusklene.

Får negative kommentarer på sin «nye kropp»

Skye har også vært åpen om at hun la på seg 21 kg i løpet av svangerskapet og de utfordringene graviditeten ga henne. Mye kvalme og ryggsmerter førte til at hun ikke kunne trene så mye som hun på forhånd trodde.

Med over to millioner følgere på Instagram er australske Skye en av verdens aller største kvinnelige influencere innen fitnesskategorien. Men i en bransje hvor fokuset på kropp er ekstra stort, er det kanskje ikke overraskende at hun også har mottatt mange negative tilbakemeldinger på sin «nye kropp».

Skye forteller imidlertid at hun rett og slett har valgt å ignorere alle de slemme og sårende kommentarene hun får.

– Det å bli mor har endret meg på så mange måter. Noen endringer er positive og noen kan bli sett på som negative, men jeg velger å fokusere på de positive og de tingene jeg kan kontrollere – som å trene og spise sunt.

– Mange mennesker har fortalt meg ting som at «kroppen din er ødelagt» og at «kroppen din vil aldri bli den samme». Dere har rett, den vil bli BEDRE!

LES OGSÅ: - Det er på tide å løfte frem den gamle kunnskapen om at kvinnekroppen kan føde

Opplever stort kroppspress blant nybakte mødre

– Jeg synes det er positivt at Emily Skye som har så mange følgere, ikke har fokus på å komme raskest tilbake etter fødsel. Hun skriver og viser det jeg oppfatter som en høyst normal barselkropp, selv med det utgangspunktet hun har som fitnessutøver, sier jordmor Aina Wendelborg.

– Hun virker ærlig om at hun var uforberedt på hva det ville innebære å bli mamma og hva det krever av kropp og sinn. Det kan nok mange kjenne seg igjen i.

Wendelborg opplever at mange gravide kvinner og nybakte mødre kjenner på det kroppsfokuset som eksisterer i dag og hun er ikke i tvil om at sosiale medier har noe av skylda.

– Det generelle økte og sterke kroppsfokuset påvirker enten man vil eller ei, er jeg redd. Det vi eksponeres mye for, glir inn i underbevisstheten. Man skal være ganske bevisst for å unngå å bli påvirket. Det er som gjentagende reklame, sier hun.

– Sosiale medier virker nådeløse og det er jo der mange tilbringer mye av tiden sin. De fleste vet nå at fotoredigering skjer hele tiden og overalt. Vi vet at bloggere og instagrammere legger ut og pynter på kropp og fasade for å få stadig flere følgere. Og det er ikke merkelig at mange blir påvirket og ønsker seg den fasaden og den glamouren som tilsynelatende er mulig for «alle». Idealet er helt unaturlig, men likevel et mål for mange kan det virke som.

KROPPSPRESS: Jordmor Aina Wendelborg opplever at en del kvinner setter høye krav til seg selv når det gjelder å komme raskt tilbake i form etter fødselen. Foto: Christine Wendelborg
KROPPSPRESS: Jordmor Aina Wendelborg opplever at en del kvinner setter høye krav til seg selv når det gjelder å komme raskt tilbake i form etter fødselen. Foto: Christine Wendelborg Vis mer

Bra for kroppen å ha noe å tære på

Ifølge Wendelborg finnes det dessuten flere fordeler med å ha noen ekstra kilo de første månedene etter fødselen.

– Kroppen lagrer helt automatisk fett i svangerskapet. Den opptrer som om det er helt opplagt at kvinnen skal amme og trenger fettet. Dette er naturlige prosesser som er helt genialt. Det krever mye energi, enten det er melkeproduksjon eller de andre prosessene som bringer kvinnekroppen tilbake til en «normal» ikke-gravid tilstand igjen. Reserver er godt å ha og skal sikre de naturlige prosessene uten at det går ut over helsetilstanden. Fødselen i seg selv er en kraftanstrengelse av dimensjoner. Å komme seg tar litt tid og krever at det ikke er mangler.

– Om en kvinne ammer 3-4 måneder, vil hun dessuten forbrenne fettet og få tilbake kroppen lettere enn om hun tvinger den. Amming er vanskelig i starten uten ro og fokus på det. Så det handler mest om å stresse ned.

– Å bevege seg er forøvrig bare sunt, ute eller inne, og bekkenbunnen kan godt få litt oppmerksomhet. Dersom hun skal gjøre noe forsiktig i starten, er det bekkenbunnen og knipeøvelser som gjelder. Men trening for å komme inn i jeansen etter få dager, er ikke noe å strebe etter uansett.

Unødvendig stress kan få konsekvenser

Den første tiden med en nybakt baby kan være travel og Wendelborg mener unødvendig stress for å få kroppen raskt tilbake i form, kan føre til ulike grader av følelsesmessig nedturer. Fra forbigående dårlige dager, mangel på tilstedeværelse, nedstemthet og skuffelser over ikke å mestre situasjonen, til mer alvorlige tilstander som fødselsdepresjon.

– Siden kropp og sinn henger sammen, vil stress også kunne føre til fysiske plager og sykdom. Immunforsvaret påvirkes av stress og et sterkt immunforsvar er nødvendig for å stå imot sykdommer. Stress hindrer også melken å renne ut og uten amming går det seinere å få kroppen tilbake i god form. Det blir fort en ond sirkel, som bare skaper frustrasjon.

Selv om det på ingen måte er en ulempe å komme i form etter fødselen, synes Wendelborg det er trist dersom det tar fokuset vekk fra å nyte barseltiden.

– Det gjenstår for meg å møte noen som angrer på at de roet ned etter fødselen og tok den tiden inn med alle sanser. Både som mamma og jordmor synes jeg flere kvinner skulle være snillere med seg selv i denne tiden og nyte mer. Den muligheten med akkurat dette barnet kommer aldri tilbake. Babyen trenger hudkontakt og mye oppmerksomhet. Kvinnen trenger mye ro, varme og kraft i maten for å komme seg og produsere godt med melk. Det er nok ment å være hovedfokuset i den fasen.

– Senere kan det være full fart i sport og annet som man ønsker og har glede av. Det er fullt mulig å bli sterkere enn før og enda mer fit etter fødsel, dersom det er målet. Men kroppen vil endre seg noe og for noen til det bedre. Mange føler seg faktisk mer feminine etter å ha født barn og mange får et mykere drag over seg. Det er født en mor og det er ofte synlig på en kvinne. Det er noe vakkert over henne som ikke var der før på samme måte. Det burde fått mer fokus.

LES OGSÅ: 10 ting foreldre ikke trenger å stresse med

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: